“Consideram Romania o piata importanta a tichetelor valorice, cu 1,9 milioane de beneficiari ai voucherelor de masa (angajati care primesc tichete, estimare a Institutului de Economie Nationala al Academiei Romane n.r.). Pe termen lung, Romania ofera oportunitati de crestere, iar perspectivele de dezvoltare sunt bune, fata de tarile cu traditie, unde acest segment este bine acoperit”, a spus Istasse.

Cu toate acestea, el recunoaste ca pe piata tichetelor valorice sunt si categorii a caror buna utilizare este descurajata de normele de aplicare, in ciuda avantajelor pe care le pot aduce angajatorilor, angajatilor, precum si statului.

Tichetele de cresa

Tichetele de cresa au fost introduse pe piata din Romania in anul 2006, iar in prezent acordarea acestora este reglementata prin Ordinul 821/2012 care stabiliteste ca angajatorul poate acorda astfel de beneficii in limita a 400 de lei pe luna pentru fiecare copil.
Acestea pot fi utilizate atat in institutiile de stat, cat si in cele private.

Avantajele angajatorului. Tichetele de cresa sunt exceptate de la plata tuturor contributiilor sociale si a taxelor salariale.

“Prin acordarea acestor tichete angajatorul sprijina angajatele cu nou-nascuti si, in acelasi timp, incurajeaza intoarcerea din timp a acestora la viata profesionala”, a explicat Istasse.

Avantajele angajatilor. Sumele primite sub forma de tichete de cresa sunt scutite de taxele salariale, iar impozitul pe venit de 16% este singura obligatie fiscala a beneficiarilor (se aplica din luna iulie 2010). Angajatele sunt sustinute in reluarea activitatii profesionale.

“Cel mai important avantaj este sustinerea persoanelor active, mai exact a femeilor, sa se reintoarca la munca, cu un suport pentru a avea grija de copii. Daca iti lasi jobul pentru doi ani, cand te intorci situatia se va fi schimbat, ai pierdut contactul cu munca si iti va fi foarte dificil sa te reconectezi”, a spus Istasse.

Avantajele autoritatilor. Statul incurajeaza astfel rata natalitatii si reintoarcerea femeilor la munca, iar in plus isi asigura incasarea TVA-ului.
“In Romania, rata natalitatii este destul de mica, ceea ce reprezinta o problema de viitor. Daca as fi in locul autoritatilor, as dori ca femeile sa faca mai multi copii, dar pentru a avea mai multi copii inseamna ca trebuie sa ai bani pentru a-i creste, iar pentru asta trebuie sa lucrezi”, a afirmat Jean Istasse.

In Romania, rata natalitatii a scazut mult in ultimii ani. Astfel, daca in 1989 se nasteau 366.808 de copii, numarul acestora a scazut la 218.845 persoane in 2011.

De ce nu se dezvolta segmentul tichetelor de cresa

In prezent, potrivit Sodexo, tichetele de cresa reprezinta sub 1% din piata totala a tichetelor valorice, iar sansele sa creasca sunt destul de scazute, dezvoltarea acestora fiind restrictionata de normele de aplicare existente.

“Ideea introducerii acestor tichete a fost una buna, insa aplicarea lor este dificila deoarece in Romania aceste tichete sunt valabile doar pentru copiii cu varste intre 0 si 2 ani, cu exceptia copiilor cu dizabilitati, pentru care se aplica pana la 3 ani. (...) Dupa varsta de 2-3 ani nu se termina problemele, copilul are inca nevoie de ingrijire”, a mentionat el.

In acest context, autoritatile romane pot invata de la alte state europene, precum Spania sau Marea Britanie, unde suportul ajunge pana la 16 ani, iar sistemul functioneaza foarte bine.

“Mai mult, in tarile dezvoltate din acest punct de vedere serviciile care pot fi achitate cu tichete de cresa sunt mai variate. Mai exact, este un concept de servicii necesare ingrijirii copilului, de la cresa, gradinita, after school, bone. Asadar, sunt mult mai extinse, asta pentru ca un alt obiectiv fixat de autoritati este fiscalizarea acestor servicii”, a explicat Jean Istasse.

Pe de alta parte, Istasse crede ca nu exista un interes al autoritatilor pentru imbunatatatirea acestui sistem pe fondul aglomerarii din cresele publice.

“In alte tari aplicabilitatea acestor beneficii a fost modificata ori de cate ori a fost necesar, atat in ceea ce priveste varsta copiilor, cat si linia de servicii. In Romania nu s-a schimbat nimic in sase ani, desi programul se poate dovedi un adevarat suport", a precizat el.

Citeste si:

Sodexo are in portofoliu cateva zeci de companii pentru care furnizeaza tichete de cresa, din toate domeniile de activitate, de la asigurari la constructii sau electronice si are afiliate 60 -70% din cresele din Romania..

“Sistemul se adreseaza oricarei companii, dar, din cauza restrictiilor, doar putine companii il aplica. In plus, pentru a oferi astfel de beneficii ai nevoie de politici de resurse umane foarte bine dezvoltate, care trebuie sa inteleaga ca este important sa acorde beneficii aditionale angajatului pentru a-l mentine motivat si angajat”, a afirmat Istasse.

Parintii unui nou-nascut pot beneficia de un concediu de pana la an cu o indemnizatie de 75% din media veniturilor realizate in ultimele 12 luni, intre 600 si 3.400 lei. Cei care aleg sa ramana doi ani acasa primesc o indemnizatie de 75% din venituri, intre 600 si 1.200 lei.

Legea care prevede majorarea indemnizatiei de crestere a copilului de la 75% la 85% din venitul net a fost promulgata recentde presedintele Traian Basescu. Potrivit actului normativ, masura urmeaza sa se aplice chiar din luna octombrie a acestui an.

Tichetele de vacanta

Si aceste beneficii, introduse in 2009, reprezinta o piata mica, in ciuda faptului ca angajatorii pot acorda in acest fel pana la 4.200 de lei pe an, suma deductibila 100%. Si la acestea se aplica impozitul pe venit de 16%.

Acest serviciu a aparut in mijlocul crizei in 2009, an in care Romania a fost puternic lovita de criza, iar companiile nu erau foarte deschise sa ofere beneficii noi angajatilor, sustine Istasse.

"Tichetele pot fi folosite intr-o retea mare din Romania, fiind valabile pentru achitarea cazarii si a transportului. Este un segment care nu merge bine pentru ca, in final, angajatii prefera cash, nu pentru a merge in vacante, ci pentru nevoi”, a subliniat Istasse.

In acest context, Istasse spune ca nu multi angajatori acorda astfel de beneficii, iar cei care o fac acorda circa jumatate din suma, in medie 2.500 de lei pe an pe angajat.

Afaceri afectate de criza, dar cu viitor optimist

Sodexo Solutii pentru Motivare, aflata din anul 1998 in Romania, comercializeaza in prezent tichete de masa (cea mai importanta categorie), tichete cadou, tichete de vacanta, tichete de cresa si tichete sociale.

In general, compania emite un numar de aproximativ 15.000.000 de tichete de masa pe luna si aproximativ 180.000.000 de tichete pe an. Pentru celelalte categorii de tichete acest aspect nu e chiar relevant deoarece fiecare tichete poate avea diverse valori nominale: 10 de lei, 20 de lei, 30 de lei, 40 de lei, 50 de lei.

Afacerile companiei au fost afectate de criza economica din Romania, inregistrand in 2011, o cifra de afaceri in valoare de 59 milioane de lei, dupa ce in anul 2008 indicatorul se ridica la 99,1 milioane de lei. Si profitul a inregistrat o scadere abrupta, de la 64,4 milioane de lei in 2008 la 15 milioane de lei anul trecut. Datele reies din informatiile publicate pe siteul Ministerului de Finante.

“In perioada de crestere economica, adica pana in anul 2008, s-a creat o bula, iar multe dintre companii au existat nu pe o realitate economica, ci pe credite. Incepand cu anul 2009 am inregistrat o scadere mare pentru ca aceste companii au disparut, nerezistand crizei, iar noi i-am pierdut din portofoliul de clienti”, a explicat Istasse.

Pentru 2012, directorul general Sodexo estimeaza o crestere usoara a afacerilor si a castigului (pana in 10% n.r.), trend aliniat cu piata de profil.

“In 2012 va fi o crestere mica, de o cifra, nu vom mai scadea din nou, la fel va fi si profitul. Vom urma piata si nu cred ca va avea loc o crestere sau scadere importanta in perioada urmatoare”, a spus Istasse.

Pe termen lung, compania isi propune sa creasca prin atragerea de clienti noi, din randul companiilor mici, care nu utilizeaza in prezent tichete valorice.

Compania Sodexo a fost infiintata de catre omul de afaceri francez Pierre Bellon, in anul 1966. In prezent, Sodexo are 413.000 de angajati in 80 de tari din intreaga lume ofera, zilnic, solutii pentru 50 de milioane de consumatori. In Romania, compania are aproximativ 200 de angajati.