Expansiunea pe piata romaneasca a comertului modern imbraca forme noi. Supermarketul se muta treptat de la periferie la doar cativa pasi de casa clientului. Victimele acestei ofensive sunt magazinele mici din comertul traditional. In timp ce in pietele vecine da semne ca se apropie de saturare, in Romania retailul modern abia se incalzeste. Noile concepte de hipermarket, supermarket, cash&carry si discont au remodelat imaginea comertului autohton si au schimbat radical comportamentul de consum al populatiei. Un studiu realizat de GfK Romania arata ca, la nivel national, cota de piata a hipermarketurilor s-a dublat anul trecut, iar in Bucuresti a urcat spectaculos, de la 5% la 12%.

Tot la nivelul Capitalei, supermarketurile operate de diversi retaileri internationali si-au majorat ponderea de la 10% la 11%. Acum, atentia jucatorilor este captata de nisele de piata ramase libere, iar una dintre acestea este reprezentata de comertul de cartier. Analistii afirma ca potentialul acestui segment de piata este enorm. Conform GfK Romania, anul trecut 50% din populatie si-a facut cumparaturile de la micile magazine, cel mai adesea de la cele situate in zona in care locuiesc.

„In marile orase, ponderea acestor magazine mici in cadrul consumului casnic de bunuri de larg consum este undeva la 38%, iar in mediul rural depaseste 60%“, spune Raluca Raschip, Consumer Scan Manager la GfK Romania. Aceasta este miza unei batalii care va avea ca victime sigure zeci, poate sute de mici buticuri de cartier. Locul lor va fi luat de supermarketurile de proximitate. Studiile de piata arata ca, atat in Romania, cat si la nivelul intregii Europe Centrale si de Est, dintre formele de comert moderne, supermarketul este preferat de consumatori pentru ca, de regula, amplasamentul sau este gandit sa fie in apropiere de casa sau serviciu. Practic, anul trecut, supermarketurile din regiune au atras 23 de milioane de clienti. Insa, in Romania, pariul facut pe dezvoltarea acestui segment este cu atat mai atractiv cu cat conceptul de comert modern de cartier este aproape necunoscut.

„Marile cartiere si localitatile din Romania duc lipsa de comert de proximitate. Astazi se simte o nevoie, o cerere, asa ca trebuie sa inventam oferta“, spune Christian Hiver, director general al Groupe Proxim. Compania sa, care a dezvoltat proiectul centrului comercial Orhideea – Carrefour, are in plan dezvoltarea unei retele de centre de cumparaturi de cartier in orasele cu peste 100.000 de locuitori. Hiver spune ca aceste localitati nu sunt incluse pe harta primului val de extindere a hipermarketurilor si, de aceea, prezinta un potential comercial enorm.

Centrele se vor compune dintr-un supermaket, operat de un lant international, si o galerie comerciala. Lucrarile de constructie a primului complex de cartier vor fi lansate in al doilea semestru al anului viitor. Christian Hiver afirma ca noile centre comerciale de cartier vor reusi sa se impuna si prin aceea ca personalul de servire va fi instruit sa relationeze cu clientii.

„Un prim avantaj va fi, desigur, situarea lui la numai doi pasi de casa. Insa pentru client va conta si faptul ca daca merge acolo va cunoaste vanzatorii si va avea incredere in produsele comercializate“, afirma belgianul de 31 de ani. La aceasta nisa de piata s-au uitat si lituanienii de la VP Market cand au decis sa investeasca in Romania. „Consideram ca piata supermarketurilor de cartier are un potential ridicat datorita numarului redus de unitati de acest gen in Bucuresti si in alte orase din tara“, spune Pavels Filipovs, directorul general al VP Market ndx Romania. Compania sa a inceput cu Capitala, unde are deja deschise sase supermarketuri sub marca „Albinuta“, urmand ca, pana la sfarsitul acestui an, numarul unitatilor din retea sa ajunga la aproximativ 20. Strategia VP Market, concentrata in jurul conceptului „soft discount“, vizeaza acoperirea cartierelor cu cel putin 5.000-7.000 de locuitori. Pavels Filipovs spune ca primele rezultate sunt pozitive. „Numarul clientilor si cifra de afaceri depasesc nivelurile prognozate si sunt mai mari decat cifrele inregistrate la magazinele de acelasi tip din tarile baltice“, sustine el.

Citeste si:

Si grupul GFS, din care face parte reteaua de supermarketuri Univers’all, a intrat de curand pe aceasta piata cu marca Uni’all. Primele patru magazine de proximitate au fost deschise in Constanta, iar in proiect se afla alte cinci-zece unitati. „Aproape fiecare dintre noi are nevoie sa faca zilnic anumite cumparaturi si nu are timp sa mearga prea departe pentru ele. Clientul vrea sa cumpere rapid, cat mai aproape de casa, la preturi convenabile. Iata de ce, toate acestea ne indreptatesc sa credem in viitorul conceptului de supermarket de cartier in Romania“, spune Serdar Savci, directorul general al retelei Univers’all. Christian Hiver crede ca pentru a supravietui asaltului supermarketurilor, singura sansa a micilor magazine din comertul traditional este de a se reprofila pe vanzarea doar a anumitor produse, alese in functie de nevoile comunitatii locale. „Cu siguranta, cartierele mari, unde magazinele de mici dimensiuni inca detin o pondere insemnata, vor fi tinta retailerilor.

Totusi, aceasta prezumtie este mai degraba valabila in cazul mediului urban, unde comertul modern este deja cunoscut de majoritatea populatiei“, apreciaza Raluca Raschip, de la GfK Romania. Ea spune ca, in tarile vecine, comertul traditional (buticuri, vanzatori stradali etc.) a fost semnificativ afectat de expansiunea formelor moderne, si, de aceea, este de asteptat ca si in Romania sa se asiste la acelasi trend. „Vor exista intotdeauna hipermarketuri sau magazine discont. Unii clienti vor alege sa faca cumparaturi cu un volum mai mare, saptamanal sau lunar, dar necesitatea cumparaturilor marunte, de zi cu zi, va exista in permanenta“, conchide Serdar Sevci.

PE CE MIZEAZA O RETEA DE CARTIER

Atunci cand a decis sa intre pe piata magazinelor de proximitate, grupul GFS avea experienta retelei Univers’all, lansata in 2002. Compania stia ca formatul de supermarket se potriveste cel mai bine consumatorului roman, care prefera sa-si cumpere zilnic dintr-un loc situat in apropiere de casa, mai ales daca i se ofera o gama variata de produse, alimente proaspete si preturi bune. Calculele arata ca in astfel de unitati valoarea mai redusa a cosului mediu este compensata printr-un flux mai ridicat de clienti. „Intr-o prima etapa, ne intereseaza sa deschidem magazine Uni’all in orasele in care suntem deja prezenti cu supermarketuri de tip Univers’all“, spune Serdar Savci, directorul general al retelei.

Un magazin Uni’all are o suprafata de aproximativ 600-800 de metri patrati si comercializeaza 4.500 de produse. In general, jucatorii care au intrat pe acest segment de piata au inteles ca, pe langa practicarea unor preturi acceptabile, trebuie sa ofere clientilor un ambient modern si placut. Primul proiect al Univers’all pe piata bucuresteana se va concretiza in luna aprilie, cand este prevazuta deschiderea unui hipermarket in zona Unirii. Valoarea investitiei este estimata la zece milioane de dolari.