Constructia centrului de prelucrare a otelului de la Giurgiu a fost inceputa in anul 2010 si a fost finantata in proportie de 25% prin intermediul Fondului pentru Dezvoltare Europeana Regionala (FDER) si de Guvernul Romaniei prin Programul Operational Sectorial pentru Cresterea Competitivitatii Economice, restul investitiei de 75% fiind asigurat de grupul voestalpine.

Initial, austriecii au achizitionat terenul din Giurgiu in anul 2007, insa din cauza mai multor factori care tiuneau in special de climatul economic nefavorabil au decis amanarea demararii lucrarilor cu trei ani.

Noua facilitate, in care se vor prelucra oteluri de diferite forme, se intinde pe o suprafata totala de 9.500 mp, terenul achizitionat de austrieci fiind intins pe circa 4 hectare.

Fabrica dispune de o linie de taiere longitudinala conectata la o linie de ambalare a fasiilor din otel, dar si o linie de taiere transversala multipla pentru furnizarea de tabla, avand o capacitate anuala de productie ce se poate ridica si la 130.000 tone de tabla din otel procesat.

“Ne propunem ca pana in 2016 sa reusim sa ajungem la o productie anuala de 130.000 de tone de table din otel procesat, iar in functie de evolutia si dezvoltarea pietei sa putem chiar dubla capacitatea”, sustin reprezentantii grupului austriac prezent pe piata locala.

De ce Giurgiu?

Grupul voestalpine, aflat la prima investitie reusita pe piata locala dupa esecul pe care l-au avut in construirea unei fabrici de otelarie langa Constanta, a ales localitatea Giurgiu din sudul tarii in special datorita accesului la Dunare, dar si la pietele regionale unde isi pot dezvolta business-ul si pot atrage noi parteneri sau clienti.

“Am ales Romania datorita pozitiei sale unice, aflandu-se chiar in centrul pietelor noastre cheie. Ne propunem sa dezvoltam in mod constant parteneriate stranse si de durata cu clientii, sa atragem noi potentiali clienti si sa exploatam posibilele segmente de piata care sunt relevante pentru industria noastra”, a precizat Gernot Schawezhuber, membru al Consiliului de Administratie al voestalpine Steel Service Center Romania.

Prin deschiderea noii facilitati de productie, voestalpine tinteste si pietele regionale cu focus pe zona Bulgariei, a Serbiei si Turciei. Grupul austriac isi propune ca 70% din productie sa mearga la export catre clientii din regiune, 30% din aceasta fiind destinata clientilor din Romania.

In acest fel, materia prima este adusa de la otelaria voestalpine din localitatea Linz (Austria), unde se afla si sediul central al grupului, produsele realizate la Giurgiu urmand sa acopere clienti din industria auto, electrocasnice sau energie.

“Transportul materiei prime va fi asigurat pe Dunare, iar in prezent, dupa primele livrari costul s-ar ridica la circa 20 de euro/tona, iar in functie de necesitate capacitatea de transport se poate ridica si la 1.000 de tone”, a declarat Stefan Einfalt, manager de proiect si membru al Consiliului de Administratie.

Citeste si:

Potrivit calculelor wall-street.ro, un singur transport pe Dunare s-ar ridica la un total de 20.000 de euro.

Considerat unul din cele mai “sarace” orase ale Romaniei, prin lipsa investitiilor si proiectelor, la fabrica voestalpine au fost angajati circa 50 de angajati, cei mai multi recrutati chiar din orasul Giurgiu.

Incetiniti un an din cauza birocratiei

Programata initial pentru a fi data in folosinta in vara anului trecut, deschiderea fabricii de la Giurgiu a austriecilor de la voestalpine a fost amanata din doua mari motive.

“Birocratia din Romania ne-a incetinit ritmul de constructie cu peste 10 luni, autoritatile locale cat si statul blocandu-se in hartii, semnaturi si multe altele. Un alt aspect aici l-a reprezentat si situatia economica incerta, dar si faptul ca la momentul respectiv nu exista niciun semnal de revenire al pietei”, sunt de parere oficialii grupului austriac.

Vad o usoara revenire a economiei

Reprezentantii voestalpine vad o usoara revenire a economiei dupa criza declansata in 2008, observand o imbunatatire uriasa a potentialului in investitii straine directe, insa trag un semnal de alarma cand vine vorba de procentul deosebit de scazut in expoatarea fondurilor structurale.

“Am observat o tendinta sustinuta de crestere pe segmentele pe care activam. In acest moment industria auto reprezinta principalul nostru pilon de activitate (59%), dar o crestere semnificativa am observat si in industria electrocasnicelor (7%) sau a industriei electrice (6%). Zona de constructii si industrii mecanica, al doilea pilon important al activitatii noastre, cu o pondere de 28% este momentan in stagnare”, apreciaza oficialii grupului.

Compania austriaca nu este pentru prima oara prezenta pe piata locala, voestalpine activand in Romania pe 4 divizii: ingineria metalului, prin VAE Apcarom S.A. (Buzau), voestalpine Stampec – formarea metalului (Arad), Bohler Uddeholm – oteluri speciale (Magurele) si cea mai recenta investitie – voestalpine Steel Service Center, specializata in productia de otel (la Giurgiu).

Grupul voestalpine este reprezentat prin 360 de companii care produc si comercializeaza produse din otel in peste 60 de tari.
In anul financiar 2011/2012, grupul voestalpine a avut venituri de peste 12 miliarde de euro si un profit operational (EBIT) de 704 milioane de euro. Grupul are circa 46.500 de angajati la nivel mondial.