Wall-Street.ro: Cati angajati are in prezent Praktiker Romania?

Liliana Urziceanu: In prezent, Praktiker Romania are aproximativ 1.900 de angajati in cele 27 de magazine de pe piata locala si la sediul central.

WS.ro: Potrivit datelor Ministerului de Finante, numarul angajatilor a scazut de la 2.576 persoane in 2008 la 1.905 persoane in 2011. Care au fost principalele motive ale acestei scaderi?

L.U.: Pe de o parte, retailul este un domeniu care are particularitati legate de sezonalitatea si, pe de alta, cu cerintele clientilor, fluxul acestora si specificitatile regiunilor. Pornind de la aceste particularitati, se analizeaza in permanenta optimizarea tuturor parametrilor de business, inclusiv numarul angajatilor. Spre exemplu, exista perioade in care fluxul de clienti in magazine creste, si, in aceasta situatie, este nevoie de mai multi angajati.

Pentru noi, intervalul mai-octombrie reprezinta sezonul de varf al business-ului, deoarece este momentul in care incep si se dezvolta lucrarile de constructii si amenajari. In acelasi timp trebuie sa luam in calcul perioadele de concedii pentru angajati si de aceea este nevoie de o planificare foarte buna a personalului, astfel incat sa asiguram fluenta continua a operatiunilor in toate magazinele. Prin urmare, mergem pe o schema flexibila de angajari prin intermediul contractelor pe perioade determinate, iar numarul difera de la an la an, in functie de necesarul nostru intern. Ne axam pe fluctuatia naturala si facem angajari atunci cand analiza contextului ne indica acest lucru, astfel incat sa pastram eficienta.

WS.ro: Cum sprijiniti oamenii care pleaca din compania Praktiker?

L.U.: Sprijinim oamenii prin recomandari si referinte acordate atat in scris, cat si telefonic, acolo unde suntem solicitati. In acelasi timp, avem solicitari de la fosti angajati care doresc sa se reintoarca la noi in companie. In aceste situatii ne consultam baza de date si verificam motivul plecarii. De cele mai multe ori, ii reangajam pentru ca motivele tin de situatii obiective, fara vreun impact negativ pentru parti.

WS.ro: Care este politica dumneavoastra de angajari/restructurari in perioada urmatoare?

L.U.: Politica de angajari urmareste sezonalitatea afacerii noastre si pune accentul pe asigurarea numarului optim de angajati care sa deserveasca clientii din magazinele Praktiker. Nu intotdeauna un numar mai mare de angajati inseamna si eficienta mai mare. Ceea ce mi se pare foarte important este gradul de pregatire si atitudinea pe care o are un angajat fata de client. In general, in tara noastra, acesta este un aspect critic pe care toti furnizorii de servicii trebuie sa il aiba in vedere. S-au facut anumite progrese dar este nevoie de mult mai mult. Din acest punct de vedere, noi investim anual foarte mult in trainguri si avem permanent cate un trainer in fiecare magazin, care poate sa ofere suport oricarui coleg.

WS.ro: Ce politici de dezvoltare profesionala ati derulat anul acesta?

L.U.:
Dezvoltarea profesionala este una dintre prioritatile politicii noastre de resurse umane. Permanent le oferim angajatilor nostri o serie de traininguri si programe de specializare care sa ii ajute in activitatea zilnica, astfel incat sa ofere cele mai bune servicii clientilor nostri.
Cel mai important proiect pe care l-am finalizat anul acesta, in aprilie, a vizat dezvoltarea competentelor generale a 200 de manageri si specialisti din compania noastra. A fost vorba de un proiect cu fonduri europene, care a avut ca perioada de implementare doi ani. Am avut in total 9 cursuri prin care angajatii nostri din grupul-tinta au dobandit cunostinte care le sunt si le vor fi utile atat in viata de zi cu zi, cat si in relatiile de business.

Din acest an, am inceput o serie de cursuri de limba germana pentru angajatii care si-au dorit sa invete limba materna a companiei-mama. Intr-o prima faza, 60 de persoane din sediul central (manageri și specialiști) au beneficiat de aceste cursuri si ne gandim sa continuam si in perioada urmatoare.

WS.ro: Ce sume investiti in programele de dezvoltare a angajatilor?

L.U.:
Sumele difera in functie de program, cel mai recent si mai mare proiect pe care l-am derulat fiind cel cu fonduri europene, prin care am accesat 2,64 milioane lei intr-o perioada de doi ani pentru instruirea a 200 de persoane. Schema a fost aceea a unui ajutor de stat in care finantarea nerambursabila a fost de 60%, restul sumei fiind acoperita de catre companie.
Nu trebuie excluse de aici cursurile de specializare obligatorii cerute de legislatia in vigoare care privesc manipularea diverselor echipamente existente in magazin, precum si instruirea persoanelor desemnate cu responsabilitati pe probleme de sanatate si securitate in munca, situatii de urgenta, mediu, apararea impotriva incendiilor, pe fiecare punct de lucru din retea. Avem si in aceste pozitii angajati care au invatat foarte mult aplicand zi de zi aceste cunostinte si care si-au adaugat astfel o noua calificare pe care o exercita cu placere.
Avem o retea interna de traineri care au ca responsabilitate pregatirea continua a angajatilor din magazine.

WS.ro: Cati angajati au beneficiat de astfel de sprijin in 2012?

L.U.: Anual putem vorbi de o cifra de 1600 de angajati care beneficiaza de instruire interna continua prin intermediul trainerilor din reteaua noastra.

Citeste si:

WS.ro: Care sunt planurile dumneavoastra in acest sens pentru anul viitor?

L.U.: Anul viitor intentionam sa continuam propagarea cunostintelor si competentelor dobandite in cadrul celor 9 cursuri din programul derulat cu fonduri europene, catre celelalte nivele ierarhice. Vom continua evaluarile de potential prin evaluarea competentelor si planurile de dezvoltare individuale pentru cei care au trecut prin centrul de evaluare. De asemenea, urmarim asigurarea planului de succesori pentru pozitiile de management.

WS.ro: Politica Praktiker este de a sustine studentii. Ce faceti concret in acest sens?

L.U.: Intr-adevar, incercam sa sustinem constant si prin metode cat mai diverse dezvoltarea profesionala a studentilor – o resursa importanta pentru orice companie. Unul dintre proiectele in care ne-am implicat in prima parte a acestui an a fost cel dezvoltat in parteneriat cu asociatia studenteasca AIESEC – „Career after University”, care s-a adresat studentilor din cadrul Universitatii Bucuresti si din cadrul Academiei de Studii Economice. Proiectul le-a oferit tuturor celor prezenti o imagine de ansamblu asupra lucrului in companiile mari. In cadrul conferintelor, studentii au aflat ce isi doresc angajatorii de la un aplicant, cum trebuie construit un CV atractiv, dar si detalii despre tinuta si comportamentul din timpul unui interviu de angajare. Mai mult, in cadrul unui workshop specializat, viitorii absolventi au participat la simularea unui interviu, in cadrul caruia au fost nevoiti sa faca fata provocarilor si intrebarilor-cheie adresate de catre specialistul in resurse umane. Tot alaturi de AIESEC, particip la programul de mentoring pentru studenti si sunt alaturi de mentee-ul cu care lucrez la atingerea obiectivelor stabilite.

WS.ro: Dupa 17 ani de experienta in resurse umane si patru ani dificili, cum considerati ca s-a schimbat recrutarea?

L.U.: Este clar faptul ca aceasta criza a fortat schimbarea pe mai multe planuri. In ceea ce priveste procesul de recrutare, in primul rand am remarcat o abordare diferita a candidatilor. A devenit mult mai importanta siguranta locului de munca si stabilitatea acestuia. Totusi, chiar daca numarul CV-urilor ajunge undeva la cateva sute (pentru pozitii de specialisti si chiar lucratori comerciali), un numar net superior celui din anii 2007-2008, calitatea CV-urilor nu este neaparat superioara. Asadar, sunt situatii in care procesul de recrutare se intinde pe cateva luni si esti nevoit sa reiei pasii incepand de la colectarea aplicatiilor. Cred ca mai este de lucrat la ceea ce inseamna sa aplici pentru un job, ce informatii sunt importante, ce inseamna o scrisoare de intentie si asa mai departe. Angajatorii au nevoie de oameni flexibili, cu capacitate mare de adaptare, cu un bagaj de cunostinte foarte bun. Dinamica derularii activitatilor in business, volatilitatea pietei de astazi implica o viteza de reactie mare care inseamna cunostinte, eficienta, performanta. Iar candidatii trebuie sa cunoasca aceste cerinte si sa aduca argumente si dovezi comportamentale ca pot face fata acestor provocari.

WS.ro: Care sunt principalele dificultati pe care le intalniri in procesul de recrutare?

L.U.: Spre deosebire de anii premergatori crizei economice, pentru un post disponibil primim si 200 sau 300 de CV-uri, insa nu inseamna ca acesti candidati corespund criteriilor noastre de selectie. In consecinta, putem fi pusi in situatia in care, din cateva sute de CV-uri sa alegem doar 2-3 pentru un interviu , iar la final sa nu avem nici-un candidat potrivit pentru job-ul respectiv. Un astfel de proces face ca perioada de recrutare sa creasca la cateva luni.

WS.ro: Din experienta pe care o aveti pe piata muncii, care sunt principalele metode non-financiare de motivare a angajatilor?

L.U.: Cred ca, mai ales in aceasta perioada de criza, care a devenit practic noua realitate economica, este foarte important sa cresti oameni foarte buni in companie si sa ii pastrezi. Iar metodele non-financiare de motivare a angajatilor joaca un rol important in indeplinirea acestui demers. Printre cele mai eficiente astfel de metode se numara: training-urile, actiunile de dezvoltare profesionala si recunoasterea valorii angajatilor. Una dintre cele mai importante motivatii non-financiare este data de responsabilitatile pozitiei in sine, expunerea la diverse proiecte, asumarea deciziilor, obtinerea rezultatelor asteptate. Atata timp cat faci ceea ce iti place si randamentul este unul pe masura.
Nu este intotdeauna usor, dar ai posibilitatea sa inveti din mers, in masura in care esti suficient de deschis si dornic de cunoastere.

WS.ro:. In Romania, la patru ani de la declansarea crizei, cum vedeti piata muncii si cum credeti ca vor sta lucrurile in viitor?

L.U.: Este destul de dificil sa fac o estimare. Eu sunt optimista si sper ca la un moment dat lucrurile se vor stabiliza. In primul rand este vorba de stabilizarea factorilor macroeconomici. Am vazut cateva tendinte de flexibilizare a pietei muncii prin implementarea contractelor pe perioada determinata cu posibilitate de prelungire, am renuntat la cartile de munca, dar mai sunt aspecte ce trebuiesc revizuite si simplificate pe partea de legislatie. Inca sunt prea multe documente, iar interpretarea lasa loc unor dispute care nu aduc rezultate favorabile nici uneia dintre parti. Piata muncii se va regla in masura in care investitiile vor creste din nou si se vor crea locuri de munca. In momentul de fata exista destule blocaje pe mai multe directii care fac ca lucrurile sa stagneze sau chiar sa se deterioreze. Chiar si asa, fiecare dintre noi cei care avem un loc de munca trebuie sa constientizam faptul ca acolo unde ne aflam este important sa ne indeplinim responsabilitatile pana la capat. Este cel mai bun lucru pe care il putem face in ziua de astazi. O cultura model in acest sens este cea japoneza.

Liliana Urziceanu are peste 17 ani de experienta in dezvoltarea strategiilor de HR si management operational, in politici si proceduri de resurse umane, practici de recrutare si angajare, dezvoltare personala, mijloace de retentie a angajatilor, relatii de munca si negociere.

Din 1995 pana in 2003 a lucrat in resurse umane la Mc Donald`s Romania, iar din 2004 este senior HR Executive Praktiker Romania.