Din cercetarile procurorilor in acest dosar, care au inceput in luna martie 2011, s-a stabilit ca, pornind de la conductorii de tren si pana la revizorii de specialitate, se lucra mana in mana, "fiecare conjugandu-si eforturile cu alti suspecti, in combinatii diferite, in functie de circumstante", se arata intr-un comunicat al Parchetului de pe langa Tribunalul Brasov, potrivit Mediafax.

In acest sens, angajatii CFR foloseau un limbaj comun cu anumite elemente de argou, precum "a carji", "chiori", "colet", "a incarca trenul", "a sta cu mortul pe tine" sau "tren bun".

Traducerea cuvintelor folosite de angajatii CFR este: "a carji (carjeala, carja)" - pretinderea sau primirea de bani de la calatorii fraudulosi in scopul de a le permite acestora calatoria cu trenul (carjeala - activitatea); "chior/-i - calator/-i fraudulos/-si care nu detin/-e documente de calatorie; "colet/-e (pachet/-e) - calatori fraudulosi carora personalul de tren le permite calatoria frauduloasa la cererea propriilor organe de control; "a incarca trenul" - activitatea infractionala de a permite calatoria frauduloasa a cat mai multor calatori fraudulosi; "a (nu) sta cu mortul (cu banii) pe tine" - a (nu) avea asupra propriei persoane sumele de bani provenite de la calatorii fraudulosi existand riscul de fi descoperit.

De asemenea, "tren bun (tren puternic)" reprezinta un tren cu care se deplaseaza, in mod constant, multi calatori fraudulosi si de la care se pot obtine in acest mod sume de bani considerabile.

In cauza s-au inregistrat, pana in acest moment al procesului, cheltuieli judiciare de peste 100.000 de lei (un miliard de lei vechi). Luni, la sediul Parchetului au fost adusi alti 43 de angajati ai CFR de la regionalele Bucuresti, Brasov si Cluj, dupa ce in 25 octombrie a fost audiat primul lot de 81 de persoane.

Ulterior, 70 de angajati au primit mandate de retinere, insa Tribunalul Brasov a decis cercetarea acestora in libertate.

"Persoanele audiate astazi (n.r. - luni) la sediul Parchetului de pe langa Tribunalul Brasov indeplinesc functiile de inspectori de specialitate (supracontrol) in cadrul Regionalei SNTFC CFR Calatori SA Bucuresti (trei persoane), Brasov (cinci persoane) si Cluj (o persoana). Persoanele care indeplinesc aceasta calitate sunt suspectate a fi comis infractiunile de luare de mita in forma continuata de la partidele de tren (conductori si sefi de tren) pe care le controlau si de la care primeau diverse sume de bani, in scopul neindeplinirii atributiilor lor de control si al anuntarii controalelor planificate asupra partidelor de tren, toate aceste actiuni fiind comise in vederea sprijinirii activitatii infractionale a tuturor persoanelor implicate", se arata in comunicatul Parchetului.

Cu privire la inspectorii de specialitate din cadrul Regionalei Bucuresti se mai retine ca acestia sunt suspectati si de comiterea infractiunii de instigare la abuz in serviciu deoarece acestia determinau partida de tren sa nu trateze corespunzator calatorii fraudulosi.

In sarcina inspectorului din cadrul Regionalei Cluj se retine in plus faptul ca acesta a comis infractiunea de abuz in serviciu - infractiune asimilata infractiunii de coruptie - prin faptul ca si-a incalcat cu intentie atributiile de serviciu, in intelegere cu revizorul central Cioncan Valentin, intrucat nu a amendat calatorii fara bilet identificati pe rutele controlate, prejudiciind astfel bugetul SNTFC "CFR Calatori" SA si "asigurand un folos material pentru sine si pentru revizorul central Valentin Cioncan (reprezentat din sume de bani primite cu titlu de mita de la calatorii fraudulosi)".

In privinta inspectorilor din Regionala Bucuresti, acestia, avand acces la informatii nedestinate publicitatii privind controalele ce se faceau pe anumite rute, controale ce vizau identificarea si tratarea potrivit legii a calatorilor fraudulosi, anuntau partidele de tren (sefi de tren si conductori de tren) cu privire la efectuarea acestora, in scopul sprijinirii gruparii infractionale asa incat sa nu se ajunga la deconspirarea activitatilor lor si pentru a asigura folosul material rezultat din aceste activitati.

Doi din cei 43 de angajati ai CFR Calatori care luni dimineata au fost ridicati si dusi la audieri la Parchetul Tribunalului Brasov au fost retinuti, fiind vorba despre doi inspectori acuzati ca au primit mita, dar si ca isi anuntau colegii cand erau programate controale in trenuri.
Potrivit purtatorului de cuvant al Parchetului de pe langa Tribunalul Brasov, procurorul Alina Popescu, cele 43 de persoane audiate, luni, sunt conductori si sefi de tren si inspectori suspectati de luare si dare de mita, asociere in vederea savarsririi de infractiuni, precum si divulgare de informatii.

Citeste si:

Unul dintre cei doi angajati retinuti este inspector la regionala CFR Calatori Brasov, fiind acuzat ca in perioada 29 iunie-23 august i-a anuntat pe conductorii si sefii de tren despre 19 controale care ar fi urmat sa fie facute de Politia Transporturi.

El este acuzat, de asemenea, ca in perioada 30 iunie - 9 august a primit bani sau bunuri de la pasagerii prinsi fara bilet, a precizat procurorul brasovean.

Potrivit acesteia, pentru toate aceste fapte care li se imputa angajatilor CFR Calatori exista probe la dosar.

Conform sursei citate, si in zilele urmatoare vor continua audierile la Parchet, unde vor fi adusi alti angajati CFR Calatori suspectati de fapte de coruptie, avand in vedere ca 200 de persoane sunt cercetate in acest dosar.

Mai multe descinderi au avut loc la sediul CFR Calatori si la regionalele CFR Calatori din tara, pentru a fi puse in executare mandate de aducere pentru angajati suspectati de fapte de coruptie. Astfel, au fost dusi la audieri 81 de angajati, iar 70 dintre acestia au fost retinuti de procurorii brasoveni pentru luare si dare de mita si asociere in vederea savarsirii de infractiuni.

Tribunalul Brasov a respins toate propunerile de arestare preventiva pentru cei 70 de angajati ai CFR Calatori retinuti pentru infractiuni de coruptie si abuz in serviciu, majoritatea acestora avand interdictie de a parasi tara.

Aceste persoane au calitatea de conductori de tren, sefi de tren, controlori de bilete, revizori de specialitate in cadrul Societatii Nationale de Transport Feroviar de Calatori "CFR Calatori SA". Cea mai inalta functie este cea de revizor de specialitate.

Cercetarile au fost declansate ca urmare a sesizarii din oficiu din partea Sectiei Regionale de Politie Transporturi Brasov din cadrul Directiei Politiei Transporturi a Inspectoratului General al Politiei Romane, vizand circa 200 de persoane, potrivit sursei citate.

"Conductorii de tren luau bani de la calatorii care circulau fara bilet. Le cereau bani pentru a nu le intocmi acte premergatoare contraventiei la regimul circulatiei pe calea ferata, asa cum prevede legea. Ulterior, pentru a-si putea desfasura in continuare acest gen de activitate dadeau o parte din banii primiti mai departe catre superiori, iar la randul lor acestia ii dadeau mai departe mai sus, pana la nivelul revizorilor", spunea purtatorul de cuvant al Parchetului Tribunalului Brasov, Alina Popescu.

Transferul banilor de la conductori catre superiorii lor se facea in toaletele trenurilor, iar mai departe, la Bucuresti, banii erau predati prin intermediul chioscurilor de ziare sau de bauturi racoritoare de pe peronul Garii de Nord, unde lucrau si rude ale angajatilor CFR Calatori.
"Locatiile unde se facea tranzitul de bani pot fi si acestea. Destinatarii finali ai banilor urmeaza sa fie stabiliti clar in cursul investigatiilor. Posibil sa fie si rudele celor implicati, nu pot infirma", mai spunea reprezentantul Parchetului.

Prejudiciul in acest caz este estimat la aproximativ 200 de milioane de lei.