“In ultimii doi ani s-a simtit o revigorare a cererilor de team building. Daca imediat dupa anul 2009 acestea au fost primele bugete taiate, acum, odata cu reintoarcerea catre motivarea angajatilor, numarul cererilor a crescut. (...) Managerii care doresc sa isi tina oamenii aproape se gandesc la solutii, iar team building-ul este una dintre ele, alaturi de training”, a explicat Radulescu.

Se cauta programe cu componenta de invatare, nu se mai cere paintball

Companiile nu mai vad in activitatea de team building o oportunitate de a acorda angajtilor o perioada de relaxare, ci doresc ca acestia sa acumuleze cunostinte noi.

“Angajatorii se orienteaza catre solutii care au si o componenta de invatare, vin cu cereri foarte specifice, vor noutati, au trecut de etapa in care se cerea paintball, de exemplu. Ceea ce facem noi numim «smart team building»”, a mai spus Radulescu.

Cine merge in team building

“In general la organizatiile foarte mari este greu sa strangi toti angajatii, in timp ce la companiile mici si mijlocii pot sa participe toti. Noi investigam cine sunt cei care vor participa la eveniment si care sunt nevoile acestora. De obicei, focus se pune pe departamentele de procesare si operatiuni, unde activitatea este rutiniera si oamenii nu interactioneaza, cum sunt si programatorii din domeniul IT”, a spus reprezentantul Ascendis.

O alta categorie care a reinceput sa isi trimita angajatii in team buildinguri este cea a firmelor care au trecut prin procese de restructurare si vor sa transmita un mesaj pozitiv angajatilor ramasi.

In plus, in ultima perioada apeleaza la team building-uri si companiile romanesti, dupa o pauza luata odata cu declansarea crizei.

“ Multinationalele fac team building datorita culturii internationale pe care o au. Am vazut inca de anul trecut si firme romanesti care au venit cu cereri, chiar firme mici si mijlocii, pentru ca a trecut momentul maxim de taieri de costuri si simteau ca trebuie sa faca ceva pentru angajati. Si cum cresterile salariale erau evitate, astfel de evenimente pot fi o compensatie minima”,a adaugat Radulescu.

Cat aloca firmele pentru team building-uri

“Din datele inregistrate de noi, in ultimii doi ani comparativ cu ceilalti doi se vede o crestere semnificativa a activitatilor de team building si a sumelor cheltuite pentru acestea. Sumele variaza de la 20-30 euro pana spre 100/150 de euro pentru un angajat. Suma acopera costurile directe, incluzand materiale si logistica, nu masa sau cazare”, a spus el.

Cele mai multe cereri de team building-uri vin din partea companiilor din domeniile bancar si farmaceutic.

“Sunt zone cu presiune mare pe targeturi, unde se simte nevoia unei interventii, care sa sustina moralul oamenilor, sa transmita mesaje, acolo unde este nevoie. Acestea sunt, in acelasi timp, si domeniile cu foarte multe transformari de management. De asemenea, cereri vin si din anumite zone ale tarii unde productia este reprezentata semnificativ si avem cereri constante pe an, pentru echipe mai mici, pe departamente", a precizat Radulescu.

Citeste si:

Cele mai multe activitati de team building au loc intr-un interval de 1-3 zile, intr-o locatie diferita de birou, de primavara pana la perioada concediilor de vara si in perioada toamna-iarna (inainte de sarbatori)

Ce isi propun companiile care fac team building

Companiile isi trimit angajatii in programe de team building pentru a rupe rutina, pentru a intari comunicarea intre oameni, dar in principal pentru a le dezvolta abilitati de leadership si lucru in echipa.

Activitatile cu componenta de invatare incepute in team building trebuie sa continue si in companie.

"In 2-3 zile de eveniment trebuie sa ii faci pe oameni sa constientizeze ceea ce fac bine si trebuie sa continue sa faca si ceea ce ar putea sa schimbe. Insa o data plecati din team building, ei se reintorc in acelasi mediu si angajamentul top managementului de a schimba ceva cu echipa dispare odata cu evenimentul, deoarece oamenii vor pastra memoria evenimentului 2-3 luni si transformarea asteptata nu se va vedea. Fara sa continue ce incepe activitatea in team building printr-un program intern care sa incurajeze comportamentele dorite rezultatele nu se vor obtine”, a explicat Florin Radulescu.

O problema in acest sens este comportamentul managerilor, care cer lucruri bune, dar nu le transforma in elemente care sa devina cultura in cadrul organizatiei, a adaugat el.

Ascendis, companie cu activitatea pe piata de training, team building si consultanta in domeniul dezvoltarii si formarii profesionale, are 140 de companii-clienti, iar jumatate dintre acestia apeleaza si la serviciile de team building. In 2011, compania a realizat afaceri de 300.000 euro din activitatea de team building.

Afacerile derulate anul trecut de grupul de firme Ascendis, din care fac parte Ascendis Consulting, Ascendis Experiential, WKH Dezvoltare Organizationala, Imaginario si Ascendis Process Management, s-au ridicat la 18 milioane de lei (4,2 milioane de euro), iar pentru acest an compania isi propune o crestere de 10%.