Aproximativ o treime (30%) din companiil romanesti au avut cifra de afaceri zero, doar 3,7% au venituri anuale de peste 1 mil. euro si desi numarul firmelor profitabile a crescut, rata profitabilitatii ramane precara, arata un studiu al ERA Romania, sucursala locala a companiei Expense Reduction Analysts, furnizor de servicii de optimizare a cheltuielilor operationale.

Studiu Profitabilitatea Companiilor Romanesti

Astfel, conform datelor financiare inregistrate la Ministerul Finantelor pentru companiile care au depus bilantul pentru anul 2011, numarul de companii active din Romania a fost de 590.033 de firme la sfarsitul lui 2011, in scadere cu -3% fata de anul 2010, cand numarul firmelor active a fost de 610.064.

Peste 80% din companii au afaceri sub 100.000 euro


Din punct de vedere al marimii acestora in functie de cifra de afaceri realizata in 2011, 81% dintre companiile romanesti au avut o cifra de afaceri de sub 100.000 de euro, adica un numar 479,519 de firme. Dintre acestea, un numar de 178.020 de firme, adica 30% din total, au declarat o cifra de afaceri 0, in crestere cu 6% fata de 2010, cand 168.041 de firme se aflau in aceeasi situatie, in timp ce 301.499 de firme au avut o cifra de afaceri pozitiva insa sub nivelul pragului de 100 de mii de euro.

Un numar de 72,491 firme au avut o cifra de afaceri cuprinsa intre 100.000 si 500.000 de euro, ceea ce ridica la 94% procentul din totalul companiilor active cu cifra de afaceri mai mica de 500.000 de euro in Romania.

Doar 22.097 de firme au inregistrat o cifra de afaceri mai mare de 1 million de euro, reprezentand un procent de 3,7% din totalul companiilor active in Romania in 2011, in crestere cu 10% fata de 2010. Companiile cu o cifra de afaceri in 2011 de peste 5 milioane de euro sunt in numar de 5.304, cu 503 mai multe firme decat in 2010, iar numarul firmelor cu o cifra de afaceri de peste 10 milioane de euro este de 2.669 de companii, adica 0,5% din totalul companiilor romanesti. Doar 10 companii au reusit performanta de a intra in clubul exclusivist al companiilor ce au o cifra de afaceri de peste 1 miliard de euro, cu 2 mai multe decat in 2010.

Valoarea medie a cifrei de afaceri realizate de o companie romanesca in 2011 a fost de 383,914 euro, in crestere cu 22% fata de 2010, cand cifra de afaceri medie a unei companii romanesti a fost de 313.763 euro.

Peste 40% din firmele romanesti au pierderi


Din perspectiva profitabilitatii nete, din totalul de 590.033 de companii active in 2011, un procent de 42% dintre acestea au inregistrat pierderi nete (250,791 de companii), 39% au inregistrat profit net pozitiv (228,326 de firme), in timp ce 19% dintre acestea (110.532 de firme) au depus situatii financiare cu profit 0 si cifra de afaceri 0. Acestea din urma sunt companii care nu au avut activitate in 2011, sau si-au declarat “inghetata” activitatea la Administratiile Fiscale unde sunt arondate, sau sunt companii inactive, dar care inca nu au fost inchise, pe fondul procedurii inca dificile si birocratice de inchidere a unei companii in Romania.

Cum arata profitabilitatea


La nivelul anului 2011, rezultatul profitului net cumulat la nivel national inregistrat de firmele active din Romania a fost de 5,315 miliarde de lei, adica de aproximativ 1,178 miliarde euro. Aceasta indica o profitabilitate medie neta de numai 0.52% in 2011, si un profit mediu net de numai 9.008 lei, adica aproape 2.000 de euro per firma pentru intregul an 2011, aproximativ egal cu valoarea unui salariu minim anual pe economie.

Acest rezultat, desi modest, este net superior performantelor din 2010, cand per total companiile au inregistrat o pierdere de 5.68 miliarde de lei, adica o pierdere medie neta de 9.309 lei / companie.

Segmentul companiilor cu cea mai buna rata a profitului net in 2011, in valoare de 4,5%, sunt cele 23 de companii romanesti cu o cifra de afaceri cuprinsa intre 500 milioane si 1 miliard de euro, urmate de cele 10 companii din “clubul miliardarilor”, cu o rata a profitului medie de 2,8%.

La polul opus se afla companiile cu cifra de afaceri de pana la 100.000 de euro, cu o pierdere neta medie de 27% raportata la cifra de afaceri medie din 2011, adica 19,400 de lei sau aproximativ 4.300 de euro. Restul grupelor de companii inregistreaza o rata medie a profitului net cuprinsa intre 0,8% si 1,6%.

„Profitabilitatea neta precara din 2011 ne arata ca pe medie firmele romanesti inca sufera si se zbat la granita dintre profit si pierdere, si sunt inca prea putin competitive si eficiente sub aspectul performantei operationale si financiare. Desigur, trebuie sa privim aceste cifre cu atentie, intrucat in spatele lor stau atat companii de elita extrem de competitive, dar si companii perdante, adevarate gauri negre care anuleaza efectele pozitive create in economie de primele. Cu toate astea, o proftabilitate neta de 0.5% la nivel de tara si un profit net consolidat la nivel national de sub 1,2 miliarde de euro in 2011, ne indica o performanta si o competitivitate extrem de slaba a mediului de afaceri local. Este un punct de plecare pentru analiza rezultatelor din 2012, care nu se anunta a fi un an cu mult mai bun”, a declarat Cristian Ionescu, country manager al Expense Reduction Analysts Romania.

Infiintata in 1992, Expense Reduction Analysts este o companie specializata in servicii de management al costurilor si al achizitiilor concentrata pe livrarea unei performante superioare in afaceri catre clientii sai atat din domeniul privat cat si cel public.



Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Wall-Street.ro este un cotidian de business fondat în 2005, parte a grupului InternetCorp, unul dintre cei mai mari jucători din industria românească de publishing online.Pe parcursul celor peste 15 ani de prezență pe piața media, ne-am propus să fim o sursă de inspirație pentru mediul de business, dar și un canal de educație pentru pentru celelalte categorii de public interesate de zona economico-financiară.În plus, Wall-Street.ro are o experiență de 10 ani în organizarea de evenimente B2B, timp în care a susținut peste 100 de conferințe pe domenii precum Ecommerce, banking, retail, pharma&sănătate sau imobiliare. Astfel, am reușit să avem o acoperire completă - online și offline - pentru tot ce înseamnă business-ul de calitate.

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Companii »


Setari Cookie-uri