Piata cosmeticelor este caracterizata in general de vanzarile directe. Aceeasi opinie o impartaseste si Monica Tatoiu, Director General al Cosmetics Oriflame Romania, adaugand insa ca vanzarile online vor reprezenta un segment pe care se pot obtine cresteri sustinute. “Dorim sa schimbam focusul de pe dealeri pe clienti directi. Costumer club – acesta este viitorul. Cuplat cu un shop virtual cat mai atractiv, ca sa intram pe segmentul celor care petrec mult timp in fata computerului si mai putin timp in magazine. Aici am crescut 60%”, a declarat pentru Wall-Street, Monica Tatoiu.

Oriflame Romania a introdus vanzarile online in urma cu aproape un an, rezultatele fiind deja remarcabile. “Este din ce in ce mai greu sa cresti pe o piata competititva. Noi trebuie sa crestem macar o data cu cresterea pietei. Daca mai luam si de la concurenta, atunci este foarte bine”. Cresterea de 60 de procente a vanzarilor online ii dau dreptate directorului general al Oriflame, care adauga insa ca factorul uman trebuie sa ramana esential. “Ca sa ma intorc sa repet cumparatura, avem nevoie de o interfata umana intre produs si beneficiar. In vanzarea directa acesta este dealerul. Oamenii s-au saturat insa de mesaje impersonale, isi doresc sa fie unici. Cred ca aici, online-ul cuplat cu vanzarea directa vor aduce cresteri ale segmentului de piata mult peste media din retail”, a mai declarat Monica Tatoiu.

A venit vremea politicilor reginonale

La fel cum Internetul permite segmentarea publicului si personalizarea mesajelor, la fel si politicile regionale specifice fiecarei zone in parte pot avea un efect mai bun comparativ cu politicile globale. Aceeasi strategie a adoptat-o si Oriflame, care a impartit Romania in zone geografice, si a studiat grupele de varsta si produsele comercializate in functie de zone, venituri si alti factori demografici.

Aceste studii au dus la schimbarea abordarii vanzarii, filiala companiei suedeze in tara noastra incepand sa aplice politici regionale. “Spre exemplu, in Transilvania trebuie sa aplicam o politica speciala. Am angajat oameni noi pentru business to business aproach, adica mers in institutii si recrutat clienti”, a mai declarat pentru Wall-Street Directorul General al Oriflame Romania.

Acesta schimbare de strategie a dus anul trecut la o crestere a cifrei de afaceri cu 18%, aceasta atingand valoarea de 24 de milioane de euro, potrivit datelor oferite de companie. Profitul net a inregistrat si el o crestere semnificativa, ajungand la 2,1 milioane de euro.

“Nu intentionam sa investim in domeniul imobiliar in 2006“

Romania a pierdut anul trecut o investitie de 50 de milioane de euro, in urma deciziei Oriflame de a alege Moscova in detrimentul Bucurestiului pentru construirea unei fabrici de productie. Oriflame Romania a vandut in consecinta terenul pe care il achizitionase inca din 1996 pentru construirea unitatii de productie, starnind supozitii ca domeniul imobiliar va reprezenta noua tinta in tara noastra a companiei de cosmetice. Oficialii Oriflame au negat insa pentru Wall-Street acest interes, declarand ca nu se vor realiza investitii in sectorul imobiliar in acest an.

In ceea ce priveste avansarea Bucurestiului la rangul de Centru regional, Monica Tatoiu considera ca orasul intruneste toate cerintele necesare unui centru regional. “Din punct de vedere al business-ului, al distantelor si al accesibilitatii tarilor din jur, cred ca Bucurestiul ar trebui sa fie un centru regional, cum se intampla in cazul competitorului nostru Avon, care are centrul pentru Europa de Est la Bucuresti, sau cum se intampla in cazul altor companii precum Henkel sau Alcatel”.

Cu toate acestea, directorul general al diviziei companiei suedeze in tara noastra nu considera ca mutarea centrului regional la Bucuresti poate reprezenta o solutie pe termen lung comparativ cu cea de construire a unei fabrici in Moscova. Motivele pentru care capitala Rusiei este o solutie mai buna sunt costurilor ridicate ale inchirierii spatiilor sau ale fortei de munca, care au ajuns la fel de scumpe ca in Budapesta sau Bruxelless, si mai ales rata de crestere a pietei din Rusia, care creste anual cu 50%, comparativ cu 10% pentru Romania. “Cred ca a fost o decizie operationala, de profitabilitate, mai degraba decat una care tine de fiscalitate”, a mai adaugat Monica Tatoiu.