Daca in cazul afacerilor independente rata medie de esec este de 80%, in cazul francizelor numai 20% isi incheie activitatea dupa numai trei ani, a declarat, citat de Rompres, Eugen Driga, director la IMO Franchising Group.

Seminarul "Cum sa-mi francizez afacerea", organizat de Camera de Comert si Industrie a Municipiului Bucuresti (CCIB), a evidentiat ca francizarea este cea mai scurta si economica modalitate de a transforma o afacere locala intr-o retea nationala, cu posibilitatea de a o extinde si la scara internationala.

In SUA se infiinteaza cate o noua unitate in franciza la fiecare 17 minute. Chiar daca nu sunt multe francize operationale pe piata noastra, Romania a fost a doua tara din lume care a adoptat o legislatie speciala. Francizorii romani trebuie sa aiba in vedere adaptarea la acquis-ul comunitar, mai ales in domeniile sensibile cum ar fi productia si procesarea alimentelor, in care trebuie sa se tina cont de normele comunitare de siguranta alimentara.

Peste 80% din unitatile alimentare au dat faliment sau au fost nevoite sa-si schimbe profilul in Ungaria, dupa integrarea in Uniunea Europeana.

In Romania, se estimeaza insa ca numarul acestora va fi de 50 % din totalul firmelor de profil aflate in evidentele Registrului Comertului, desi legea noastra a fost armonizata cerintelor europene in domeniu inca din 1997.

Exista afaceri romanesti in franciza de mare succes. Astfel, Fornetti numara in prezent 400 de francizati, adica mult mai multi decat in tara de origine, Ungaria.

Avand in vedere elementele caracteristice, respectiv exclusivitatea teritoriala si obligatia asumata prin contractul de franciza de a vinde numai anumite produse la preturi prestabilite, adica in urma unei intelegeri pe verticala, francizarea poate veni in contradictie cu legea concurentei.