Presedintele Confederatiei Nationale Sindicale "Cartel Alfa", Bogdan Hossu a declarat ca garantia de 10 milioane de euro pe care autoritatile vor sa o ceara in cazul privatizarii CFR Marfa nu inseamna nimic, avand in vedere ca doar fierul vechi din aceasta companie ar fi estimat la 200 de milioane de euro, potrivit Mediafax.

"Discutam de niste consecinte privind structura de transport feroviar, sunt elemente importante. (...) Privatizarea trebuie sa inceapa cu 15 la suta. Trebuie sa vedem daca investitorul are capacitatea de a corecta ceva. Ce inseamna o garantie de 10 milioane de euro cand doar fierul vechi costa 200 de milioane de euro?", a spus Hossu.

Pe de alta parte, presedintele Federatiei Mecanicilor de Locomotiva, Iulian Mantescu, a declarat ca CFR Marfa "se vrea vanduta pe un pret derizoriu", precizand ca aceasta companie ar trebui sa fie evaluata la nivelul pietei.

In opinia lui Mantescu, CFR Marfa ar putea redeveni profitabila daca s-ar lua cel putin patru masuri: reesalonarea datoriilor pe cel putin sapte ani sau convertirea acestor datorii in actiuni de catre Ministerul de Finante, rezolvarea problemelor care tin de acciza la motorina si energie electrica, dar si a celei legate de taxa pentru utilizarea infrastructurii.

"In ultimii ani, asistam la un proces de destructurare a acestui sector, prin politici incoerente si iresponsabile, directionate catre diverse interese private. Aceste politici aduc prejudicii atat statului, cat si cetateanului. La Ministerul Transporturilor, s-a schimbat conducerea, dar au ramas aceleasi obiceiuri de mimare a dialogului social. (....) A ramas nerezolvata problema compensarii reale dintre costurile de operare si tarifele sociale impuse de calatori. Toate tarile europene civilizate practica tarife scazute la transportul public feroviar de calatori", a spus Mantescu.

Presedintele Federatiei Mecanicilor de Locomotiva a adaugat ca parcul CFR Marfa are 900-920 de locomotive si 32.000 de vagoane. "Daca s-ar dori repunerea pe picioare, ar trebui luate o serie de masuri", a mai spus el.

In acelasi context, Iulian Mantescu a atras atentia ca daca statul nu-si asuma responsabilitatea si nu va aloca 0,35 - 0,5 la suta din PIB pentru subventii, CFR Calatori ar putea sa ajunga intr-o situatie mai tragica decat CFR Marfa.

Citeste si:

Mantescu a precizat ca daca in parcul CFR Calatori, in 2010, erau 1.400 de vagoane, azi mai sunt doar 700, iar in curand vor ramane 400, prin expirarea reviziilor tehnice periodice.

"Cu aceste vagoane, 1.455 de trenuri ar trebui sa acopere 24 de ore. CFR Calatori are pierderi lunare de 59 de milioane de lei. Daca statul nu-si asuma responsabilitatea, va fi intr-o situatie mai dramatica decat CFR Marfa", a mai spus Mantescu.

Federatia Mecanicilor de Locomotiva mai atrage atentia asupra unei alte situatii, respectiv faptul ca, desi s-au luat masuri de crestere a salariului minim pe economie la nivel national, in bugetele companiilor de cale ferata nu sunt prevazute resursele pentru aceasta crestere.

Totodata, sindicalistii au reclamat lipsa dialogului social in actualul guvern, precizand ca au organizat conferinta de presa de marti pentru a putea transmite guvernantilor opinia lor.

"Au tratat intalnirile cu sindicatele la fel cum le-au tratat si cei din guvernul anterior. Nu aveam nevoie de o conferinta de presa, daca ar fi acceptat dialogul. Este singura modalitate de a le transmite ce se intampla. Nu suntem impotriva privatizarilor, dar trebuie sa ne asculte. Nu exista dialog social in acest moment. Sa va asteptati oricand la proteste. De-astea spontane apar mereu, dar pot aparea si organizate", a spus vicepresedintele CNS "Cartel Alfa", Liviu Apostoiu.

Ministrul Finantelor Publice, Daniel Chitoiu, a anuntat marti, ca in cadrul CSAT a fost aprobata privatizarea CFR Marfa, iar miercuri in Guvern va fi adoptata strategia de privatizare a companiei.