La urma urmei, ce face un director de marketing al unui producator de otel si produse siderurgice care este lider mondial - pozitie intarita dupa ce achizitia Arcelor a intrat in linie dreapta - si singurul jucator semnificativ pe piata romaneasca?

Ne-am intalnit cu Sandeep Arora fara a ne putea lua gandul de la aceasta intrebare. In plus, proaspatul marketing manager al Mittal Steel Galati vine tocmai din China, unde a detinut pozitia de director general adjunct al filialei locale, fiind responsabil cu activitati similare.

Anglo-indienii vor sa-si majoreze cota pe piata interna de la circa 60-65% pana la 80-85%. si pentru a-si atinge scopul, au decis infiintarea unui departament de marketing sub bagheta lui Arora. “In prezent, avem o echipa de vanzari si trebuie sa alcatuim si una de marketing”, spune el. “Cred ca romanii sunt foarte entuziasti si plini de energie, asa ca vom reusi”. Dar marketingul in industria siderurgica nu seamana cu ceea ce in mod obisnuit asteptam de la o astfel de activitate. Nu trebuie sa iti repozitionezi permanent produsele pe piata, nu ai de conceput promotii si discounturi. Pana la urma, daca vrei tabla sau tevi, te duci la Galati ori la Roman, comanzi cate tone ai nevoie si astepti livrarea.

“Trebuie sa fim cat mai aproape de nevoile clientilor nostri”. Sandeep Arora parca recita din manualul de marketing. Dar, cand detaliaza, lucrurile nu sunt tocmai atat de simple. “Cu alte cuvinte, trebuie sa ne adaptam productia in asa fel incat pierderile lor sa fie minime. De exemplu, daca clientul vrea sa faca un produs cu o anumita forma si specificatii anume, sa zicem pentru industria auto, noi trebuie sa livram tabla de o forma cat mai apropiata si cu specificatiile dorite de acesta”.

Desigur, daca respectivul client tot plateste pe tona de tabla livrata, atunci macar pierderile rezultate din prelucrarea acesteia sa fie cat mai mici. In siderurgie, tot de marketing tine si momentul in care alegi sa efectuezi un transport sau cum incarci transportul respectiv. “Timingul este esential: de momentul in care trimiti un transport depinde foarte mult profitabilitatea activitatii”. Nici atunci cand vorbeste de “customer service”, adica de servicii pentru clienti in industria siderurgica, Sandeep Arora nu exagereaza.

Compania sa a infiintat un serviciu online prin care clientii pot descarca tota documentatia necesara fiecarui tip de comanda pentru produse siderurgice pe care vor sa o faca. Pe cand un serviciu de monitorizare a transportului dupa ce a fost efectuata comanda? “Inca nu am ajuns atat de departe dar analizam posibilitatea de a ne extinde serviciile online”, spune directorul de marketing al Mittal Steel.

“Pentru noi, piata romaneasca este de departe cea mai importanta piata”. O afirmatie surprinzatoare, daca ne gandim ca piata locala reprezinta doar 25-30% din totalul vanzarilor combinatului galatean. si totusi, cresterea economica si investitiile straine in industrii consumatoare de produse siderurgice (productia de automobile si subansamble sau industria petroliera, ca sa amintim doar doua) incep sa echilibreze talerele balantei. Vecinatatea Ucrainei, mare exportator de produse similare, si aderarea la UE fac necesare, si pentru Mittal Steel, reorganizarea activitatii din Romania si intarirea marketingului.

Sursa: http://www.capital.ro/index.php?a=23823&shift=1