“Pornind de la premisa unei piete a materialelor de zidarie la acelasi nivel cu anul 2012, tintim castigarea unei cote de piata de 16%, in conditii de profitabilitate operationala peste media sectorului si de gestionare proactiva a riscurilor”, a declarat Liviu Stoleru (foto), director general Cemacon.

Producatorul de blocuri ceramice din Zalau porneste in 2013 cu o echipa noua de management, cu care isi propune sa contracareze contextul negativ de piata prin introducerea de produse noi - prin extinderea portofoliului de produse, prin accesarea de piete noi si prin continuarea efortului de eficientizare a proceselor si de tinere sub control a costurilor operationale.

“In 2013, in stransa corelatie cu finalizarea procesului de restructurare a creditelor, managementul mizeaza pe o intarire a structurii de actionari si o capitalizare a companiei care sa sustina dezvoltarea Cemacon ca un jucator puternic si un lider regional pe piata de zidarii din Romania”, a mai precizat Stoleru.

Afaceri in crestere cu 26% in 2012

Intr-o piata aflata in scadere, Cemacon a reusit anul trecut o evolutie a business-ului cu 26 de procente, la afaceri de peste 34 de milioane de lei (7,7 milioane de euro).

“Anul 2012 a fost o confirmare ca se poate merge impotriva tendintei pietei. Management, actionari, banca, toti aveam nevoie de aceasta confirmare. Este unanim acceptat ca piata a scazut simtitor fata de 2011, mai ales valoric. La 6 luni aveam o crestere de 39% a cifrei de afaceri, iar, ca o consecinta, in a doua parte a anului competitorii nostri s-au lansat intr-o cursa riscanta a preturilor mici; noi am ales prudenta, intarirea parteneriatelor cu distribuitorii si diferentierea prin portofoliul de produse”, a mai declarat directorul general Cemacon.

Trimestrul 4 din 2012 a fost caracterizat de o contractie a pietei materialelor de zidarie si de o concurenta sporita intre principalii jucatori, liderul pietei din Romania dand tonul extinderilor de termen de plata si reducerilor de pret.

Astfel, in ciuda contextului competitional negativ, axat pe lupta prin pret si asumarea de risc de credit, la 12 luni, Cemacon a inregistrat o crestere cu 11% a cantitatilor vandute in conditiile unei piete a materialelor de zidarie care, conform datelor statistice disponibile, a inregistrat un regres raportat la anul anterior de minim 4% pe volume si 10% valoric.

Cel mai important pentru Cemacon a fost castigarea cotei de piata, in conditiile unei cresteri superioare a valorilor vandute, cifra de afaceri a companiei crescand cu 26% raportat la 2011, si a unei lichiditati sustenabile si in crestere.

Citeste si:

Performanta comerciala a fost dublata in 2012 de o performanta de cost atat la nivelul activitatii de productie, cat si la celelalte zone de impact, astfel ca raportat la anul 2011, cresterea de 26% a cifrei de afaceri s-a realizat in conditiile micsorarii cu 3% a cheltuielilor operationale, ca efect al controlului strict al costurilor.

Acestea au facut ca la nivelul EBITDA cresterea sa fie de 37%, in conditiile in care impactul veniturilor datorate valorificarii excedentului de certificate energetice sa fie de 4 ori mai mic decat in 2011.

In ciuda performantei operationale superioare, impactul negativ al costurilor financiare a fost considerabil, depasind valoarea EBITDA, atat pe fondul costurilor cu dobanzile, cat si pe fondul diferentelor negative din variatia cursului valutar.

Vor locul 1 in Transilvania

Cu doua facilitati de productie in zona Transilvaniei, din care activa este numai fabrica de la Recea (15km de Zalau), Cemacon tinteste castigarea primei pozitii in regiune unde se lupta cu austriecii de la Wienerberger, unul din principalii concurenti pe piata de blocuri ceramice.

“Vrem sa devenim cel mai mare producator de caramizi din zona Transilvaniei si suntem convinsi ca de anul viitor vom reusi aceasta performanta. Noul produs lansat va contribui din plin la aceasta evolutie”, este de parere Stoleru.

Fabrica de la Recea, unde isi desfasoara in prezent Cemacon activitatea a fost inaugurata in 2010 in urma unei investitii totale ce s-a ridicat la 28 de milioane de euro, avand in prezent o capacitate de productie de 1.000 tone/zi si aproximativ 400.000 m3/an, potrivit datelor companiei. La momentul de fata, fabrica functioneaza la o capacitate de 70%. Suprafata fabricii se ridica la 15.000 mp.

Situatia se schimba insa la nivel de piata, unde Cemacon are o cota cuprinsa intre 12-13%, ceea ce pozitioneaza producatorul de caramizi pe locul trei in topul producatorilor de profil dupa Wienerberger si Ceramica Iasi.

“Am luat in calcul si posibilitatea de a deschide noi facilitati de productie in tara, dar in acest moment ne axam pe o strategie pe care urmarim sa o implementam si in anii urmatori, una agresiv-constructiva in regiunea Transilvaniei, cea mai importanta piata de zidarie unde sunt prezenti cei mai mari jucatori din piata”, a mai spus Stoleru.

Principalii concurenti ai Cemacon pe piata locala de blocuri ceramice sunt Wienerberger si Ceramica Iasi.