"Premisele inceputului de an nu permit estimari de iesire din recesiune in 2013 a sectorului de constructii. Rolul finantarilor publice, comunitare sau nationale va ramane in continuare esential, iar complementarea cu parteneriate public-private este absolut necesara. Blocarea investitiilor publice in 2013 este un pariu riscant atat economico-social, cat si politic", se arata intr-un comunicat al ARACO, dat publicitatii de agentia Mediafax.

Reprezentantii asociatiei considera ca un nou esec in 2013, pe langa generarea unui somaj pronuntat in acest sector, va afecta pe termen lung competitivitatea societatilor de constructii si capacitatea acestora de a se implica in proiectele finantate din fonduri structurale in perioada 2014-2020.

"Prognoza noastra din martie 2012, de 9,3-9,5 miliarde euro la nivelul anului 2012, a fost confirmata si trebuie sa comentam ca dinamica favorabila din semestrul I a fost alterata de evolutia negativa din partea a doua a anului. Daca in lei evolutia este aparent pozitiva ( 41,7 miliarde lei in 2012 fata de 39,6 miliarde lei in 2011), comparatia in euro atesta o mentinere a valorii din 2011, in suma de 9,33 miliarde euro, iar evolutia conform Eurostat confirma recesiunea tehnica generata de declinul din ultimele doua trimestre. Si aceasta in conditiile in care numarul mediu anual de angajati in 2012 a crescut cu 9,3%", mentioneaza sursa citata.

Citeste si:

ARACO atrage atentia autoritatilor centrale si locale asupra riscurilor majore generate de impredictibilitatea consistenta in ceea ce priveste plata creantelor catre constructori, blocarea finantarii investitiilor incepute sau a unor proiecte noi in 2013 pe fondul contractiei severe si continue a sectorului in ultimii 4 ani.

"Anul 2012, in ciuda faptului ca a avut o dubla dimensiune electorala, ramane un an esuat din perspectiva reluarii dinamicii pozitive a activitatii din sectorul de constructii", apreciaza reprezentantii constructorilor.
In opinia lor, printre caracteristicile negative ale anului trecut au fost inlocuirea competitiei corecte cu o alocare interesata politic a proiectelor, amplificarea greutatilor in planul recuperarii creantelor de catre firmele de constructii, sincopele consistente in asigurarea finantarii proiectelor incepute, precum si mentinerea pozitiilor abuzive ale entitatilor achizitoare cu capital de stat in materie de conditii contractuale.