“Nu suntem fericiti cu cresterea accizei la bere. E o crestere doar pe bere, nu se aplica si pentru alte bauturi alcoolice. Nu suntem tratati echitabil. E o taxa care a venit peste noapte”, spune seful Heineken.

La randul sau, Andrew Highcock, presedintele Ursus Breweries, afirma ca acciza a crescut in doua etape. "Mai intai pentru ca este pusa in euro, dar este calculata in lei, si se stabilieste un curs de schimb in octombrie. Si atunci deja era o crestere de 5% in lei. Acum este si o crestere in euro", spune Highcock, citat de Mediafax.

Aproximativ 45% din pretul unei bere este reprezentat de taxele colectate la bugetul de stat. In anul 2011, colectarile la bugetul de stat din acciza la bere au reprezentat 59,27% din totalul valorii pentru categoria de produse cu alcool accizabile. Media europeana s-a situat pentru intervalul respectiv la 31,26%, potrivit datelor oficiale.

Potrivit Codului Fiscal modificat, nivelul accizelor pentru bere creste de la 0,748 euro/hl/grad Plato la 0,8228 euro/hl/grad Plato. Pentru berea realizata de micii producatori de bere, acciza va creste de la 0,43 euro/hl/grad Plato la 0,473 euro/hl/grad Plato. Noul nivel de acciza plaseaza Romania deasupra nivelului de taxare din Germania sau Bulgaria.

“Berea era o bautura accesibila pentru consumator, acum lucrurile se pot schimba. Un roman trebuie sa munceasca cel mai mult in Uniunea Europeana pentru a-si permite o bere, dupa bulgari”, afirma Onno Rombouts.

Citeste si:

Un roman trebuie sa munceasca aproximativ 30 de minute pentru un litru de bere, in timp ce media la nivel european este de doar 8 minute. De exemplu, un consumator german munceste circa 4 minute pentru un litru de bere.

“Piata are potential de crestere si in acest an, poate mai putin ca in 2012, insa putem avea crestere. Sa luam in calcul faptul ca nu mai avem cele doua evenimente sportive de anul trecut, o acciza mai mare pe bere si daca la vara avem sase saptamani de ploaie putem sa vorbim doar de stagnare. Accesibilitatea berii va creste si daca economia va da semne de stabilitate”, crede Rombouts.

In Romania exista in prezent 20 de fabrici de bere, industria de profil generand direct si indirect 76.000 de locuri de munca. 98,4% din berea consumata in Romania provine din productia interna.

Cei mai importanti jucatori din industria de bere sunt Bergenbier, Heineken Romania, Ursus Breweries si United Romanian Breweries.