Florin Madar a lansat la inceputul anilor ’90 propriul business de distributie de materiale de constructii si bricolaj. Proaspat absolvent al Facultatii de Comert si angajat la stat, a ales in schimb sa isi dea demisia dintr-un post “caldut” si sa puna bazele unei afaceri alaturi de alti doi colegi.

“Am pornit de la descarcat tiruri, de la plimbat cu plasa prin oras si prin tara sa vand produsele si toata lumea a fost foarte surprinsa. Nu am avut un leu cand am pornit, aveam 27 de ani si 2 copii. Era mandria mea ca aveam televizor color si din banii de la nunta mi-am cumparat un Oltcit. Am tratat afacerea ca pe o familie”, spune Madar, care conduce in prezent un business de 25 mil. euro si 230 de angajati.

A trecut mai usor peste perioadele de instabilitate tratandu-si colaboratorii “natural, ca pe o familie”, increderea fiind in opinia lui Madar un element cheie intr-o afacere aflata la inceput. In plus, acesta considera ca productivitatea unei afaceri de familie este mult mai mare.

Omul de afaceri brasovean nu crede in laitmotivul potrivit caruia “romanul este puturos”. “Astfel, in momentele de criza oamenii sunt alaturi de tine, mai ales intr-o afacere pornita de la zero. Am angajati pe care eu ii trimit acasa. Le spun, gata, mergeti acasa. Si nu o data. Nu cred in laitmotivul <<romanul este puturos>>”, spune Florin Madar.

In schimb, Madar considera drept dezavantaj in evolutia unei afaceri de familie faptul ca nu intotdeauna membrii unei familii sunt cei mai competenti pentru o anumita functie.

“Copii pot sa mosteneasca o afacere numai in masura in care sunt competenti sa o faca. Eu mi-am trimis copii la studii, sa puna osul sa invete, sa fie cat mai departe de tara si sa vada cum stau lucrurile si afara si dupa aceea, daca merita, sa vina si sa mosteneasca afacerea”, puncteaza omul de afaceri.

In ceea ce priveste importanta alocata afacerilor de familie in Romania, Florin Madar crede ca vom avea nevoie de zeci de ani pentru a putea ajunge din urma tarile din Occident in conditiile in care pe plan local “se vorbeste despre false idealuri si se face publicitate pe scandal”.

Temad este una dintre companiile fondatoare ale retelei Family Business Network Romania alaturi de Omnilogic, Global Vision si MB Telecom. Asociatia are drept scop stimularea antreprenorilor pentru a constitui si a pastra business-ul in familie si pentru a realiza transferul afacerii catre generatiile urmatoare.

Citeste si:

“Incercam sa aducem in Romania experienta din Europa si intreaga lume. Cei care inteleg filosofia business-ului de familie il gandesc pe perioade foarte lungi. Au o alta viziune asupra calitatii si alte responsabilitati, o alta etica in business”, spune si Mircea Tudor, presedinte MB Telecom.

In opinia sa, o afacere de familie poate crea pentru angajati un mediu mai sigur decat o multinationala.

“Daca perceptia asta se duce pana la nivelul angajatului deja acesta are o alta siguranta si o alta atitudine fata de munca. In momentul in care conceptul de afacere de familie coboara la nivelul angajatului solidaritatea in momentul unei crize este una de grup, nu mai este doar a proprietarului care incearca disperat sa isi salveze afacerea si sa o pazeasca de criza. De multe ori am primit propuneri din partea angajatilor de a trece peste criza”, completeaza Tudor.

Business-ul MB Telecom a afisat anul trecut afaceri de 12 mil. euro. Compania are in prezent 230 de angajati, iar fluctuatia de personal s-a situat in jurul a 2-3% din anul 1994.

In Romania, conform unor statistici neoficiale, peste 65% din afaceri sunt de tip familial, majoritatea fiind afaceri de mica anvergura.

Organizatia europeana – European Family Businesses – este fondata de Asociatiile nationale ale familiilor detinatoare de afaceri din Europa si reprezinta o cifra de afaceri de 1.800 mld. euro (la nivelul lui 2011), peste 5 milioane de locuri de munca si 18% din PIB-ul Uniunii Europene.

Printre cele mai cunoscute afaceri de familie se numara Volkswagen (f. Piech), FIAT (f. Agnelli), L’Oreal (f. Bettencourt), Auchan (f. Mulliez), IKEA (f. Kamprad), Holcim (f. Schmidheiny), Arcelor/Mittal (f. Mittal), H&M (f. Persson).

Pe plan local printre cele mai cunoscute afaceri de familie se numara BitDefender (f. Talpes), MedLife (f. Marcu), Boromir (f. Boromiz), Albalact (f. Ciurtin), Cris-Tim (f. Timis), TCE 3 Brazi (f. Tarata), Arabesque (f. Rapotan).