Declinul Romstrade a fost cauzat de investitii neproductive, costuri de finantare nesustenabile si scaderea profitabilitatii, conform administratorului judiciar CITR, potrivit caruia este dificil de identificat acel "nucleu sanatos" de la care sa porneasca reconstructia firmei, aflate in insolventa.
"In momentul de fata este foarte greu de idenficat acel nucleu sanatos, capabil de a crea valoare adaugata, de la care sa pornim reconstructia companiei si planul de reorganizare. In urmatoarea perioada vom putea realiza si prezenta comitetului de creditori un raport complet privind situatia companiei, posibilitatea de a-si exploata valorile, capacitatea de a atrage surse de finantare pentru derularea in bune conditii a contractelor existente. Acest raport va sta la baza deciziei de reorganizare sau propunere de faliment a companiei", se arata intr-un raport privind cauzele si imprejurarile care au condus la insolventa Romstrade, elaborat de Casa de Insolventa Transilvania (CITR), dat publicitatii de agentia Mediafax.

CITR concluzioneaza ca insolventa companiei controlate de Nelu Iordache este rezultatul unei decapitalizari si erodari continue, pe parcursul ultimilor 2-4 ani, ca urmare a investitiilor neproductive, costurilor finantarii nesustenabile si unei activitati tot mai putin profitabile.

Potrivit administratorului judiciar, investitiile neproductive (non-core) care nu au beneficiat de nicio sursa de finantare si nu au generat niciun venit, neavand astfel vreo justificare, sunt cele privind proiectul aeroportului din Adunatii Copaceni, alaturi de participatii si finantari la companii din grup.

Astfel, fara sa existe o sursa de finantare aferenta, in perioada 2008 – 2012 au fost alocate peste 100 milioane euro in investitii neproductive.

Totodata, participatiile Romstrade au crescut in 2010 si 2011 cu peste 35 milioane euro, in urma majorarii capitalului social al Blue Air, de asemenea controlata de Nelu Iordache.

"Dezechilibrul companiei in momentul intrarii in insolventa il apreciem a fi de 45 milioane euro, existent inca anterior momentului rezilierilor principalelor contracte cu CNADNR si Primaria Bucuresti. La acest nivel, deschiderea procedurii de insolventa era inevitabila, iar existenta acestei stari trebuia facuta publica cu mult timp in urma", se spune in raport.

La momentul deschiderii procedurii de insolventa, compania avea 26 contracte finalizate, reziliate sau in derulare, cu o valoare totala de 1,17 miliarde lei si decontari de 477,5 milioane lei.

Romstrade a fost fondata in anul 1994 si are ca asociati pe Nelu iordache (76%) si Gheorghe Cruceru (24%), principalii clienti fiind Aeroportul International Baneasa, CNADNR, DRDP Bucuresti si Craiova, primariile Deva, Voluntari si Ploiesti, FDFEE Electrica Muntenia, Alpine si Astaldi.

Autorii documentului ca in perioada 2007 - 2009 activitatea Romstrade a fost una generatoare de profit, situatia patrimoniala fiind relativ echilibrata, dar in 2010 starea companiei incepe sa se degradeze, declinul fiind consemnat in intervalul 2011 - 2012.

"Pornind de la concluziile administratorului judiciar privind cauzele insolventei, se poate constata ca, dincolo de factori independenti de modul de organizare si functionare a Romstrade, exista o serie de imprejurari care au condus la aparitia starii de insolventa si care sunt legate de modul in care activitatea societatii a fost gestionata sub aspect managerial in general atat din punct de vedere al costurilor, cat si din punct de vedere al oportunitatii si profitabilitatii economice a unor intelegeri contractuale efectuate si a unor operatiuni economice efectuate. Acest fapt poate sa justifice angajarea raspunderii patrimoniale a organelor de conducere ale Romstrade", se mai arata in raport.

Tribunalul Giurgiu a aprobat in luna decembrie intrarea in insoventa a Romstrade la cererea firmei Agroindustrial Construct din Iasi.

Valoarea creantelor inscrise de creditorii constructorului Romstrade in tabelul preliminar se ridica la 3,37 miliarde lei (765 milioane euro, la cursul de miercuri), fiind admisa suma de 2,91 miliarde lei (661 milioane euro), din care 1,66 miliarde lei (378 milioane euro) sunt creante sub conditie.

Printre cei mai mari creditori ai companiei de constructii, conform sumelor admise, sunt BCR (303,5 milioane lei), Astra Asigurari (235,8 milioane lei) si EximBank (166 milioane lei), potrivit datelor CITR. Unul din principalii clienti Romstrade, CNADNR, a cerut 1,3 miliarde lei, fiind acceptata o creanta de 1,08 miliarde lei, din care doar 3,2 milioane lei cu drept de vot si restul sub conditie.

Omul de afaceri Nelu Iordache se afla in arest preventiv din decembrie. El a fost arestat intr-un dosar in care procurorii anticoruptie il acuza de faptul ca, in calitate de administrator al firmei Romstrade, ar fi schimbat, fara respectarea prevederilor legale, destinatia sumei de 25 de milioane de lei, bani incasati in vederea proiectarii si executiei lucrarilor la primul tronson din autostrada Nadlac - Arad.

Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Wall-Street.ro este un cotidian de business fondat în 2005, parte a grupului InternetCorp, unul dintre cei mai mari jucători din industria românească de publishing online.Pe parcursul celor peste 15 ani de prezență pe piața media, ne-am propus să fim o sursă de inspirație pentru mediul de business, dar și un canal de educație pentru pentru celelalte categorii de public interesate de zona economico-financiară.În plus, Wall-Street.ro are o experiență de 10 ani în organizarea de evenimente B2B, timp în care a susținut peste 100 de conferințe pe domenii precum Ecommerce, banking, retail, pharma&sănătate sau imobiliare. Astfel, am reușit să avem o acoperire completă - online și offline - pentru tot ce înseamnă business-ul de calitate.

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Companii »


Setari Cookie-uri