Cand vine vorba despre valorile propriei persoane, romanii evidentiaza confidentialitatea, schimbarea si imbunatatirea, relatiile de calitate, dezvoltarea sau onestitatea si corectitudinea. Abia la final, in lista valorilor proprii apar elemente precum castigul financiar, renumele, faima, puterea sau autoritatea, potrivit unui studiu realizat de Result.

Pe de alta parte, cand se refera la ceilalti, romanii ii caracterizeaza la polul opus in comparatie cu propria persoana, ca avand pe primul plan in randul valorilor castigul financiar, puterea si autoritatea, faima si renumele si abia pe ultimele locuri corectitudinea, altruismul sau empatia.

Astfel, surprinzator sau nu, exista un decalaj mare intre valorile atribuite de romani propriei persoane versus cele atribuite altor persoane, asa cum spune Dorin Bodea, autorul cartii "Valorile Angajatilor Romani".

Dragos Anastasiu, proprietarul grupului Eurolines, considera a fi o reala problema aceasta diferenta.

"Pentru orice manager este o problema uriasa faptul ca oamenii se vad foarte diferit de ceea ce sunt in realitate. Cred ca este nevoie de o evaluare a angajatilor, insa nu din partea sefilor, ci a colegilor si a altor oameni cu care interactioneaza. Astfel de angajati trebuie adusi cu picioarele pe pamant", a precizat Anastasiu.

Explicatia unui sociolog

Valorile romanilor s-au schimbat considerabil fata de anii `90, crede Vintila Mihailescu, antropolog si sociolog.

"Ceea ce fiecare roman considera ca sunt valorile tuturor celorlalti romani, de exemplu castigul, faima si puterea, sunt pe ultimul loc la lista proprie. Este dezirabilitate sociala, nu egoism. De exemplu, oriunde in lume daca ii intrebi de ce lucreaza in corporatii angajatii iti raspund ca motivul sunt banii. La noi este rusinos sa recunosti asta, aceste valori nu sunt acceptate. Mentalitatea angajatului roman este ca lumea nu trebuie sa stie ca munceste pentru bani, pentru ca nu e bine", a explicat Mihailescu.

El a precizat ca, asa cum este si normal, pentru romani este in continuare importanta partea financiara la locul de munca, insa poate la fel de importanta este si recunoasterea muncii de catre companie.

"Pentru marea majoritate a angajatilor romani recunoasterea sociala este foarte importanta. Muncim mai mult, muncim in weekend-uri, muncim si fara sa fim platiti, insa avem nevoie macar de un «multumesc». In conditiile societatii romanesti, aceasta recunoastere poate uneori fi mai importanta decat avansarea", a spus Vintila Mihailescu.

Citeste si:

Tot acesta a subliniat ca daca procentul celor care isi doresc un loc de munca sigur, mai degraba decat un loc de munca mai bine platit, este in continuare ridicat, iar recunoasterea muncii este o forma "upgradata" de siguranta.

"Recunoasterea este importanta si duce la cresterea productivitatii, in timp ce neglijarea acestui aspect poate duce la scaderea eficientei muncii", a precizat Mihailescu.

Romanii isi doresc sa socializeze

Un alt aspect subliniat de Vintila Mihailescu, care poate duce la cresterea productivitatii angajatilor este crearea cadrului de socializare in companii.

"Pentru foarte multi angajati romani este important sa se simta bine la locul de munca, sa socializeze, sa stabileasca relatii cu ceilalti. Romanul are nevoie de ceilalti, desi de ce mai multe ori isi doreste sa ii depaseasca pe cei din jur cand vine vorba de realizari", a spus sociologul.

In acest mod, Mihailescu a explicat tendinta zecilor de mii de romani care aleg sa paraseasca corporatiile pentru companii mai mici, cu mediu prietenos.

"Asistam la un fenomen social in care zeci de mii de oameni vor sa plece din corporatii pentru o firma mai mica, pentru un salariu chiar mai mic, insa unde se simt mai bine. Romanii au nevoie de sociabilitate. Intr-adevar, sociabilitatea poate fi o piedica in eficienta sau productivitate, insa bine controlata poate chiar imbunatati rezultatele angajatului", a explicat Mihailescu.

Un alt aspect important care ii caracterizeaza pe angajatii romani este apropierea de familie si prieteni si nevoia de a petrece timp cu acestia.

"Tinerii din mediul privat sunt comparabili cu cei din alte tari europene. Legatura cu familia si prietenii este insa cea care face diferenta. Angajatii romani simt nevoia sa petreaca timp cu familia sau prietenii. Renunta la locul de munca daca, de exemplu, nu sunt lasati sa mearga la mare cu prietenii", a mentionat Vintila Mihailescu.

Ce valori lipsesc romanilor

Intre elementele care lipsesc din topul valorilor angajatilor romani se numara vocatia pentru lucrul bine facut, considera consilierul al guvernatorului BNR, Adrian Vasilescu.

"Cu ani in urma de la lustrangiul din Gara de Nord, pana la constructorul podului de la Cernavoda, Anghel Saligny, care s-a asezat cu familia sub pod cand a trecut primul tren, oamenii aveau vocatia pentru lucrul bine facut", a exemplificat Vasilescu, care a adaugat ca aceasta valoarea le lipseste din ce in ce mai tare romanilor.

El a mai enumerat identificarea cu firma si stabilitatea la locul de munca.

Studiul Result a fost realizat pe un esantion format din 1.481 de persoane, peste 80% dintre acestia avand statut de angajati.

Sursa foto: Freedigitalphotos.net