Aproximativ 70% din finantarea acestui amplu program de investitii se va realiza din resurse proprii, urmand ca restul sa fie acoperit din fonduri atrase pe termen mediu sau lung. Din suma totala, aproximativ 15% reprezinta proiectele demarate in anii anteriori, cu finalizare in 2006.

Programul urmareste majorarea cu 38% a capacitatii de procesare a titeiului (de la 3,6 milioane tone la 5 milioane tone anual), alinierea carburantilor realizati in conformitate cu standardele Euro, precum si asigurarea conformitatii cu normelor europene de protectie a mediului, prin obtinerea autorizatiei integrate de mediu. Obiectivele fac parte din strategia pe termen mediu a Grupului, care vizeaza in principal cresterea capacitatii de rafinare si o dezvoltare a tehnologiilor “state-of-the art” - de prelucrare a titeiurilor sulfuroase grele, dar mai ieftine.

Printre proiectele adoptate pentru acest an se numara si realizarea unei noi instalatii pentru hidrofinarea si conversia distilatului de vid - Mild Hidrocraking ( 90 milioane dolari ), extinderea danei 9 si a spatiilor de depozitare aferente ( 9 milioane dolari ), precum si achizitia unei noi instalatii de izomerizare a fractiilor ( 18 milioane dolari ), care va permite o majorare a productiei de carburanti Euro 5.

Un alt punct important al programului este si modernizarea instalatiei de Hidrofinare Petrol Reactor (HPR), in valoare de 2,65 milioane dolari, care va permite o crestere cu 40% a capacitatii de prelucrare a petrolului reactor. Acesta se va realiza prin schimbarea reactorului de hidrofinare, precum si prin achizitionarea unui catalizator adecvat desulfurarii avansate de pana la 8 ppm ( parti per milion), nivelul aferent standardului european Euro 5.

Anul trecut, grupul a inceput achizitia si montarea unei instalatii de brichetare a cocsului petrolier, cu o capacitate de 40 tone/ora si cu o valoare de circa 9 milioane dolari, pentru obtinerea unui nou tip de combustibil casnic, cu o valoare energetica ridicata. De asemenea, modernizarea instalatiei automate de amestec in linie a motorinei, de circa 4,7 milioane dolari, va permite o eficientizare a procesului de obtinere a combustibilului diesel, prin cresterea volumului de componenti ieftini utilizati, dar si prin diminuarea cantitatilor de aditivi folositi.

Citeste si:

In perspectiva aderarii Romaniei la Uniunea Europeana si a adoptarii normelor europene de mediu, Rompetrol a demarat, anul trecut, o serie de proiecte cu impact major, printre care reabilitarea rezervoarelor rafinariei ( 31 milioane dolari ), retehnologizarea instalatiei de prelucrare a namolului ( aproximativ 6 milioane dolari ), precum si modernizarea sistemului de incinerare a gazelor de stripare ( 5,8 milioane dolari ).

Perioada de tranzitie - exceptie cu caracter temporar de la aplicarea normelor comunitare, obtinuta de Rompetrol Rafinare pentru conformarea cu prevederile Directivei 96/61/CE (IPPC-Integrated Pollution Prevention and Control) se intinde pana la 31 decembrie 2012. in prezent, pe deplin conforma cu cerintele legale (deci inclusiv cu autorizatii de mediu valabile), rafinaria se afla, de asemenea, in stadiul final de obtinere a autorizatiei integrate de mediu.

In 2005, valoarea totala a investitiilor Grupului pentru modernizarea rafinariei s-a ridicat la peste 43,7 milioane dolari, in proiecte finalizate cat si in cele aflate in derulare la nivelul anului trecut. Din acesta suma circa 7,5 milioane dolari au reprezentat-o proiectele de mediu.

In vederea maririi capacitatii de productie, a imbunatatirii calitatii produselor pentru atingerea cerintelor standardelor europene de calitate in ce priveste continutul de sulf in combustibilii auto in perioada 2005 - 2009, Rompetrol a derulat anul trecut o serie de contracte de studii, cu o valoare totala de circa 1,8 milioane dolari. Pentru acest an, nivelul acestora se ridica la peste 2,3 milioane dolari.

Rompetrol Rafinare estimeza pentru 2006 atingerea unei cifre de afaceri de 2,43 miliarde dolari, in crestere cu circa 24% fata de anul trecut cand s-au inregistrat 1,99 miliarde dolari. Compania asigura aproximativ 30% din necesarul intern de carburanti, fiind o prezenta importanta pe piata din regiunea Balcanilor.