Dintre cele 104 rafinarii din Europa, 10 vor fi inchise permanent pana in 2020, in tari precum Franta, Italia si Cehia, potrivit directorilor din industria rafinarii de petrol intervievati de Bloomberg.

Agentia Internationala pentru Energie, cu sediul la Paris, anticipeaza pentru acest an o noua scadere a consumului de petrol, pentru cel de-al cincilea an consecutiv, la cel mai redus nivel din 1994, potrivit Mediafax.

Doua treimi dintre rafinariile din Europa au incheiat anul 2011 cu pierderi, potrivit companiei britanice Essar Energy, care detine a doua rafinarie din Marea Britanie dupa capacitatea de productie.

"Strict din punctul de vedere al scaderii cererii din Europa, ar trebui sa se inchida in fiecare an o rafinarie mare sau doua mai mici. Iar acest scenariu nu ia in calcul impactul negativ al rafinariilor mai competitive din alte regiuni", comenteaza pentru Bloomberg David Wech, director la compania de consultanta JBC Energy din Viena.

Profitul obtinut de companiile petroliere europene din productia de carburanti este in scadere puternica, pe fondul cresterii cu 50% in ultimii 3 ani a exporturilor de motorina din Statele Unite, scaderii cererii la export pentru carburanti produsi in Europa, precum si perioadei indelungate de stagnare economica si recesiune din zona euro.

Marjele medii de castig in industria rafinarii au scazut recent la 7 dolari pe baril, fata de aproximativ 20 de dolari pe baril in anul 2008, potrivit datelor Bloomberg.

Pierderile sunt accentuate de structura industriei europene a rafinarii. Majoritatea rafinariilor petroliere de pe continent sunt echipate in principal pentru productia de benzina, desi motorina domina piata europeana, reprezentand 75% din cererea de caburanti.

Totodata, in timp ce aproximativ jumatate din rafinariile europene au fost construite dupa cel de-Al Doilea Razboi Mondial, uzinele construite in ultimii ani in Orientul Mijlociu si Asia lucreaza mai eficient, prelucrand petrol mai ieftin in carburanti cu valoare adaugata ridicata.

Arabia Saudita, cel mai mare producator de petrol din lume, are in constructie 3 rafinarii, fiecare de marimea unitatii Shell de la Pernis, Olanda, cea mai mare rafinarie din Europa, cu o capacitate de prelucrare de 400.000 de barili pe zi.

"Noile rafinarii din Orientul Mijlociu si India stralucesc, sunt frumoase, dispun de cea mai noua tehnologie. Sunt de talie mondiala, la scara mondiala", considera Volker Schultz, directorul general al Essar Oil, care opereaza rafinaria de la Stanlow, una dintre cele mai mari din Marea Britanie, situata in apropiere de Liverpool.

Citeste si:

Rafinariile din Statele Unite au acces la petrol si gaze naturale mai ieftine, in timp ce companiile din Rusia beneficiaza de taxe mai reduse la export, spune Schultz.

Agentia Internationala pentru Energie estimeaza ca cererea de petrol va scadea in Europa in acest an la 13,6 milioane barili pe zi, fata de 15,4 milioane barili pe zi in 2008.

Din anul 2008, capacitatea de rafinare din nord-vestul Europei a scazut intr-un ritm similar cu declinul cererii. In regiunea Marii Mediterane, scaderea consumului a fost mai abrupta fata de ritmul in care companiile au reusit sa reduca productia.

Anul trecut, grupul Petroplus Holding, inregistrat in Elvetia, a intrat in faliment si a inchis rafinaria Coryton din Marea Britanie. Petroplus si alte companii independente de rafinare au cumparat unitati vandute in ultimii ani de marile companii petroliere, precum BP si Shell, care si-au redus expunerea pe industria europeana a prelucrarii de petrol.

In Italia, cererea pentru motoriuna a scazut in februarie la cel mai redus nivel din ultimii 10 ani, ceea ce va conduce probabil la inchiderea unor rafinarii, potrivit analistilor si companiilor.

Un analist de la Bank Zachodni considera ca rafinaria de la Mantova, Italia, detinuta de grupul ungar MOL, se numara printre unitatile cu sanse sa fie inchise in curand. Reprezentantii MOL au afirmat pentru Bloomberg ca grupul nu intentioneaza sa inchida vreo rafinarie si a inceput un proiect de eficientizare.

Petroplus a inchis rafinaria de la Petit Couronne, Franta, pentru care incearca sa gaseasca un cumparator. Multe rafinarii franceze risca sa fie inchise permanent, potrivit unui sondaj realizat de Bloomberg in randul analistilor si executivilor din industria rafinarii. Deoarece concureaza pe aceeasi piata, cu o cerere redusa pentru benzina, rafinariile Total de la Feyzin si La Mede, unitatea Exxom Mobil de la Fos sau uzina Lavera, detinuta de Total si Ineos Group Holdings risca sa dispara.

Reprezentantii Exxon si Ineos au refuzat sa comenteze informatiile.

Total a precizat ca nu va inchide nicio rafinarie pana in 2015, dupa cum a promis in 2010, cand a decis sa renunte la rafinaria de la Dunkirk, Marea Britanie.

Europa de Est dispune de asemenea de o capacitate prea ridicata de rafinare fata de evolutia cererii, mai multe unitati din regiune operand deja la rate reduse de utilizare, afirma David Wech de la JBC Energy Viena.