Dupa ani de zile in care avioanele - si finantele – companiei au fost pilotate prin goluri de aer si de buget de catre directori numiti pe criterii politice, in 2005 transportatorul national a reusit sa obtina un profit de 1,5 milioane de euro.

Asta, la o cifra de afaceri de 220 milioane euro, un grad de incarcare a aeronavelor de 61,7% si 1,3 milioane de pasageri, toti indicatorii, in crestere fata de 2004. Pentru anul in curs, Gabriel Dumitrescu, director la Tarom de cateva luni, estimeaza ca va realiza o cifra de afaceri de 253 milioane euro si un profit de 3,5 milioane euro, transportand 1,5 milioane de pasageri. De unde va proveni cresterea? “Din promovarea mai buna a produselor noastre pe piata, dar si din diversificarea destinatiilor si cresterea frecventelor pe care operam”, spune Gabriel Dumitrescu.

Mai greu va fi pentru Tarom in anul 2007, cand va intra in vigoare acordul de Open Sky, care va permite oricarei companii straine sa opereze in Romania, inclusiv pe rutele interne. Iar cele mai agresive vor fi companiile low-cost, asa cum s-a intamplat in Ungaria si in Cehia. Astfel, Wizz Air si Sky Europe au ajuns sa transporte fiecare peste doua milioane de calatori anul trecut, in timp ce transportatorii nationali din tarile respective au pierdut masiv cotele de piata. La mijlocul lui 2005, mai exact la un an de la aderare, Malev detinea doar 31% din piata ungara, fata de 55%, cat controla in 2003, in timp ce CSA avea o cota de piata de 45%, fata de 54%, cu doi ani mai devreme. Mai mult, se estimeaza ca ponderea zborurilor low-cost va ajunge la aproximativ 30% din totalul traficului european in 2010, fata de 20%, cat reprezinta acum.

Sursa: http://www.capital.ro/index.php?a=23859&shift=1