Pana acum extinderea retailerilor nu s-a facut pe baza dezvoltarii si diversificarii serviciilor sau a acoperirii unor segmente de nisa, ci prin captarea unei cote din ce in ce mai mari de piata de la asa numitul retail traditional (retaileri mici, piete si alte forme similare de comert). Dezvoltarea agresiva a marilor lanturi de retail se vede si in statistici, un studiu recent arata ca partea de comert modern acopera deja 50% din totalul vanzarilor pe plan local. In orasele mari, cum este Bucurestiul probabil aceasta pondere este deja de aproape 80%, potrivit statisticilor Consiliului Concurentei.

O relatie care face boom: producatorii, retailerii si marcile private

O relatie care face boom: producatorii, retailerii si marcile private

Procent natural daca privim la agresivitatea retailerilor, marile lanturi dand tonul deschiderilor de magazine in perioada crizei, profitand de preturile mult reduse la terenuri sau de chiriile mult mai mici ale spatiilor comerciale.

Fenomenul extinderilor este insa unul cat se poate de natural.

"Este un fenomen normal, care a avut loc in toate pietele din Europa de Vest si care este acum prevalent in toate tarile din Europa de Est. Aceasta explica de altfel si de ce retailerii se pot extinde chiar si in conditiile in care consumul nu a reinceput sa creasca in mod sustinut. Evident, aceasta afecteaza micii comercianti, pentru care este foarte greu sa concureze cu marile lanturi in principal din cauza unei puteri mai mici de negociere cu furnizorii (ceea ce duce la preturi de achizitie mai mari)", a explicat Bogdan Belciu, partner, Servicii de Consultanta pentru Management in cadrul PricewaterhouseCoopers Romania, pentru wall-street.ro.

Online-ul, pe radarul marilor retaileri

Pe de alta parte insa, privita in detaliu situatia este putin mai nuantata. Orasele mari, care au fost tinta primordiala a retailerilor moderni la inceput, sunt deja foarte bine acoperite si prevalenta retailulului modern asupra celui traditional este deja foarte clara; situatia incepe sa devina similara si in orasele medii, astfel incat zonele ramase inca neacoperite incep sa ramana din ce in ce mai putine.

"In acest context, incepe sa devina necesara o adaptare a sortimentatiei si a preturilor la specificul clientilor tinta, in special in retailul de proximitate, dar nu numai. Mai mult, pentru a creste in mod profitabil va fi din ce in ce mai important ca retailerii sa adreseze segmente de nisa si sa inceapa sa isi diversifice produsele si serviciile - evident, intr-un mod adaptat pietei romanesti atat din punct de vedere al preferintelor consumatorilor cat si din punct de vedere al puterii de cumparare a acestora", spune Bogdan Belciu.

Un prim pas facut in aceasta directie a venit prin intrarea in online - recent, Carrefour si-a lansat o platforma de vanzari pe Internet, iar Cora a anuntat un proiect in acest sens.

Anul intrarilor in online: tot mai multi mamuti din retailul traditional incep sa vanda pe Internet

Anul intrarilor in online: tot mai multi mamuti din retailul...

"Retailul online a devenit consacrat in anumite domenii: electro-IT in Romania in principal, dar si clothing / fashion, cosmetice si altele similare in alte tari; pe segmentul alimentar, lucrurile sunt mai nuantate, dar este o arie care nu poate fi ignorata in conditiile in care consumatorii sunt din ce in ce mai prezenti in lumea digitala. Comertul online are insa specificul sau din multe puncte de vedere: preturi, sortimentatie, aprovizionare si livrare; de aceea vanzarile online pot crea oportunitati de crestere importante, dar abordarea lor fara o strategie bine conturata poate diminua profitabilitatea in mod semnificativ", a mai spus Belciu.

Sanatatea - marketing care prinde aripi

Totusi, online-ul este si el tot o extindere clasica, doar ca pe un alt mediu. Ce ofera marile lanturi de supermarketuri si hipermarketuri in plus in magazin? Chiar daca pentru moment vorbim doar de initiative izolate, proiecte punctuale, companiile din domeniu incep sa miste putin lucrurile spre a aduce valoare adaugata pentru client si incep sa testeze un nou tip de marketing care in afara prinde aripi: sanatatea.

Spre exemplu, Carrefour a organizat actiuni de constientizare sau informare a clientilor pe subiecte care vizeaza sanatatea.

“Spre exemplu, am invitat in magazine medici care au oferit consultatii gratuite si sfaturi pentru mentinerea unui stil de viata sanatos.Intentionam sa derulam in continuare proiecte prin care sa oferim clientilor nostri, mod gratuit, accesul la informatie si solutii pentru o viata sanatoasa”, au spus oficialii Carrefour pentru wall-street.ro.

Este de asteptat ca fenomenul sa prinda avant si in Romania, cel putin in orasele mari, unde deja competitia intre retailerii este foarte mare? Clientii vor fi cu siguranta in scurt timp cei care vor dicta in acest domeniu. Ceea ce se intampla la ora actuala in SUA ne face sa credem ca sunt sanse mari sa vedem si la noi, pe masura ce pietele din anumite orase vor ajunge la saturatie, din ce in ce mai multe servicii noi in magazine, iar zona de nutritie poate fi una dintre ele.

Ce se intampla in SUA?

Nutritionistii lanturilor de retail reprezinta deja in SUA o arma de marketing care sub diferite formule se raspandeste rapid.

Citeste si:

Lanturi de magazine alimentare americane ca Hy-Vee, Wegmans sau Giant Eagle au mici armate de nutritionisti printre angajati.

Wegmans este un lant regional de supermarketuri din SUA, o afacere de familie cu peste 80 de magazine. Wegmans este unul dintre lanturile de supermarketuri care au inovat in zona de nutritie, angajand un specialist inca de acum 20 de ani, se mentioneaza intr-un articol Advertising Age.

In prezent echipa Wegmans are 6 nutritionisti, care impartasesc sfaturi atat in magazine, cat si online.

Servicii cu sfaturi de nutritie ofera si lantul de supermarketuri Giant Eagle.

Astfel, nutritionistii devin o arma din ce in ce mai frecventa pentru lanturile de retail, care aduc astfel clientilor un plus de valoare prin acesti specialisti care ii ajuta sa isi construiasca meniuri prin care sa piarda in greutate sa lupt cu diverse boli sau sa evite reactiile alerifice.

Trendul este si un semn al cererilor mai sofisticate ale consumatorilor, care isi doresc mai mult de la furnizorii de mancare, noteaza Advertising Age, care mentioneaza ca la nivel corporate acesti specialist au fost angajati de lanturile de supermarketuri de multa vreme, insa acum numarul celor care sunt pozitionati in incinta magazinelor. Spre exemplu un studiu al Food Marketing Institute arata ca o treime din magazinele din SUA au un nutritionist inregistrat in zona de retail, in timp ce 86% angajeazqa la nivel corporate nutritionisti.

Chiar daca misiunea lor este sa asiste cumparatorii, nutritionistii sunt un activ de brand important pentru magazinele, multi dintre ei avand aparitii la ratio-urile si televiziunile locale. Aceasta publicitate serveste ca un boost pentru supermarketuri in lupta lor pentru a ramane competitive.

In prezent, in SUA sunt circa 500-600 de nutritionisti in zona de retail, iar Phil Lempert, analist al industriei alimentare si cel care conduce supermarketguru.com, considera ca in 2 ani numarul acestora se va dubla. Cererea este atat de puternica incat el a lansat o asociatie de profil care isi propune sa faca training-ul nutritionistilor pe operatiuni de supermarket.

Trendul nutritionistilor din magazine a inceput in lantul de retail Hy-Vee din Iowa, care a inceput sa experimenteze idea in urma cu cativa ani. In prezent, Hy-Vee are 190 de nutritionisti angajati pentru a oferi servicii in cele 233 de magazine.

Multe din servicii sunt gratis, cum ar fi tururile de magazine, sugestiile de meniu si listele de cumparaturi. Pe de alte parte pentru consultantiile personale se percepe un tariff de start de circa 120 de euro pentru clienti noi.