In Europa de Est Coca-Cola ocupa primul loc pe piata bauturilor racoritoare, cu o cota de piata de 22,3%. Gigantul american intregistreaza o cota de 43,2% pe segmentul bauturilor racoritoare carbogazoase, detine o cota de 8,7% pe segmentul apelor imbuteliate, 18,5% pe piata sucurilor din fructe sau legume, respectiv 17,2% pe piata bauturilor energizante.

Din cele 18 tari europene analizate de Euromonitor International, in Cehia, Croatia, Estonia, Slovenia si Letonia producatorii locali depasesc in valoare cota pe care o detine Coca-Cola pe piata bauturilor racoritoare necarbogazoase.

Companiile locale au gasit o nisa de succes in zona apelor imbuteliate si a sucurilor din fructe sau legume, cele doua categorii reprezentand aproximativ 56% din vanzarile de bauturi racoritoare. Astfel, apa imbuteliata a reprezentat in mod traditional o categorie foarte apreciata in Europa de Est datorita popularitatii apei minerale. Spre exemplu, in ultimii zece ani in Cehia apa imbuteliata a depasit in valoare vanzarile de bauturi carbogazoase, un producator local – Karlovarske Mineralni Vody AS – ocupand primul loc in aceasta categorie. Cele mai populare branduri de apa produse de companie sunt Mattoni, Aquila si Magnesia.

Potrivit Euromonitor International, in Cehia vanzarile de apa imbuteliata depasesc in valoare vanzarile de bauturi carbogazoase cu aproximativ 150 mil. dolari.

O situatie similara poate fi intalnita si in Croatia unde vanzarile de apa imbuteliata detin cea mai mare pondere in afacerea producatorului local Jamnica, cel mai important jucator din piata bauturilor racoritoare. Multi consumatori croati considera ca rezervele lor de apa sunt cele mai bune din regiune si le prefera in schimbul produselor importate. Astfel, Jamnica foloseste acest argument in promovarea celor doua branduri – Jamnica si Janaby. Aceasta strategie a adus producatorului croat o cota de 62,6% din total vanzari pe acest segment in 2012.

Citeste si:

“De cele mai multe ori prezenta multinationalelor poate reprezenta o amenintare majora pentru jucatorii locali de mici dimensiuni. Foarte putine companii isi pot permite sa afirme ca detin o bautura cu un gust de cola mai bun decat Coca-Cola sau PepsiCo, insa in cazul producatorilor de ape minerale sau nectaruri, istoria si denumirea locala pot cantari mult mai mult decat majoritatea brandurilor locale”, spune Jonas Feliciano, analist Euromonitor International.

Nectarurile, o alta categorie profitabila

Segmentul sucurilor pe baza de fructe sau legume reprezinta o alta categorie in care jucatorii locali pot depasi branduri globale, crede analistul Euromonitor International.

In Slovenia, Fructal dd a fost cumparat de compania Nectar doo in 2011. Sarbii de la Nectar doo au devenit in scurt timp numarul 1 pe piata bauturilor racoritoare datorita pozitiei de lider detinuta de Fructal in categoria nectarurilor. Fructal avea o prezenta importanta in magazinele de proximitate – chioscuri si retele de magazine independente – unde de cele mai multe ori era singurul brand disponibil din categoria nectarurilor.

O strategie similara a avut si A Le Coq AS din Estonia, care a investit in lansarea de noi produse in toate categoriile de bauturi racoritoare si a introdus ambalaje de 2 litri in cazul nectarurilor din fructe sau legume.