Omul de afaceri Bogdan Pitigoi are afaceri in domeniul auto, confectii si imobiliare. Afacerile grupului Tester s-au ridicat anul trecut la 25 milioane de euro si este estimata o crestere de 10 procente in 2013. Recent, omul de afaceri a demarat constructia primului parc logistic din zona Moldovei, o investitie considera de consultantii imobiliari o piatra de capatai a dezvoltarilor de acest tip in aceea zona a tarii.

Cum au evoluat business-urile pe care Bogdan Pitigoi le conduce in primele 4 luni ale anului?

“Luna ianuarie 2013 a fost o luna mai buna ca ianuarie 2012, apoi a urmat o incetinire in februarie si martie, ca din fericire, in aprilie sa simt iarasi o crestere fata de aprilie 2012”, spune omul de afaceri, care considera ca in continuare mediul de afaceri romanesc va deveni din ce in ce mai concurential, „ceea ce ma determina ca, impreuna cu colegii mei, sa identificam continuu, reinventandu-ne, noi servicii si produse pentru clientii nostri”.

Industria usoara romaneasca a inceput un nou ciclu de crestere

„In primele luni ale acestui an, confectiile pentru productia de export cat si cele 15 magazine proprii Sense pe care le avem in toata Romania, au mers mai bine decat anul trecut.Evolutia a fost determinata in principal de faptul ca multi clienti din Europa au inteles ca este mai bine si mai profitabil sa produca in Romania decat in Asia”, a explicat Pitigoi, care are o mare incredere in potentialul acestei industrii in Romania.

De ce este mai profitabil sa produca in Romania? "Inainte de criza din 2008 salariile din industria confectiilor din China erau mai mici decat in Romania, singurul dezavantaj in a produce in China fiind atunci distanta mare de Europa. Solutia de atunci a fost insa, sa se faca transport naval in cantitati mari pentru o comanda. Odata cu criza in Europa, una din strategiile retailerilor a fost sa scada stocurile de produse cat mai mult", a explicat omul de afaceri.

De asemenea, vanzarile mult mai mici i-a facut pe retailari sa lanseze cantitati mici de produse la prima aparitie pe piata pentru a se convinge ca modelul se vinde, caz in care apareau repetari ale comenzilor initiale, a adaugat Pitigoi.

"De aceasta data, distanta mare de China a aparut ca un dezavantaj enorm si incet, incet, comerciantii s-au indreptat spre Romania, unde timpul de transport este mai mic, astfel ca se poate da initial o comanda mica si in cazul cererii, urmeaza un numar de 2,3, 5 repetari ale comenzii initiale, durand doar 2 zile transportul produsului din fabrica romaneasca la raft. De asemenea, in ultimii 4 ani, salariile din China, cel putin in zonele puternic industrializate, au crescut enorm, ele fiind astazi mai mari decat in Romania", a mai spus omul de afaceri.

Care sunt plusurile Romaniei in prezent in zona de confectii ? "Faptul ca in Romania sunt foarte multe fabrici de confectii cu tehnologie moderna, cu muncitori calificati si experimentati, impreuna cu costuri mici de manopera si distanta mica fata de Occident, reprezinta plusuri ale Romaniei ce vor permite in continuare cresterea de exporturi ale confectiilor romanesti spre tarile Europei occidentale", considera Pitigoi.

In afacerea de confectii, grupul s-a dezvoltat, insa Pitigoi isi doreste cresterea numarului de magazine in Romania, cresterea prezentarilor de moda Sense in afara granitelor tarii si o extindere a prezentei brand-ului Sense si in afara granitelor.

„Exact ca in moda, unde curentele revin dupa o anumita perioada, industria usoara romaneasca a inceput un nou ciclu de crestere si consider ca in viitorul apropiat va redeveni un pilon important al dezvoltarii economiei romanesti si al exporturilor”, spune Pitigoi.

Piata auto continua sa scada in 2013. In urmatorii 3 ani vom asista la o stagnare sau cresteri foarte usoare

In ceea ce priveste businessul auto, in primele 3 luni ale anului a existat o usoara crestere, in ciuda faptului ca la nivel national vanzarile de masini sunt intr-un declin continuu.

„Asteptarile mele pentru urmatoarele 3 luni sunt sa crestem afacerile auto ale Grupului Tester-Casa Auto-Caremil cu aproximativ 10%fata de anul 2012”, a declarat omul de afaceri.

In general pentru piata auto din Romania omul de afaceri se asteapta la „o noua scadere si in 2013, atat din punct de vedere al vanzarilor de masini noi si din punct de vedere al serviciilor, pentru ca in urmatorii 3 ani sa asistam la o stagnare sau la o foarte usoara crestere, insa noi ne-am propus sa crestem oferta serviciilor si calitatea lor, astfel incat sa avem cresteri de minim 10% in urmatorii ani”, a mai spus Pitigoi.

Zona de N/E, viitoarea platforma industriala a tarii

In imobiliare, omul de afaceri a dezvoltat un centru de afaceri in Iasi, cu fonduri europene, iar recent a demarat, tot cu finantare de la UE, si un centru logistic.

„Centrul de Sprijinire si Dezvoltare a Afacerilor sprijina dezvoltarea afacerilor incubate si business-urile clientilor maturi, incercand sa faciliteze dezvoltarea afacerilor clientilor nostri, in beneficiul dumnealor, al comunitatii iesene si al companiei noastre, 40 de companii fiind gazduite astazi in Centru IDEO”, spune Pitigoi.

Parcul Logistic Solo va fi primul parc logistic la standarde europene din zona de N-E a Romaniei.

Citeste si:

„Cred cu tarie ca aceasta zona va fi viitoarea platforma industriala a tarii, pentru urmatorii ani, deoarece exista personal bine pregatit si dornic sa lucreze in intreprinderi moderne, costurile investitiilor cu personalul si nu numai, fiind mult reduse fata de alte zone ale tarii”, isi motiveaza Pitigoi investitia.

„Lipsa unui operator logistic care sa opereze facilitati moderne in zona noastra, va crea posibilitatea dezvoltarii activitatii logistice de productie si depozitare in Parcul Logistic Letcani, care va fi finalizat in luna decembrie a acestui an. Zona de N-E a Romaniei este pregatita deja sa primeasca mari investitii ale companiilor romanesti sau multinationale si imi exprim speranta ca vor veni multi investitori care vor simti dezvoltarea afacerilor lor in Iasi”, a mai spus Bogdan Pitigoi.

Urmeaza si alte proiecte in domeniul imobiliar?”Pentru acest an ma concentrez pe finalizarea Parcului Logistic Letcani si identificarea unor parteneri care sa dezvolte afaceri in acest parc de prestari servicii si industrie”, a mai spus Pitigoi.

Ne ghidam dupa principiul 5 cu 3: servicii de 5 stele, la pret de 3

Ce masuri a luat omul de afaceri pentru a-si mentine business la suprafata, ba chiar in crestere.

„Am incercat, prin masurile pe care le-am luat in acesti ani de criza, sa mergem contra curentului, sa investim in oportunitatile aparute, sa investim in desavarsirea profesionala a colegilor mei si intr-o promovare pe care ne-am dorit-o cat mai eficienta si mai vizibila. Am incercat sa ne ghidam dupa principiul “5 cu 3” (sa oferim servicii de 5 stele la pretul de 3 stele) si am fost preocupati permanent de imbunatatirea productivitatii in activitatile desfasurate”, a declarat Bogdan Pitigoi, al carui motto in business este „oamenii fac diferenta”.

Grupul Tester-Casa Auto-Caremil a investit in ultimii 4 ani aproximativ 20 milioane euro, pentru ca, asa cum marturiseste Pitigoi, „am avut credinta ca intr-o afacere , cand nu mai investesti este primul pas inapoi , dar si pentru ca preturile au fost mult mai accesibile si oportunitatile mult mai mari”

Agricultura, un domeniu in care poate va dezvolta afaceri in viitor

In domeniul auto, pentru cele 10 marci pe care le reprezentam in Iasi, ne dorim sa devenim “partenerul numarul 1” al iesenilor, pentru tot ce inseamna auto: vanzari de masini noi si second hand, service auto si orice servicii complementare, spune Pitigoi.

„In ceea ce proveste Centrul de Sprijinire si Dezvoltare a Afacerilor IDEO, respectiv Parcul Logistic Letcani, dorim sa oferim posibilitatea clientilor nostri sa se focuseze pe dezvoltarea business-ului lor, de administrarea locatiilor in care isi desfasoara activitatea ocupandu-se echipele noastre, la cele mai competitive preturi, astfel incat scopul proiectelor sa fie atins.Pentru afacerea din confectii, ne dorim cresterea notorietatii brand-ului Sense si marirea retelei de magazine”, a mai spus Pitigoi.

Pe viitor, pastrand competitivitatea grupului de firme in toate activitatile desfasurate astazi, crescand in permanenta nivelul produselor si serviciilor oferite, omul de afaceri vede si o dezvoltare in agricultura deoarece potentialul Romaniei in acest sector este urias.

Putin leadership: de la cine a invatat si ce spera sa transmita

„Sunt multi oameni de afaceri romani si straini de la care am invatat de-a lungul timpului si continuu sa invat si astazi. In principal am invatat ca munca, seriozitatea si respectul pentru oameni si dorinta de a te dezvolta , respectand cele mai inalte standarde, pot fi piloni importanti pe care sa se sprijine dezvoltarea business-urilor mele”, spune omul de afaceri.

Ce a invatat de la Tiriac, cu care este partener in afacerea auto?

„Din fericire sunt partener in zona auto cu domnul Ion Tiriac, pe care il consider un mare om de afaceri si un mare roman. Am invatat multe de la dumnealui si as putea mentiona: seriozitatea, dorinta de a face totul la cel mai inalt nivel si asocierea cu cei puternici, ca fiind unele dintre principiile pe care le-am vazut la dumnealui si am incercat sa le preiau.”, a marturisit Pitigoi.

Ce ar dori sa transmita mai departe ca principii de business?

„As putea transmite 4 dintre ideile in care cred, dar ar fi prea mult sa le numesc principii: management contra curentului, oamenii fac diferenta, daca vrei cu adevarat, poti, siaplica principiul 5 cu 3”, conchide Bogdan Pitigoi.