Piata transporturilor de marfuri are potential de crestere in urmatorii doi ani, aceasta tendinta fiind imprimata si pietei serviciilor conexe. In 2005, valoarea pietei transporturilor de marfuri si persoane a fost de 4,9 miliarde euro, in aceeasi perioada serviciile conexe generand venituri de 2,5 miliarde euro. Numarul firmelor care opereaza in domeniul transporturilor de marfuri a crescut constant in ultima perioada, anul trecut fiind inregistrate 18.400 astfel de companii, din care 18.280 sunt private.

Sectorul transporturilor a reprezentat, anul trecut, 9% din Produsul Intern Brut (PIB), arata un studiu de piata intocmit de InterBiz Group, prin divizia de specialitate. Peste 3,3 miliarde euro au fost generate de transportul de marfuri in 2005, iar transportul de persoane a adus un plus de 1,55 miliarde euro. Ca valoare, componenta transportului rutier reprezinta 60% din totalul transporturilor de marfuri. „Pentru urmatorii doi ani estimam ca piata transporturilor de marfuri va creste la 3,7 miliarde euro in 2006 si la 4,1 miliarde euro in anul 2007“, a precizat, pentru SFin, Adrian Iordache, Business Manager in cadrul InterBiz Group.

„Trebuie spus ca 2007 va fi un an extrem de dificil si pentru firmele din transportul de marfuri din cauza modificarilor ce vor surveni odata cu aderarea Romaniei la Uniunea Europeana. Operatorii romani de transport de marfuri vor incerca, in primul rand, sa gaseasca parteneri puternici in tarile membre UE, iar in al doilea rand vor trebui sa investeasca mai mult in parcul propriu, in flota de vehicule“, a aratat Adrian Iordache.

Transportul rutier domina piata

Pentru perioada 2002-2005, pe piata transporturilor de marfuri s-a consemnat un ritm anual de crestere de 16,9%, de la 47,3 miliarde tone-km la 75,6 miliarde tone-km. Piata este dominata de transportul rutier, ce acoperea 68,1% in 2005, urmat de transportul feroviar - 21,9%, fluvial - 6,8%, prin conducte - 2,9%, maritim - 0,2% si aerian - 0,01%. Ponderea transportului rutier raportata la totalul pietei a crescut de la 53,5% in 2002 la 68,1% in 2005. Conform datelor furnizate de InterBiz Group, in perioada 2002-2005, transporturile rutiere de marfuri au inregistrat o crestere medie anuala (CMA) de 26,7%, de la 25.350 milioane tone-km la 51.531 milioane tone-km. In anul 2005 a fost consemnata cea mai mare crestere: 38,4% fata de 2004.

Parcursul marfurilor transportate rutier contra cost a avut cel mai accelerat ritm anual de crestere (37,4%), de la 14,1 miliarde tone-km in 2002 la 36,6 miliarde tone-km in 2005. Pe de alta parte, ponderea transporturilor rutiere de marfuri pe cont propriu a scazut de la 39,5% in anul 2002 la 29% in 2005, ceea ce arata ca tot mai multi beneficiari apeleaza la operatori specializati in transporturi.

In perioada analizata, transporturile de marfuri feroviare, fluviale si prin conducte au avut evolutii pozitive si cresteri medii anuale de 2,9%, 12,2%, respectiv 7,5%. In schimb, sunt in regres transporturile de marfuri aeriene (-14%) si maritime (-52,8%). Potrivit analistilor InterBiz, transporturile maritime au avut anul trecut o contractie medie de 52,8%, parcursul pe acest segment scazand constant de la 1.333 milioane tone-km in 2002 la 140 milioane tone-km anul trecut.

Valoric, in 2005, piata transporturilor de marfuri a atins 3,3 miliarde euro, din care transporturile rutiere - doua miliarde euro, reprezentand 60% din total, contributia sectorului feroviar era de 938 milioane euro, iar aportul transportului aerian a fost de numai 22 milioane euro. Serviciile conexe - manipulari, depozitari, case de expeditii etc. - au avut un aport de 2,55 miliarde euro la consolidarea pietei transporturilor, contributia sa aproape dublandu-se fata de anul anterior.

Piata a fost influentata de avantul luat de pietele leasingului si asigurarilor, pe de-o parte, dar si de modificarile preturilor la carburanti si uleiuri auto. Totodata, a contribuit la buna evolutie a industriei constructoare de masini si utilaje, precum si la extinderea regionala a producatorilor romani.

Citeste si:

Printre constrangerile luate in calcul la analiza pietei pot fi amintite licentele, taxele si autorizatiile, preturile carburantilor si energiei, normele de mediu, conditiile de bonitate si obligativitatea dotarii cu tahografe, impunere care genereaza cheltuieli suplimentare de circa 850 euro/ camion.

Doar 25 de firme in transportul pe apa

In transportul feroviar de marfa exista 23 de operatori, care genereaza 23.100 locuri de munca. Sectorul privat asigura 28,7% din acest segment, contributia financiara a societatilor care nu au capital de stat fiind de 269,4 milioane euro in 2005. Cele mai mari companii de transport feroviar de marfa sunt CFR Marfa, Grup Feroviar Roman, ServTrans Invest, Unifertrans - parte a grupului Unicom - si Rompetrol Logistics, din grupul Rompetrol.

Transportul rutier de marfuri este cea mai animata ramura a acestei piete. Anul trecut, in acest segment, 12.000 de operatori aveau 105.500 de angajati. Sectorul privat acopera 99% din piata de profil, aportul financiar fiind de 1,98 miliarde euro anul trecut. Printre cei mai mari transportatori rutieri de marfa pot fi amintiti Spedition UMB Podu Turcului din Bacau - firma ce are si activitati de constructii, Romtrans SA Bucuresti - care este integrator de servicii de transport, PA & Co International Bacau - firma ce are, de asemenea, si activitati de constructii, EVW Holding Cluj - totodata si importator de camioane DAF, si Alin Trans + Edy Spedition Hunedoara. De remarcat este si faptul ca in Romania sunt 10.000 camioane autorizate pentru transport international, din care numai 6 transportatori detin flote cu peste 100 camioane.

Transportul de marfuri pe apa - maritim si fluvial - este dominat de companiile MCR Romania Shipping, Navrom Galati, Idu Shipping Holding, Kapital leading Transport si Giurgiu Nav, societate controlata de firma Petromservice. Desi Constanta este un punct important pe harta transportatorilor maritimi, iar Dunarea este o cale navigabila ce poate asigura multe atuuri, in acest domeniu sunt inregistrate doar 170 de firme, dar numai 25 dintre acestea au activitate notabila.

Viitorul apartine furnizorilor de servicii integrate

Intr-o continua dezvoltare este segmentul serviciilor conexe transportului de marfuri - manipulari, depozitari, case de expeditii etc. Aici lucreaza in jur de 32.500 de oameni, angajati de cele 1.500 de companii active. Printre cele mai mari firme de manipulare si depozitare sunt OIL Terminal, Socep Constanta, Globe Groud Romania, Comvex Constanta si Romportmet Galati, parte a grupului Mittal Steel. „Pe fondul cresterii schimburilor comerciale externe, este clar ca viitorul apartine centrelor logistice, multe firme de transport facand deja pasi importanti in a investi in astfel de centre - cu precadere in spatii de depozitare“, apreciaza Adrian Iordache.

„In schimb, veniturile din comisionat vamal vor scadea intrucat, dupa integrarea Romaniei in UE, mai multe categorii de marfuri vor circula liber in spatiul Uniunii. Tendinta observata in ultima perioada este ca o firma din sectorul serviciilor conexe transporturilor sa ofere servicii integrate clientilor: manipulare, depozitare, casa de expeditii, transport, comisionar vamal etc. Acesta va fi viitorul“, a conchis coordonatorul grupului de analiza a pietei transporturilor.