Reprezentantii Guvernului sunt intr-o pozitie delicata: de la sfarsitul lunii ianuarie, negocierile cu reprezentantii lichidatorului coreean nu au inaintat nici macar cu o virgula pe contractul redactat la sfarsitul anului trecut. Desi s-au facut eforturi chiar si pe cale politico-diplomatica pentru a rezolva impasul in care a intrat proiectul preluarii de catre statul roman a fabricii din Craiova, lichidatorii coreeni n-au cedat. Nici romanii nu pot renunta la unele prevederi contractuale, intrucat exista riscul unor pierderi ulterioare.

Chiar daca autoritatile de la Bucuresti s-au grabit sa anunte, in cateva randuri, finalizarea tranzactiei - fara sa se intample nimic, in realitate -, negociatorii statului roman stiau ca discutiile cu reprezentantii lichidatorului coreean sunt departe de a fi incheiate. Intr-o nota adresata Executivului, acestia creionasera si o strategie de abordare a „subiectului Daewoo“, care avea trei directii de actiune.

Conform datelor desprinse din analiza echipei de negociatori, statul roman poate sa accepte acest contract in forma finala propusa de coreeni si, ulterior, sa puna la punct un mecanism de protectie a intereselor sale impotriva riscurilor ce deriva din contract. De asemenea, ar putea sa nu accepte si sa pastreze acest status quo un an sau doi, cat timp motoarele si cutiile de viteza au piata. Ultima cale este justitia. Partea romana se poate adresa instantei locale, dar trebuie luat in considerare faptul ca si coreenii ne-ar putea actiona intr-o instanta internationala. Guvernul a analizat situatia, dar nu a luat nicio decizie.

Limitarea raspunderii, cuiul lui Pepelea

„Nu ne-am inteles cu partea coreeana pe niste chestiuni absolut elementare, de bun-simt contractual“, a declarat, pentru SFin, unul dintre negociatori, sub protectia anonimatului. „Este un contract greu de acceptat pentru statul roman. Noi am incercat sa obtinem termeni de contract rezonabili, dar am epuizat argumentele“, a continuat acesta. In acest moment, partile au convenit asupra pretului platit de statul roman pentru pachetul majoritar de actiuni, au fost acordate unele garantii, dar exista inca puncte asupra carora negociatorii nu s-au inteles. In mare, ele explica modul in care se rezolva problemele aparute dupa semnarea contractului, in cazul in care apar creditori ce nu au fost cunoscuti de partea romana in momentul parafarii documentului final. In general, contractele prevad despagubiri pentru cumparatori in cazul in care acestia descopera ca ceea ce au platit nu se regaseste in realitate.

Coreenii vor sa limiteze raspunderea materiala pe care o au in calitate de vanzatori la 5% din valoarea tranzactiei. „Daca vanzatorul a incercat sa ascunda cumparatorului anumite aspecte, daca se constata ca titlul obtinut nu era in regula, vanzatorul trebuie sa-l despagubeasca pe cumparator pana la a-i da toti banii inapoi“, ne-a precizat sursa citata. Coreenii nu vor sa se intample asa, un motiv destul de puternic pentru ca partea romana sa nu fie de acord cu aceasta forma a contractului.

Citeste si:

Contraatacul statului roman intarzie

Pe de alta parte, reprezentantii Guvernului nici nu mai pot temporiza procesul de preluare a fabricii Daewoo de la Craiova, pentru ca ar putea rata tranzactia cu una dintre firmele Renault, Ford sau General Motors, care si-au exprimat interesul pentru fabrica Daewoo de la Craiova. „Aici avem un subiect de oportunitate si un alt subiect social“, a explicat, pentru SFin, Mihai Catuneanu, seful Oficiului Participatiilor Statului si Privatizarii in Industrie (OPSPI). „Exista in continuare expresii de interes, nu s-a schimbat nimic, niciuna dintre firme nu s-a retras“, a continuat Catuneanu. „Ne pasa de cei peste o mie de angajati care deocamdata au de lucru. Sunt multe comenzi pe partea de motoare si cutii de viteza, iar pe partea de montaj piata cere autoturisme Cielo si Matiz“, a aratat seful OPSPI.

Aparenta nepasare a coreenilor este explicabila prin termenele lungi ale procedurii de restructurare judiciara. „Planul de restructurare se intinde pe mai multi ani, pana in 2010, iar in aceasta perioada nu au de facut plati foarte mari. Timpul nu este un factor presant pentru ei“, au precizat, la randul lor, surse din cadrul Guvernului. „Exista posibilitatea unui contraatac al statului. Pe de-o parte, ANAF a controlat societatea si ii poate actiona in justitie pe proprietarii coreeni. Pe de alta parte, se poate cere dizolvarea societatii care are acum un activ negativ, pe baza Legii 31/1991. Au publicat bilantul si sunt extrem de vulnerabili: orice tert poate cere dizolvarea societatii“, au aratat sursele citate. Dizolvarea ar presupune insa concedieri masive si intreruperea productiei, in varianta pesimista, motiv pentru care autoritatile ezita sa actioneze.

Coreenii nu fac compromisuri

In acest moment, discutiile referitoare la preluarea controlului Daewoo Craiova nu au niciun orizont. „Am ajuns la final, le-am spus «Take it or leave it» (ia ce ti se ofera sau renunta - n.r.). Iar ei au zis: bine, daca nu se poate incheia in conditiile noastre, nu-l mai incheiem“, a precizat unul dintre negociatori, sub protectia anonimatului.

Statul coreean, care s-a implicat in mai multe randuri in salvarea unor companii private aflate la stramtoare, a cumparat o parte din creantele detinute de creditorii Daewoo, devenind, la randul sau, creditor al companiei, prin institutiile sale specializate. In acest moment, principalii creditori ai fabricii din Craiova sunt KAMCO - o agentie care se ocupa de recuperarea creantelor statului coreean si Curtea de Faliment din Coreea.