Premierul Calin Popescu-Tariceanu a vizitat ieri Daewoo Craiova, dat fiind faptul ca in toamna expira valabilitatea contractului incheiat in urma cu trei ani intre General Motors-Daewoo Coreea si fabrica de autoturisme din Banie. Potrivit contractului, fabrica-mama din Coreea se angaja sa furnizeze piese de schimb la Craiova pina in octombrie 2005. Prevederea a fost valabila pentru fabricile Daewoo care nu au fost preluate de GM in urma cu trei ani.

In ultima vreme, cea mai mare parte din productia de autoturisme Daewoo de la Craiova s-a adresat pietei interne. “Va fi greu sa crestem exportul de autoturisme de acum inainte, din moment ce nu venim cu modele noi pe piata”, a declarat vicepresedintele companiei craiovene, Ion Ion.
Purtatorul de cuvint al Daewoo Craiova, Valeriu Girlea, a mentionat ca, la ora actuala, 60% din structura celor trei modele produse la Craiova (Matiz, Cielo si Nubira) este fabricata in Romania, iar 40% din oricare masina reprezinta piese livrate de GM-Daewoo Coreea. Reprezentantii Daewoo sustin ca pina in toamna acestui an trebuie sa se stabileasca daca GM prelungeste sau nu contractul de furnizare de piese de schimb catre fabrica din Romania.
In 2006 expira licenta de fabricatie pentru Cielo. Daca modelul cel mai cautat pe piata, Matiz, poate fi fabricat la Craiova sub licenta Daewoo pina in anul 2009 (cu posibilitate de prelungire), pentru Cielo, lucrurile nu stau prea bine.
“Contractele de asistenta tehnica din partea GM-Daewoo Coreea pentru Cielo sint valabile doar pina anul viitor. Modelul Nubira II poate fi fabricat pina in 2007, iar Matiz, pina in 2009. Pentru toate aceste modele exista posibilitatea de prelungire a licentelor”, a precizat Valeriu Girlea.

Daewoo Motors Coreea, compania din care s-a desprins Daewoo Craiova, detine 51% din actiunile fabricii din Romania, iar statul roman are 49% din actiuni. Coreenii majoritari la Daewoo Craiova au facut apel de nenumarate ori la statul roman, in calitate de actionar, sa se implice in soarta companiei fie pentru gasirea unui investitor care sa cumpere fabrica, fie ca autoritatile sa faca lobby pe linga GM, pentru a prelua si uzina din Romania.
Nastase n-a facut nimic. Fostul premier, Adrian Nastase, a vizitat producatorul de autoturisme din Craiova, dupa care l-a trimis in Coreea pe ministrul Serban Mihailescu pentru discutii cu General Motors. Mihailescu s-a ales doar cu promisiuni din partea GM ca “va analiza pozitia fata de Daewoo Craiova”.

Daewoo in cifre

In 2004, Daewoo a produs si vindut 27.000 de unitati, cel mai cautat model fiind Matiz. Ion Ion spune ca, dupa ce Daewoo Coreea a fost preluata de GM, exportul fabricii din Craiova s-a diminuat, dar pe piata interna compania s-a mentinut pe locul doi la vinzarile de autoturisme si beneficiaza de o retea de 76 de dealeri nationali. Productia de motoare si cutii de viteza a avut o ascensiune si pe piata externa. Printre disfunctionalitatile de care s-a plins conducerea companiei se numara si slaba comunicare intre service-uri si fabrica in ceea ce priveste noile produse.

Citeste si:

Tariceanu: “Coreenii nu si-au tinut promisiunile”

“Situatia in care se afla concernul coreean Daewoo a facut ca fabrica de la Craiova sa ramina a nimanui. Acest lucru ingrijoreaza autoritatile de la Bucuresti. Sint nemultumit de ce se intimpla la Automobile Craiova si ma preocupa ce vom face cu uzina dupa ce expira contractul cu Daewoo. In special ma nemultumeste ca investitorul coreean nu si-a tinut promisiunile facute in 1994”, a declarat premierul Calin Popescu-Tariceanu.

El a mentionat ca fabrica de la Craiova inca are licente valabile in baza carora se face productie si exista premise ca aceste contracte sa fie prelungite pentru ca fabrica sa supravietuiasca pina la privatizare.

“Exista in momentul acesta un climat favorabil industriei auto, mai ales dupa succesul inregistrat de Renault cu Logan”, a spus Tariceanu.
Premierul a precizat ca Citröen nu are nici un interes pentru Automobile Craiova.