Directorii generali din Romania par sa-si fi regasit increderea in perspectivele de crestere ale companiilor lor, atat pe termen scurt, cat si mediu. 42% dintre respondenti s-au aratat foarte increzatori cu privire la perspectivele de crestere ale companiilor lor in urmatorul an, iar 60% si-au manifestat aceasta asteptare pentru urmatorii trei ani (in comparatie cu 36%, respectiv 46% la nivel global), potrivit celui mai recent raport CEO Outlook, realizat de PwC.
Schimbari majore de strategie nu au in plan decat o pondere mica dintre cei intervievati, insa mai bine de jumatate din manageri spun ca au totusi in plan anumite ajustari, mai ales ca desi increzatori in perspectivele companiilor lor, acestia sunt mai putin optimisti cand vine vorba de situatia economica in general.

„In schimb, optimismul acesta pentru propriile companii pare decuplat de perspectivele globale de crestere, opiniile despre situatia economica generala fiind mai degraba rezervate. Este un semn ca directorii generali din Romania au invatat ca in actuala conjunctura economica nu se pot baza decat pe fortele proprii pentru cresterea afacerilor”, a declarat Vasile Iuga, Country Managing Partner, PwC Romania.

Astfel, 47% dintre respondentii din Romania anticipeaza ca economia va stagna in acest an, iar 38% vad chiar o deteriorare a conjuncturii economice (in timp ce media globala este de 28%).

Cei mai multi dintre directorii generali din Romania se vor concentra pe oportunitati de crestere organica pe piata interna (33%) si pe dezvoltarea de noi produse si servicii (29%), in timp ce doar 5% dintre respondenti mizeaza pe noi piete externe. In schimb, 15% dintre respondenti considera
ca extinderea operatiunilor de pe pietele externe unde companiile lor sunt deja prezente este cea mai buna optiune de crestere.

Se remarca si o orientare catre proiecte de fuziuni si achizitii, joint-ventures si aliante strategice – 18% dintre respondenti mizand pe astfel de strategii de crestere, fata de doar 5% care vedeau astfel de oportunitati in editia anterioara.

Schimbarile de strategie


In actualul context economic, cei mai multi respondenti isi consolideaza pozitia si nu se asteapta la schimbari majore de strategie in perioada urmatoare (27% nu anticipeaza nicio schimbare a strategiei, iar 58% mizeaza doar pe anumite ajustari ale acesteia). In schimb, 15% au in vedere o reconsiderare radicala a strategiei de afaceri, modelul lor actual de business parand a-si fi atins limitele.

Dintre cei care au in vedere anumite schimbari, cele mai multe se vor concentra pe atragerea si fidelizarea clientilor (84%). Alte schimbari vor mai fi operate in structura organizationala (69%) si in ceea ce priveste managementul talentelor (69%). De asemenea, 65% dintre companiile care vor intreprinde schimbari strategice vor opera modificari in materie de fuziuni si achizitii, proiecte joint-venture si aliante strategice.

In ultimele 12 luni, 96% dintre companiile participante la sondaj au implementat masuri de reducere a costurilor, 36% dintre respondenti au externalizat unele procese sau functii, iar 31% au intrat in aliante strategice si proiecte joint-venture. Reducerile de costuri sunt pe agenda si in perioada urmatoare (85% dintre directorii generali au in vedere astfel de initiative). De asemenea, 44% dintre directorii generali iau in considerare incheierea de noi parteneriate si aliante strategice, iar 35% mizeaza pe fuziuni si achizitii pe piata interna.

Anul trecut, 69% dintre respondenti considerau cererea din partea consumatorilor drept unul dintre factorii principali care le influenteaza strategia de afaceri. Tendinta se mentine si anul acesta, 96% dintre directorii generali care au participat la acest sondaj considerand ca influenta pe care o au clientii este definitorie pentru strategie, iar 89% luand in considerare derularea unor programe de implicare si atragere a acestei categorii de stakeholderi.

Prioritati de investitii

Printre prioritatile de investitii din urmatoarele 12 luni, 55% dintre respondenti au in vedere imbunatatirea serviciilor pentru clienti (media globala fiind de 38%) si 51% considera cresterea bazei de clienti o prioritate. Schimbarile permanente in comportamentul si modul de a cheltui al consumatorului sunt percepute de catre directorii generali drept una dintre principalele amenintari la adresa perspectivelor de crestere ale afacerilor lor (58%). 84% dintre respondenti estimeaza modificari ale strategiei in vederea cresterii numarului de clienti si pastrarii sau fidelizarii celor existenti (un procent similar cu cel inregistrat la nivel global, de 82%).

De asemenea, directorii generali isi consolideaza parteneriatul cu furnizorii pentru a limita riscurile asupra perspectivelor de crestere ce pot aparea din intreruperi in relatia cu acestia.

Directorii generali din Romania sunt optimisti cu privire la perspectivele de crestere ale numarului de angajati in urmatoarele 12 luni. 73% dintre respondenti considera ca angajatii (inclusiv sindicatele) reprezinta stakeholderi cu o influenta semnificativa asupra strategiei de afaceri, fapt ce determina o preocupare crescuta din partea directorilor generali fata de acestia (83% in Romania si 77% la nivel global). O preocupare cu privire la perspectivele de crestere, mentionata de 45% dintre respondentii din Romania, este lipsa disponibilitatii personalului calificat in domenii cheie. Astfel, 69% planuiesc sa creasca investitiile in urmatorii trei ani in vederea dezvoltarii si retentiei fortei de munca calificate.

Directorii generali intentioneaza sa isi consolideze si interactiunea cu media si cu utilizatorii de retele sociale. 56% dintre directorii generali percep o influenta crescuta a mass media asupra strategiei de afaceri. Prin urmare 71% dintre directorii generali au in vedere cresterea vizibilitatii organizatiilor lor in presa. De asemenea, 31% dintre directorii generali considera ca utilizatorii de social media castiga teren in ceea ce priveste influenta pe care o au asupra deciziilor care influenteaza strategia de afaceri. Astfel, 76% dintre directorii generali declara ca se vor concentra in perioada urmatoare pe cresterea vizibilitatii organizatiilor lor pe platformele sociale (un procent similar celui inregistrat la nivel global, de 78%).

Directorii generali intervievati planuiesc sa se concentreze in urmatoarele 12 luni asupra unor actiuni care sa contribuie la dezvoltare durabila si la imbunatatirea relatiei cu comunitatea. Acestia au in vedere implicarea in initiative filantropice si de tip intreprindere sociala” (22%), voluntariat/ serviciu in folosul comunitatii (27%) sau reducerea amprentei de carbon (47%).

Riscurile

Intr-o piata fragila, care a inselat deseori sperantele de redresare ale mediului de afaceri, directorii generali din Romania declara ca volatilitatea economiei reprezinta principalul risc pentru companiile lor (87%,fata de doar 64% anul trecut). De asemenea, respondentii sunt foarte preocupati de eventualul raspuns al autoritatilor la situatia deficitului bugetar (84%, fata de 52% anul trecut), precum si de cresterea poverii fiscale (67%), in timp ce 62% dintre respondenti au indicat supra-reglementarea drept o amenintare pentru companiile lor (fata de doar 39% anul trecut), iar 82% sunt ingrijorati cu privire la stabilitatea cursului de schimb al monedei nationale.

Doar 5% dintre directorii generali anticipeaza o destramare a Zonei Euro (spre deosebire de 16% dintre respondentii din SUA si de la nivel global, precum si fata de 12% dintre cei din Europa). Insa 58% dintre participantii la sondaj mentioneaza ca impactul unui astfel de scenariu ar fi foarte mare si le-ar afecta companiile.

Ce asteapta de la Guvern?

89% dintre respondentii din Romania considera Guvernul si autoritatile de reglementare printre cei mai importanti stakeholderi pentru companiile lor (un procent apropiat de media globala, de 85%). In ceea ce priveste asteptarile de la Guvern,cei mai multi dintre respondenti ridica problema imbunatatirii infrastructurii (82%), vazuta drept una dintre vulnerabilitatile Romaniei. Respondentii se asteapta ca autoritatile publice sa asigure in continuare stabilitatea sectorului financiar (67%) si sa investeasca in sistemul de educatie pentru a asigura o forta de munca bine pregatita (44%).

„Dupa mai multi ani de ajustari dureroase, Romania pare sa-si fi regasit echilibrul macroeconomic. In drumul catre redresare, Romania este precum un maratonist care a parcurs deja mai bine de jumatate din distanta, dar linia de finis inca nu se arata la orizont. Acum este insa momentul cel mai important in care este nevoie de continuarea reformelor structurale pentru a transforma actuala criza intr-o oportunitate de reasezare a cresterii pe baze sanatoase”, a precizat Vasile Iuga.

Directorii de companii din Romania asteapta si imbunatatiri privind activitatea Guvernului in directia simplificarii cadrului de reglementare (75%). Se remarca totodata o crestere a asteptarilor mediului de afaceri de la Guvern pentru combaterea intr-o masura mai mare a inegalitatii sociale si a saraciei (33%).

Pentru cea de-a XVI-a editie a sondajului anual realizat de PwC la nivel global si adresat directorilor de companii, au fost efectuate 1.330 de interviuri cu directori de companii din 68 de tari in trimestrul al IV-lea al anului 2012. Pe regiuni, 449 de interviuri au fost derulate in Asia-Pacific, 312 in Europa de Vest, 227 in America de Nord, 165 in America Latina, 95 in Europa Centrala si de Est, 50 in Africa si 32 in Orientul Mijlociu. In Romania au fost realizate 55 de interviuri.


Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Wall-Street.ro este un cotidian de business fondat în 2005, parte a grupului InternetCorp, unul dintre cei mai mari jucători din industria românească de publishing online.Pe parcursul celor peste 15 ani de prezență pe piața media, ne-am propus să fim o sursă de inspirație pentru mediul de business, dar și un canal de educație pentru pentru celelalte categorii de public interesate de zona economico-financiară.În plus, Wall-Street.ro are o experiență de 10 ani în organizarea de evenimente B2B, timp în care a susținut peste 100 de conferințe pe domenii precum Ecommerce, banking, retail, pharma&sănătate sau imobiliare. Astfel, am reușit să avem o acoperire completă - online și offline - pentru tot ce înseamnă business-ul de calitate.

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Companii »


Setari Cookie-uri