Potrivit unui studiu realizat de Consiliul Concurentei, la nivel national comertul modern detinea in 2011 o pondere de 49%, comparativ cu retailul traditional. Situatia arata cu totul diferit in Bucuresti unde balanta se inclina categoric in favoarea comertului modern a carui pondere atinge 76%.

Astfel, Kaulfland, Carrefour, Metro si Selgros reprezentau anul trecut 30% din volumul total al vanzarilor la nivel national.

Daca la nivelul produselor alimentare de baza (lapte dulce de consum, oua gaina, carne porcine, carne pasare, ulei floare soarelui, mezeluri, vin, paine) achizitiile erau facute de catre marii retaileri de la furnizori romani, in cazul legumelor si fructelor produsele provin in special din import. Spre exemplu doar 18% din mere, 4% din pere, 11% din struguri, 27% din rosii sau 23% din morcovi proveneau de la producatori romani.

Printre deficientele reprosate producatorilor romani se numara nerespectarea standardelor minime necesare pentru comercializarea de legume si fructe, lipsa utilajelor pentru sortarea si calibrarea produselor, absenta capacitatilor de stocare si a ambalajelor corespunzatoare, comasarea masiva a productiei de legume si fructe romanesti doar pe perioada de vara, se mai arata in studiul Consiliului Concurentei.

O alta tendinta subliniata a fost tendinta de crestere a ponderii marcilor private in portofoliul retailerilor, un avans accentuat fiind in cazul produselor alimentare (+37% in 2011). Cea mai mare crestere a fost inregistrata in categoria panificatie, o scadere fiind raportata doar in categoria peste si fructe de mare.

Cu toate acestea, vanzarile de marca privata sunt inca scazute in Romania (20%), fata de tari precum Marea Britanie, Elvetia sau Spania unde acestea detin un procent cuprins intre 30 si 50%.

“Consumatorul roman prefera produse romanesti. Cred ca marcile private sunt o sansa pentru producatorii romani. Produsele marca proprie din magazinele noastre sunt facute aici, in Romania”, spune un reprezentant al Carrefour Romania.

Citeste si:

Marcile proprii Carrefour, produse fabricate in proportie de 90% in Romania, au inregistrat o crestere a vanzarilor de 10% in 2012, comparativ cu 2011, iar trendul de crestere s-a mentinut in primele luni din 2013.

Daca dispare industria romaneasca dispare si consumatorul roman

Potrivit lui Dorin Cojocaru, director executiv al patronatului procesatorilor de lactate APRIL, 19% din laptele din Romania provine din import.

“Retete romanesti precum cascavalul de Rucar au ajuns sa fie produse in Polonia. Se pune presiune pe pret de unde rezulta si o presiune pe siguranta alimentelor. In 2015 va disparea cota la lapte si vom avea o invazie de produse din afara tarii, inclusiv marca proprie, mult mai ieftine datorita costurilor de productie mici”, afirma Cojocaru.

La randul sau, Radu Timis (foto), proprietarul Cris-Tim, crede ca producatorii locali sunt supusi unei concurente neloiale atat din partea statului, cat si din partea bancilor si a evaziunii fiscale.

“In Romania daca ajungi sa respecti regulile ai o problema de supravietuire. Noi avem parte de concurenta neloiala atat din partea statului, cat si din partea bancilor, a evaziunii fiscale. Lanturile de supermarketuri pun presiune pe negociere. Avem si noi probleme la negocieri desi suntem o companie mare. Asa vom ajunge ca in 2-3 ani niciun parizer sa nu mai fie produs in Romania, ci in Polonia, pentru ca sunt mai eficienti ca noi”, crede Timis.

Pe de alta parte, Aurel Popescu, presedintele patronatului din industria painii Rompan, a acuzat marii retaileri de situatia dificila in care se afla industria de morarit si panificatie.

“Marcile proprii ne aduc numai pierderi. De multe ori ramanem cu stocuri de ambalaje foarte mari din cauza desfacerii unilaterale a contractelor. Moraritul si panificatia au incheiat 2012 cu cele mai mari pierderi din istorie. La aceasta situatie ati contribuit si dumneavoastra, marii retaileri”, spune Popescu.

In replica, Alexandru Vlad, vicepresedintele Asociatiei Marilor Retele Comerciale din Romania si director general al Selgros, a dat exemplul Poloniei unde bunurile alimentare au 100% provenienta locala si sunt chiar mai ieftine decat in Germania.

“Bunurile alimentare au un pret scazut in tarile in care sunt indeplinite doua criterii: TVA scazut la alimente si unde lantul alimentar este adus mai mult in tara. In Polonia bunurile alimentare provin de la A la Z din Polonia si sunt mai ieftine chiar si decat in Germania”, explica Vlad.