Wall-Street.ro: Care sunt principalele lectii invatate in primele 3 luni la sefia Consilului de Administratie al unei companii de stat?
Alexandra Gatej:
CFR Calatori se afla intr-o situatie foarte dificila din punct de vedere al lichiditatilor. Este o situatie care nu mai suporta amanare. Aceasta companie a acumulat datorii uriase in ultimii ani si sunt cateva elemente care au contribuit la acest lucru. Primul dintre acestea este nivelul subventiei. Statul se angajeaza sa ofere serviciul de transport al calatorilor si, facand acest angajament, se obliga la plata unei subventii. Subventia este un venit pentru CFR Calatori, este substantiala – mai mult de 60% - insa principiul care nu a fost mai niciodata respectat cu exceptia unui singur an – 2011 – a fost ca un Guvern trebuie sa isi permita sa aiba atata cale ferata cata poate plati.

Pornind de la acest principiu in timp s-au acumulat niste nevoi de finantare din subventie care nu au fost niciodata acoperite. De exemplu, daca subventia pentru a asigura acest serviciu public in Romania este de 1,4 mld. lei, anul acesta suma este de 937 mil. lei. De unde poate acoperi compania aceasta pierdere? Si acest lucru este un fapt care s-a intamplat in ultimii cel putin 5 ani de cand ne-am uitat la istoricul datelor.

Wall-Street.ro: Cum a reactionat compania la aceasta situatie?
Alexandra Gatej:
In conditiile in care sistemul a continuat sa opereze pe aceeasi structura, cam cu aceleasi posturi, a fost nevoie de niste sacrificii. Compania a avut “carne” pe ea si pentru a putea sustine aceste lipsuri la venituri in timp nu a mai reparat parcul de vagoane si locomotive. Nu a facut niciun fel de investitie in ultimii 2 ani, nu a accesat vreodata fonduri europene. Este modul in care compania a reactionat la lipsa acestor fonduri. In 2008 compania repara anual 4.000 de vagoane, acum necesarul este de 1.400 de vagoane si reparam 500. Am insistat ca planul de reparatii sa fie respectat in integralitate si facut o data tot, este un lucru obligatoriu. Acesta este motivul pentru care trenurile sunt din ce in ce mai pline. Orice fel de promotii pe care le-am avea nu sunt utile in conditiile in care nu avem unde sa punem oamenii. Compania isi mananca din propriile resurse: din amortizari, nu mai face reparatii, nu mai acceseaza fonduri. Asa apar datoriile catre furnizori.

Wall-Street.ro: In cat timp ar putea fi rezolvata situatia in care se afla CFR Calatori?
Alexandra Gatej:
In acelasi timp, sunt datoriile istorice catre CFR SA. Compania nu are datorii catre stat, are statul catre CFR Calatori in valoare de 160 mil. lei. Aceste elemente daca ar fi adresate ar ajuta compania sa intre intr-o stare de convalescenta cam in 4 ani. Se va intampla acest lucru daca stopam acest ciclu al subventiei insuficiente, dublat de un plan al eficientizarii rutelor, reducerea costurilor – l-am definit plan financiar de criza. Nu ne propunem sa stam cu mainile in san si sa spunem ca statul trebuie sa ne ajute. Lucrurile trebuie facute in paralel.

“O restructurare nu se poate face batand din palme”

Wall-Street.ro: Reduceri de cheltuieli inseamna si reduceri de personal anul acesta?
Alexandra Gatej:
Nu. Nu ne propunem anul acesta. Dedicam 2013 rezolvarii problemelor istorice. Boardul isi propune sa elimine pierderile. O restructurare nu se poate face batand din palme si la o companie de asemenea dimensiuni si cu o asemenea greutate in economia romaneasca. Sa zicem ca de maine ne propunem sa marim preturile biletelor cu 10%, desi nu ne propunem asta, cresterea la nivel total de venituri ar fi de 3%, pentru ca sumele enorme sunt in zona istorica. Ar fi masura cu efect marginal in comparatie cu masivitatea istoricului. In mod sigur nu ne vom gandi la restructurari in care oamenii sa plece acasa fara salarii compensatorii si fara o schema onesta si corecta. Vorbim de 14.000 de angajati.

Wall-Street.ro: Cat de importanta va fi o restructurare facuta ca la carte pentru ca CFR Calatori sa fie o poveste de succes a proiectului "CEO privat la stat"?
Alexandra Gatej:
Foarte importanta si ea va aparea la momentul potrivit tinand cont de trei lucruri: necesitatea eficientizarii companiei, cresterea productivitatii muncii si de grija pentru resurse umane. Nu ma gandesc la o restructurare care sa fie facuta repede si prost, in defavoarea oamenilor. Vorbim de un serviciu de utilitate publica, nu te poti juca cu lucrurile acestea.

Wall-Street.ro: In ce fel influenteaza stergerea datoriei CFR Marfa activitatea CFR Calatori si viitorul companiei?
Alexandra Gatej:
Ajuta CFR Infrastructura si, in consecinta, reduce povara datoriilor permitand acestei companii sa faca investitiile de care CFR Calatori are nevoie, cum ar fi reabilitarile de linii.

Wall-Street.ro: Ati incercat sa evaluati activele CFR Calatori? Care au fost principalele concluzii?
Alexandra Gatej:
Da, am avut o reevaluare a activelor. Avem un auditor independent din Big 4, dar ideea a venit la propunerea Curtii de Conturi. Este o reevaluare a activelor rulante, o practica care ar fi trebuit sa fie frecventa, ori aceasta evaluare nu s-a mai facut de foarte mult timp si are un impact semnificativ in rezultatul companiei, aproape dubland pierderea care s-a inregistrat operational anul trecut . (n.red.: CFR Calatori se astepta initial sa incheie acest an cu pierderi de 427,2 milioane lei, mai mari cu 44% fata de rezultatul negativ bugetat pentru 2012, de 296 milioane lei.)

Primul proiect pe fonduri europene din istoria CFR Calatori

Wall-Street.ro: In aceste conditii mai putem vorbi de investitii la CFR Calatori anul acesta?
Alexandra Gatej:
Incercam sa implementam un plan de reparatii al parcului. Ne preocupa problema fondurilor europene. Sper ca pana la sfarsitul anului sa concretizam primul proiect pe fonduri europene in zona de eficienta energetica, in conditiile in care CFR Calatori este o companie mare consumatoare de energie. E vorba de anumite dispozitive prin care consumul motoarelor diesel sa fie redus cu 15-20% ceea ce inseamna multe tone de motorina pentru noi. Valoarea proiectului este de aproximativ 20 mil. euro.

Wall-Street.ro: Ce presupune eficientizarea rutelor?
Alexandra Gatej:
Raportul tren/kilometru s-a redus in fiecare an, pana la a asigura un pachet minim social. Asta inseamna ca pentru a respecta acest pachet trebuie in timp sa facem analize cost/beneficiu pentru fiecare ruta – care trebuie mentinuta, care ruta sa fie desfiintata, care sa fie dezvoltata. Cele mai profitabile sunt liniile lungi si medii. Sunt linii pe care avem cate 7 calatori pe zi si care ne costa 2 mil. lei pe luna. Aceste optimizari au inceput anul trecut si vor continua.

Wall-Street.ro: Ce solutii ati mai pus pe foaie si cum au fost primite?
Alexandra Gatej:
Misiunea noastra, a presedintilor de Consilii de Administratie, este de a introduce ordonanta corporativa, acel sistem dupa care se conduce si se controleaza o companie. Low cost-ul poate fi un model de business in sine. Francezii au inceput acest sistem – au gari mai indepartate, costuri mai reduse, fara spatii de depozitare a bagajelor, culoare mai inguste. Ei se bazeaza pe faptul ca este un business de volum mare si margine mica, francezii fiind un popor care calatoreste mult cu trenul. Noi nu vom putea aplica acest model din acest punct de vedere suntem deja low cost. Insa odata ce revenim la parcul de vagoane reparat pe masura nevoilor ideea noastra este sa promovam bookingul cu anticipatie.

Wi-Fi in trenurile din Romania

Wall-Street.ro: Ce rol va juca online-ul in strategia CFR Calatori?
Alexandra Gatej:
Ponderea online-ul este de 1% din total vanzari in prezent. Eu, personal, cred mult in acest instrument, este ieftin, asigura venituri deductibile si poate dezvolta un alt instrument de vanzare – de publicitate, de atragere de noi clienti. Site-ul este greoi, se inchide intre 1 si 2, te obliga sa devii membru, mai avem si agentiile de voiaj. Lucram la un proiect integrat. Eu sper ca pana la finalul anului online-ul sa castige teren. Avem proiecte care vizeaza relansarea site-ului, publicitatea pe care o putem face in trenuri care sunt un mediu nefolosit, publicitatea care se poate face pe bilete, partneriate cu cei care au bancomate de unde iti poti achizitiona acele bilete.

Citeste si:

Cred ca daca nu putem imbunatati in perioada urmatoare durata petrecuta in timpul unei calatorii, macar sa imbunatatim serviciile oferite in tren. Aici ma gandesc la Wi-Fi, daca stai 13 ore in tren macar sa poti lucra, la o delimitare mai clara a zonei de business. Oamenii se uita la pret, la comfort, durata calatoriei. Ofertele trebuie simplificate si toti oamenii sa le inteleaga.

Wall-Street.ro: Puteti sa realizati aceste proiecte cu resursele actuale?
Alexandra Gatej:
Da, exista Serviciul de Informatica Feroviara care administreaza site-ul. Eu evit sa facem cheltuieli de vreun fel, de aceea eu nu am nici masina, nici sofer, nici telefon, nici secretara de la companie pentru ca mi se pare important sa dam semnale ca nu este vreme pentru cheltuieli inutile. Ma gandeam sa facem un concurs pentru relansarea site-ului, sunt foarte multi tineri informaticieni in Romania. Ar trebui sa se poata pana la sfarsitul acestui an. Criteriul de succes nu este rapiditatea. Nu am o strategie contra-cronometru.

Wall-Street.ro: De cati bani ar avea nevoie CFR Calatori pentru a se alinia standardelor europene?
Alexandra Gatej:
Necesarul de material rulant este de circa 900 mil. euro. Compania nu are in acest moment credibilitatea necesara pentru a accesa asemenea resurse de aceea este nevoie de un commitment din partea organismelor internationale de a ajuta aceasta companie. Nu a fost facuta o evaluare strategica de ani de zile. Lucrurile nu se pot face peste noapte. Ma uit cu speranta spre noul acord cu FMI.

Wall-Street.ro: Totusi, in acest context, ce v-a determinat sa acceptati aceasta pozitie in cadrul CFR Calatori?
Alexandra Gatej:
Este o provocare imensa. Sunt prima femeie care conduce CFR Calatori. In primele zile in companie am citit in ochii angajatilor faptul ca sunt prima femeie, vin din afara si nu stiu CFR. Insa stiu ce am de facut, stiu guvernanta corporativa, modele de management, stiu sa cresc companii, sa le restructurez. Eu cred ca imbinarea intre ce stiu eu si ce competente am gasit in companie este una benefica. Din punct de vedere al calitatii oamenilor este o surpriza placuta, doar ca oamenii s-au obisnuit sa lucreze intr-un anumit fel ani de zile. Rezistenta o vom invinge impreuna cu oamenii care vor sa faca lucrul acesta. Pana la venirea ordonantei 109 cred ca a fost o lipsa mare de responsabilitate a Consiliului de Administratie. Se vota pe baza de mandat, se statea in board o ora. Am o corectie de facut la ordonanta 109 si anume ideea ca boardurile companiilor de stat sa fie complet din mediul privat nu este una buna. Toate sunt companii foarte mari, cu sisteme statele si o birocratie foarte mari, de la scrierea unei proceduri pana la elaborarea unei hotarari. Managerul privat nu are cum sa le stie si se poate lega la gat foarte repede. Sunt foarte multe constrangeri si te poti bloca daca nu ai si colegi din sistem care sa te ajute.

“Nu sunt multumita de conditiile din trenurile romanesti”

Wall-Street.ro: Va place sa calatoriti cu trenul? Ministrul Relu Fenechiu a declarat ca nu merge cu trenul.
Alexandra Gatej:
Sunt o mare admiratoare a trenurilor. In studentie am mers doar cu trenul, iar acum cand calatoresc in tari straine ma duc cu trenul. Iau trenul si merg la Brasov pentru a ma intalni cu prietenii. Am un mare respect pentru CFR. Mi se pare ca este reflexia economiei si starii unei tari. Daca ne ducem si vorbim cu seful de gara de la Titu ne va spune ca inainte de 1989 plecau 4 trenuri dimineata catre combinate si veneau 4 inapoi. Acum nu mai este nimic acolo. Respectul meu vine din faptul ca am gasit in companie o anumita etica care dateaza. Exista pana si un regulament al uniformei si comportamentului.

Wall-Street.ro: Cand ati fost ultima oara cu trenul si ce nu v-a placut la acea calatorie?
Alexandra Gatej:
In februarie am fost cu trenul. Evident nu sunt multumita de conditii. In primul rand este problema distantelor - un tren de la Bucuresti la Bistrita face 14 ore. Nu exista nicio scuza pentru treaba asta. Atata doar ca infrastructura si garile apartin CFR Infrastructura. Atata vreme cat nu avem reabilitari facute, nu avem material rulant performant si locomotivele au 30 de ani vechime cu asta ne confruntam. Ultimele locomotive electrice au fost achizitionate in 2011. Insa si ele ar trebui sa aiba pe unde sa circule. Exemplul cel mai bun este Bucuresti-Constanta. Cand eram studenta faceam 2 ore jumatate pana la mare. Acum am facut iar 2 ore 40 minute.

Avem linie de mare viteza, reabilitata cu 0,5 mld. euro, avem trenuri care pot sa mearga cu 140 km/ora, dar ne-au trebuit 300 de jandarmi ca sa putem face 2 ore pana la mare. Imi pare rau ca Romania a judecat contra curentului, forta rutierului este mult mai mare decat cea a feroviarului. Si acest lucru impotriva strategiei europene care spune ca ar trebui sa ne triplam sistemul feroviar in Europa pentru ca este cel mai ieftin, este cel mai nepoluant si mai sigur. Pentru ca nu am avut infrastructura rutiera si poate era mai usor de dezvoltat, Romania a pornit cu aceasta dezvoltare si sigur ca oamenii au migrat de la tren la microbuz. Este putin mai scump dar nu face 13 ore.

Wall-Street.ro: Cum vedeti trenurile din Romania peste 5 ani?
Alexandra Gatej:
Mi-as dori sa fie mai multi pasageri, imi doresc ca trenurile sa arate ca intr-o tara care este de mult in Europa. Pentru asta este clar ca trebuie sa achizitionam material rulant nou. Pe masura ce se vor reabilita rutele va trebui sa fim si noi la punct cu materialul rulant. In acest moment este inutil sa cumparam trenuri noi pentru ca tot 13 ore fac pana la Bistrita. Eu sper ca pana in 5 ani sa ne putem mandri cu niste trenuri civilizate pe distante mari. Depinde de abilitatea noastra de a atrage fonduri europene. Oamenii de business sunt obligati ca in sinea lor sa fie optimisti si cu vocea sa fie pesimisti.

Wall-Street.ro: Dati-ne, in final, doua vesti bune pentru calatorii CFR in acest an.
Alexandra Gatej:
Vor mai merge cu trenul. Vom simplifica ofertele si vom face mai prietenoasa achizitia biletelor. Vom incerca sa facem mai prietenoasa calatoria. Nu vreau sa creez niciun fel de asteptari pozitive pentru ca in acest moment acestea nu pot exista.