"Ne extindem pe plan international, de la sonda la volan", a declarat prim-vicepresedintele KazMunaiGaz (KMG), Daniyar Berlibayev, intr-un interviu acordat Financial Times la Astana.

KMG a devenit principalul vehicul al statului kazah, in campania de a-si asigura o mai mare influenta asupra industriei locale a hidrocarburilor, scrie Mediafax.

Expansiunea rapida a companiei reflecta ascensiunea "nationalismului resurselor" in randul marilor state producatoare de petrol in ultimul deceniu, pe fondul cresterii preturilor odata cu cererea tot mai ridicata din Asia, noteaza FT.

In ultimii ani, KMG si-a facut loc in consortiile internationale care dezvolta doua zacaminte uriase, respectiv Kasagan, cel mai mare proiect offshore din Marea Caspica, si Karachaganak.

Kasagan, una dintre cele mai costisitoare exploatari din cauza dificultatilor tehnice, va incepe productia in acest an.
KMG a preluat in 2007 grupul Rompetrol, care detine doua rafinarii in Romania si benzinarii in sapte state europene. Rafinariile, Petromidia si Vega Ploiesti, au fost modernizate intre timp pentru a produce carburanti Euro5.

Berlibayev a afirmat ca grupul kazah vrea sa-si dubleze rezervele de petrol pana in 2020, de la 5,8 miliarde de barili la 10,3 miliarde de barili, prin investitii de 3 miliarde de dolari in activitati de explorare. Compania vrea sa-si creasca productia la 700.000 barili pe zi, de la 420.000 barili pe zi in prezent.

Oficialil KMG estimeaza ca statul kazah ar putea exporta 2,2 milioane barili pe zi la finele acestui deceniu, din care 400.000 barili pe zi in China, iar restul in Europa, in special pe pietele de la Marea Neagra.

KMG intentioneaza sa rafineze in Romania o parte semnificativa din aceste exporturi, a precizat vicepresedintele companiei.
"Vrem sa venim in Europa cu 5 milioane tone de produse petroliere pe an si sa vedem cine vrea sa le cumpere", a afirmat el.

Totusi, cererea pentru carburanti si alte produse petroliere rafinate a scazut in ultimii ani in Europa, dupa criza financiara din 2008 si recesiunea economica prelungita, iar marjele de profit ale activitatilor de rafinare s-au restrans.

Berlibayev a aparat insa investitia la Rompetrol.

"Daca nu am fi mers pe downstream, ne-am fi limitat la vanzarea de petrol la granita cu Rusia si China. Vrem sa intram in Europa, pana la pompa", a spus executivul kazah.

"Ne extindem pe plan international, de la sonda la volan", a declarat prim-vicepresedintele KazMunaiGaz (KMG), Daniyar Berlibayev, intr-un interviu acordat Financial Times la Astana.

Citeste si:

KMG a devenit principalul vehicul al statului kazah, in campania de a-si asigura o mai mare influenta asupra industriei locale a hidrocarburilor.

Expansiunea rapida a companiei reflecta ascensiunea "nationalismului resurselor" in randul marilor state producatoare de petrol in ultimul deceniu, pe fondul cresterii preturilor odata cu cererea tot mai ridicata din Asia, noteaza FT.

In ultimii ani, KMG si-a facut loc in consortiile internationale care dezvolta doua zacaminte uriase, respectiv Kasagan, cel mai mare proiect offshore din Marea Caspica, si Karachaganak.

Kasagan, una dintre cele mai costisitoare exploatari din cauza dificultatilor tehnice, va incepe productia in acest an.
KMG a preluat in 2007 grupul Rompetrol, care detine doua rafinarii in Romania si benzinarii in sapte state europene. Rafinariile, Petromidia si Vega Ploiesti, au fost modernizate intre timp pentru a produce carburanti Euro-5.

Berlibayev a afirmat ca grupul kazah vrea sa-si dubleze rezervele de petrol pana in 2020, de la 5,8 miliarde de barili la 10,3 miliarde de barili, prin investitii de 3 miliarde de dolari in activitati de explorare. Compania vrea sa-si creasca productia la 700.000 barili pe zi, de la 420.000 barili pe zi in prezent.

Oficialil KMG estimeaza ca statul kazah ar putea exporta 2,2 milioane barili pe zi la finele acestui deceniu, din care 400.000 barili pe zi in China, iar restul in Europa, in special pe pietele de la Marea Neagra.

KMG intentioneaza sa rafineze in Romania o parte semnificativa din aceste exporturi, a precizat vicepresedintele companiei.

"Vrem sa venim in Europa cu 5 milioane tone de produse petroliere pe an si sa vedem cine vrea sa le cumpere", a afirmat el.

Totusi, cererea pentru carburanti si alte produse petroliere rafinate a scazut in ultimii ani in Europa, dupa criza financiara din 2008 si recesiunea economica prelungita, iar marjele de profit ale activitatilor de rafinare s-au restrans.

Berlibayev a aparat insa investitia la Rompetrol.

"Daca nu am fi mers pe downstream, ne-am fi limitat la vanzarea de petrol la granita cu Rusia si China. Vrem sa intram in Europa, pana la pompa", a spus executivul kazah.