Legea pe piata mezelurilor este facuta de “cei cinci mari”: Campofrio, Cris Tim, Angst, Aldis si Caroli. Acestea detin 35% dintre vinzarile de mezeluri, fiecare dintre ele avind o cota de piata intre 3 si 8%. Influenta pe piata a firmelor mari depinde si de zonele in care produc si mai ales comercializeaza produsele. In general, pe fiecare zona a tarii se lupta pentru suprematie doua-trei firme. In Bucuresti, de exemplu, se bat pentru cucerirea consumatorilor companiile Angst si Cris Tim, iar in Moldova Cris Tim si Aldis. Zona Ardealului este una mai speciala, pentru ca aici sint multi producatori locali care scapa de obicei evidentelor.

Carnea succesului

Intrucit pretul ramine principalul criteriu de achizitie pentru marea majoritate a romanilor, firma care vrea sa detina suprematia trebuie sa produca in primul rind mezeluri ieftine. Dintre cele peste 160.000 de tone de mezeluri consumate anual in Romania, 80% sint reprezentate de cirnati si salam. “Salamul si cirnatii sint cele mai vindute produse pentru ca preturile acestora sint la un nivel potrivit pentru veniturile din Romania. In acest fel, 80% dintre mezelurile cumparate de romani sint din aceasta categorie”, a precizat Sorin Minea, presedintele Asociatiei Romane a Carnii.

Mezeluri de lux

Citeste si:

Desi mezelurile de categorie inferioara sau medie sint cele mai cautate, firmele mari incearca totusi sa promoveze si asa-numitele produse de lux, mult mai scumpe si mai profitabile. Procesatorii mizeaza pe clientii care au atins un nivel de trai ridicat si isi pot permite astfel de mezeluri. Aceste produse au reusit chiar sa mai ia putin din piata mezelurilor ieftine, dar cresterea vinzarilor este destul de mica.

“Produsele economice, precum parizerul, care erau cele mai cautate, inregistreaza in ultima perioada o tendinta descendenta. In acelasi timp, vinzarile mezelurilor mai putin procesate au crescut simtitor. Astfel, anul trecut s-a putut observa o reorientare a consumatorilor catre produsele premium, dupa o perioada lunga in care cele mai bine vindute produse au fost cele din segmentul economic. Prin produse premium intelegem produse crud-uscate, specialitati, produse cu condimente speciale. De asemenea, au inceput sa creasca vinzarile produselor preambalate in defavoarea celor vrac”, ne-a precizat Talal El Solh, presedintele Caroli Foods.

Sute de sortimente

Pentru ca gama de produse s-a diversificat foarte mult in ultimii ani, marile firme au ajuns sa produca sute de categorii de mezeluri. Totusi, majoritatea procesatorilor se gindesc sa renunte la fabricarea anumitor produse. “Deocamdata, companiile fabrica de toate. Tendinta este ca fiecare sa se axeze pe un anumit produs sau cel putin pe o categorie, dar nimeni nu a reusit acest lucru. Probabil in citiva ani vor reusi sa se specializeze”, a spus directorul executiv al ARC, Mihai Visan. In acest sens, anumite companii au inceput sa-si promoveze cu predilectie anumite produse pentru a le putea vinde mai bine. Firma Campofrio procedeaza in acest fel cu scopul de a se impune pe piata la categoria care o intereseaza. “Noi sintem lideri de piata pe segmentul de sunci si avem tot interesul sa promovam aceste produse”, a precizat Ovidiu Wencz, directorul Campofrio Romania.

Sursa: http://www.cotidianul.ro/index.php?id=5587&art=13543&cHash=5150b4c4f9