Desi a doua jumatate a anului trecut a avut o evolutie incurajatoare, 2013 a inceput cu o scadere a consumului in partea de mainstream a pietei, spune Laura Musat, director de comunicare al producatorului Murfatlar.

“Cresterea pretului vinului, datorita ofertei limiatate a condus la orientarea unor consumatori catre piete substituibile. In mod ciudat ar spune unii piata vinului a pierdut segmentul economic in conditiile in care pretul si promotie sunt argumente puternice de achizitie in prezent”, afirma Laura Musat.

Printre tendintele observate in prima jumatate a acestui an se remarca avansul segmentului premium si superpremium, respectiv al vinurilor roze.

La randul sau, Oana Belu, actionar al Domeniile Ostrov, observa cresterea ponderii vinurilor seci si demiseci in consum, in detrimentul celor dulci si demidulci.

“Piata este una extrem de concurentiala, cu foacus pe caliate. Romanii cer tot mai mult vin DOC(denumire de origine controlata) sau IG (cu indicatie geografica). Consumatorii au devenit pretentiosi, merg pe vinurile seci”, spune Oana Belu.

Si Ciprian Rosca, director comercial al Cramele Recas, sustine ca piata vinului a aratat in primul semestru ca "o lupta de preturi si promotii (atat in formele moderne ale comertului cat si in comertul traditional)". In plus, importurile au pierdut din avans pe fondul aparitiei cramelor de dimensiuni mici (30-60 ha) si "usoarei tendinte de patriotism local a consumatorului premium".

De asemenea, reprezentantul Cramelor Recas subliniaza ca tendinta principala pe piata vinului o usoara stabilitate financiara a distribuitorilor locali, in conditiile in care anul trecut, in aceeasi perioada, trei parteneri ai companiei au intrat in insolventa.

"Vorbim apoi de o rafinare a gusturilor consumatorilor. In principalele 5-6-7 orase se desfasoara degustari periodice in restaurante, sunt zile in care clientii pot achizionata un meniu compus din 2-3 feluri de mancare iar la fiecare fel se serveste un singur vin. Exista o efervescenta gastronomica", spune Ciprian Rosca.

Citeste si:

Potrivit estimarilor producatorilor, vinurile albe detin circa 60-70% din piata, urmate de cele rosii (25%) si cele roze (5%).

Raportul vanzarilor de vin retail-HoReCa este de aproximativ 70% la 30%. In cazul Domeniile Ostrov ponderea este 80% retail fata de 20% HoreCa. In comertul modern cele mai vandute vinuri au fost Domeniile Ostrov, Premiat si Vinaria Ostrov, iar in HoReCa Domeniile Ostrov Reserve cu soiurile Sauvignon Blanc, Muscat Ottonel, Chardonnay, Cabernet Sauvignon si Merlot si gama de vinuri Cetatea Durostorum cu Chardonnay si Sauvignon Blanc.

"Anul acesta va fi unul foarte bun cantitativ si calitativ. Exista unele zone din Moldova unde cateva sectoare izolate au fost afectate de grindina, insa la nivel general vorbim de o productie foarte buna. Nimeni nu se lanseaza insa in estimari despre cum vor evolua urmatoarele sase luni din an pentru ca toata lumea sta cu sufletul la gura ca sa vada strugurii in presa. Depinde foarte mult si de conditiile meteo, sa fie soare", spune Ovidiu Gheorghe, directorul general al Patronatului Vinului si Viei din Romania (PNVV).

Datele Ministerului Agriculturii releva faptul ca in primul trimestru al anului importurile de vin au fost de aproape patru ori mai mari decat exporturile, reprezentand 10.067 tone. Romania a exportat 2.682 tone de vin, mai mult cu 15% fata de aceeasi perioada a anului trecut. In valoare exporturile au atins 3,68 mil. euro, in crestere cu 18% fata de primul trimestru din 2012.

Romania se mentine in topul celor mai mari zece consumatori de vin la nivel mondial, cu un consum de 22-24 litri per capita, care se afla insa la jumatate fata de statele dezvoltate, cu o medie de 50 de litri pe cap de locuitor.

Patrimoniul viticol reprezinta 2,4% din suprafata arabila a Romaniei, ceea ce ne plaseaza pe locul sase in Europa dupa suprafata viticola si pe locul sapte la productia de struguri si vin. Productia de vin a fost anul trecut de 3,31 mil. hectolitri. 2009 a fost anul de varf, cu o productie de 5,36 mil. hectolitri.

Industria de vin este estimata la 400 milioane de euro, cei mai importanti producatori fiind Vincon, Murfatlar, Cotnari, Jidvei.