Petre Efos are 44 de ani si a venit in Romania in urma cu 23 de ani, pentru studii si “pentru un viitor mai bun”. A lucrat in consultanta si management mai bine de zece ani, iar din 2002 a pariat pe potentialul unei afaceri in Centrul Istoric al Capitalei.

“Am deschis prima locatie cand inca nimeni nu voia sa auda de Centrul Vechi. Eu am crezut de la bun inceput in potentialul acestui loc. Am traversat perioade dificile, in care renovarea, refacerea centrului nu se mai realiza si, implicit, finaliza. In diverse etape ne-am confruntat cu provocari diferite”, spune omul de afaceri.

Acesta detine in prezent un complex de vara – Sappho – compus din terasa (gradina de vara), club si pub, care ocupa 500 mp si are o capacitate totala de aproximativ 420 de locuri. Afacerea a fost inaugurata in urma cu doua luni, reprezentand de fapt un rebranding al unui business mai vechi, pe care l-a detinut in co-parteneriat. Investitia se ridica la cateva zeci de mii de euro, spune proprietarul, fara a preciza date exacte.

“Spre exemplu, doar pentru amenajarea grupurilor sanitare am investit circa 20.000 de euro. Pentru ventilatie si aer conditionat - alte circa 30.000 de euro. In locatii precum aceasta, sonorizarea este foarte importanta - din nou investitie considerabila. Lucrurile de calitate costa si nu putin”, afirma Petre Efos.

Principala provocare insa a fost stadiul cladirii in care se afla complexul, la care se adauga o concurenta acerba.

“Cladirea veche cu problemele aferente a fost principala provocare – obtinerea autorizatiilor de functionare a implicat si dotarea corespunzatoare a spatiilor. Concurenta acerba este alt element problematic. Sunt multe locatii frumoase in Centrul Vechi, dar nu le merge bine tuturor. Trebuie sa vii cu ceva foarte diferit sau interesant, intr-o zona cu zeci de localuri unul langa celalalt, iar asta e foarte greu. Si as mai mentiona lipsa de personal calificat”, explica Efos.

Cu toate acestea, proprietarul Sappho spune ca terasa este ocupata zilnic la capacitate de 60-70%, iar in weekend-uri integral.

Citeste si:

“Oamenii cheltuiesc oricum mai mult in weekend decat in timpul saptamanii”, afirma Petre Efos.

Pentru perioada urmatoare acesta isi propune sa amenajeze pub-ul, pentru a putea fi folosit atat pentru petreceri cat si pentru conferinte, seminarii sau intalniri de afaceri.

“Acest domeniu este cu adevarat profitabil daca afacerea este administrata corect. Profitul poate veni si dupa 6 luni - 1 an. Tinand seama de aspectul locatiei, de pozitionarea intr-o zona de maxim interes comercial, dar si de experienta anterioara, cred ca avem sanse bune. Cat de mare va fi acesta - aici depinde de iscusinta managerului si efortul echipei”, declara omul de afaceri, care sustine ca daca va reusi sa amortizeze cheltuielile initiale intr-un se va declara “multumit”.

Principala ingrijorare insa vine din zona fiscala, respectiv introducerea impozitului forfetar in turism. Impozitul forfetar va fi stabilit ca o suma fixa si va viza doar unele servicii, precum pensiuni, hoteluri, restaurante, saloane de infrumusetare sau spalatorii auto. Contribuabilii mari nu intra in categoria supusa impozitului forfetar.

“Aceasta schimbare poate fi benefica daca va fi bine gandita (se vor analiza si lua in calcul toate variabilele implicate) ori poate genera multe falimente in domeniu, printr-o aplicare defectuoasa”, sustine Petre Efos.

Centrul Vechi al Bucurestiului ocupa o suprafata de 57 de hectare, din care zona Lipscani ocupa circa 15 hectare. In aceasta zona se afla 527 de cladiri, jumatate dintre ele fiind construite inainte de anul 1900.

Printre cei mai importanti antreprenori care detin afaceri in Centrul Istoric se numara Dragos Petrescu, care detine printre altele Caru’ cu Bere si reteaua City Grill, Andrei Iusut care detine restaurantele Divan si Meze, sau Oprea Bebi, administratorul barului Bordello.