Consumul de carne de vita reprezinta circa 10% din consumul total de carne in Romania, ceea ce corespunde unei cantitati de aproximativ 6 kg per capita. Spre comparatie, consumul mediu din Europa este de aproximativ 12 kg per capita, printre campioni fiind Luxemburg, Germania si Franta.

Categoria de carne de vita maturata si ambalata este dominata insa de importuri de diferite origini, in special din America de Sud, Irlanda, Italia sau Polonia.

“Sunt tari care au politica de stat pentru promovarea carnii de vita si reusesc sa fie foarte competitivi, avand o sustinere guvernamentala consistenta. Totusi, calitatea gustativa a carnii cu origine romaneasca este un punct tare, care face diferenta si care va fi fructificat in promovarea acesteia pe piata interna si externa. Credem in potentialul acestei categorii si ne dorim ca si fermierii romani sa se orienteze mai mult catre cresterea de bovine din rase de carne, contribuind astfel si ei la imbunatatirea calitatii carnii”, spune Vasile Urzica.

Cea mai mare parte din consum nu are origine cunoscuta, fiind comercializata in vrac, fara eticheta de origine, inclusiv in unele lanturi de retail modern, completeaza reprezentantul Doly-Com, companie care detine o cota de 14% din total sacrificari bovine in Romania.

Compania detinuta de familia Cazacut, din Botosani, este prezenta pe piata carnii de vita prin brandul Carpathian Beef, singura marca de vita maturata cu origine romaneasca. In prezent, carnea de vita reprezinta aproximativ 50% din vanzarile Doly-Com, din aceasta Carpathian Beef avand o pondere de circa 20%.

Brandul a fost lansat pe piata in anul 2011, fiind prezent pe piata locala in reteaua Metro, si la export in tari precum Bulgaria, Suedia, Austria si Franta. Carnea de vita detine cea mai mare pondere in exporturile Doly-Com, reprezentand aproximativ 95% dintre acestea. Carpathian Beef reprezinta 40% din exporturile de vita.

In ultimii doi ani compania a investit peste 900.000 de euro in aceasta marca.

Citeste si:

Materia prima folosita provine de la ferme si crescatori individuali romani, potrivit lui Vasile Urzica.

“Momentan nu avem investitii directe in cresterea de animale, dar avem parteneriate de lunga durata cu fermieri dedicati pentru cresterea bovinelor. Consideram ca fiecare trebuie sa faca ceea ce se pricepe cel mai bine, sa existe specializare pentru o productivitate cat mai buna. Fermierii trebuie sa creasca animale iar noi ne ocupam de procesare si punerea pe piata”, declara directorul de dezvoltare si strategie al Doly-Com.

Valoarea productiei locale de carne de vita (sacrificari in Romania) se ridica la aproximativ 70-80 mil. euro. Consumul de carne in Romania este reprezentat in proportie de 50% de carnea de porc, 33% pui, vita 10%.

Doly-Com, companie cu afaceri de 34 mil. euro anul trecut, a fost lansata in 1997 de sotii Doina si Iulian Cazacut. detine o unitate de abatorizare in comuna Roma, Botosani, cu o capacitate de sacrificare de 60.000 de capete pe an.

Compania are in prezent aproximativ 300 de angajati.

Pe plan local, Doly-Com detine doua branduri proprii – Kravys si Carpathian Beef – care sunt comercializate in reteaua Metro, Carrefour (vrac), Kaufland si Lidl (produse din carne de vita sub marca proprie a comerciantilor).