Construirea lotului 2 al autostrazii Nadlac-Arad, cuprins intre Pecica si Arad, a fost oprita cu putin timp inainte de finalizare, astfel ca exista asfalt pe 80 la suta din traseu, soferii fiind opriti sa circule doar de bariere si de echipe de agenti de paza aflate la jonctiunea cu DN7, transmite corespondentul Mediafax.

De altfel, acest segment al coridorului IV pan-european pare mai bine pazit decat o baza militara, numeroase echipe de agenti de paza patruland continuu.

Breteaua de legatura intre autostrada si DN7 nu e asfaltata, insa drumul de cativa kilometri din pamant batatorit poate fi parcurs cu usurinta de catre soferi, pana in locul in care incepe asfaltul.

"Daca nu ar fi bariera, as intra pentru ca vreau sa ajung la aeroportul din Arad si pe aici as scurta drumul cu zece kilometri. Dar nu ma lasa, am incercat deja", a spus un sofer.

Pe viitorul drum distanta dintre Pecica si Arad s-ar reduce la cateva minute. Soferii ar putea cobori in oras, in apropiere de aeroport sau ar putea merge direct pana la Timisoara, ocolind orasul.

Deocamdata, insa, exista doar asfalt, fara deliminarea benzilor si sensurilor de circulatie. Nu exista parapeti, garduri de protectie, iar pasajele si podetele nu sunt finalizate, in timp ce indicatoarele rutiere sunt doar in cateva locuri.
Vestea ca autostrada nu va fi finalizata curand nu a fost o supriza pentru soferi.

"Credeti ca ne miram? Autostrazile sunt un blestem in Romania, vor mai trece zece ani pana cand vom ajunge in Capitala de la Nadlac pe autostrada", spune un sofer de camion care parcurge saptamanal drumul intre Bucuresti si Munchen.

Edilul din Pecica, oras sufocat de traficul de pe DN7 - care in mare masura s-ar fi mutat pe autostrada daca segmentul cuprins intre Arad si frontiera era finalizat - spune ca e un "adevarat ghinion ca s-au oprit lucrarile pe ultima suta de metri".

"Daca pe lotul 1 s-au oprit din cauza unor fraude, la lotul 2 a falimentat constructorul. Nu se poate ghinion mai mare, mai ales pentru orasul nostru, asupra caruia oprirea santierului are un impact economic negativ destul de important", afirma primarul orasului Pecica, Petru Antal.

Conform acestuia, aproximativ 600 de localnici au avut de lucru cat timp santierul era deschis, insa dupa sistarea lucrarilor, multi au ramas cu salarii neincasate si nu si-au mai gasit alt serviciu.

"In jur de 600 de oameni din Pecica au ramas fara serviciu. Grav este si ca firme care subcontractasera lucrari de la Alpine au mari sume de incasat si, la randul lor, au datorii catre firme din Pecica. E un cerc vicios care ar putea conduce la alte falimente locale", a spus edilul.

Conform primarului, firme locale de transport au de recuperat aproximativ 100.000 de lei de la Alpine sau subcontractori, iar alte numeroase societati comerciale locale au de incasat facturi restante cuprinse intre 10.000 si 40.000 de lei.

"Trei restaurante care serveau masa muncitorilor au de primit intre 10.000 si 40.000 de lei. Mai sunt firme de vulcanizare, de piese auto si altele care livrau materiale sau asigurau servicii, tot cu facturi neincasate de peste 10.000 de lei. Practic, Alpine platea periodic, cand se adunau doua-trei facturi, insa in ultimele luni nu a mai platit nimic", a mai spus primarul.

Edilul a mai afirmat ca, pana recent, de paza autostrazii se ocupase o alta firma, din Bucuresti, care a angajat o suta de localnici din Pecica, insa care au ramas fara locuri de munca si cu salarii restante pe ultimele trei luni.
"Acestea sunt doar o parte din dezavantajele blocajului creat la autostrada. Mai sunt cele care tin de siguranta rutiera, in conditiile in care Pecica e traversata pe DN 7, in fiecare zi, de pana la 10.000 de vehicule, o pare parte reprezentand traficul greu. Avem intre 10 si 20 de accidente grave pe an din aceasta cauza. Daca se termina la timp autostrada, acum circulatia era foarte lejera orin oras, cu riscuri minime", a declarat primarul.

Citeste si:

Seful Politiei Autostrazi Vest, comisarul Teodor Tudur, afirma ca traficul greu s-a intensificat si mai mult pe DN 7, dupa deschiderea podului de la Calafat.

"Finalizarea lotului 2 era benefica pentru ca traficul greu intra mai repede pe autostrada si se circula in siguranta, avand in vedere ca odata cu deschiderea podului rutier Calafat peste Dunare traficul de marfuri a crescut semnificativ pe relatia Nadlac - Lugoj - Turnu-Severin - Calafat", a declarat Tudur.

Spre comparatie, de la deschiderea autostrazii Arad - Timisoara, pe DN69, care leaga cele doua orase, au fost inregistrate doar cateva accidente rutiere grave.

"Pe DN69 au scazut foarte mult valorile de trafic si numarul accidentelor. Evenimentele majore au devenit rare pentru ca traficul s-a mutat, in mare parte, pe autostrada. Din punctul de vedere al sigurantei in circulatie, autostrada a fost un mare castig si asteptam sa se intample la fel si pe relatia Nadlac-Arad", a spus seful Politiei Rutiere Arad, comisarul Dorin Goileanu.

La randul sau, presedintele Consiliului Judetean Arad, Nicolae Iotcu, declara ca in tot judetul exista firme care au de recuperat bani de la Alpine si care sunt in situatie financiara grea din cauza blocajului.

"Sunt multe firme din judet care au furnizat materiale sau servicii pentru construirea lotului II si care au de recuperat sume foarte mari, unele riscand sa intre in faliment si sa genereze somaj. Dincolo de aspectele sociale si economice, este grav ca nu reusim sa ne legam la circuitul european de autostrazi, in conditiile in care Ungaria e aproape de granita cu partea sa din coridorul IV", a declarat Iotcu.

Reprezentanti ai CNADNR spun, neoficial, ca sunt mici sanse ca lucrarile pe lotul 2 sa fie reluate in acest an, pentru ca procedurile de desemnare a unui nou constructor vor dura mai multe luni, iar apoi sezonul rece ar putea tine blocate lucrarile.

In acest moment, terasamentele de la pasajele rutiere de pe autostrada sunt vizibil afectate de oprirea lucrarilor, pentru ca, in urma ploilor, pe unele portiuni s-a surpat incarcatura de pamant.

Constructia autostrazii Nadlac - Arad a fost impartita in doua loturi, pe o distanta totala de aproape 39 de kilometri. Primul a fost adjudecat de asocierea romano - portugheza Romstrade-Monteadriano Engenharia e Construcao-Donep Construct, pentru 115,8 milioane euro, iar lotul al doilea a revenit Alpine Bau, valoarea contractului fiind de 124,45 milioane euro.

Lucrarile de constructie pentru cele doua tronsoane au fost deschise in octombrie 2011, termenul de executie fiind de un an si jumatate.

La sfarsitul lunii noiembrie, CNADNR a reziliat contractul pentru construirea primului tronson al autostrazii, motivul principal fiind intarzierea lucrarilor, iar in aceasta luna a reziliat si contractul de proiectare si executie a lotului 2, de 16,6 kilometri, al tronsonului de autostrada Nadlac - Arad, dupa falimentul constructorului austriac Alpine Bau.
Compania Alpine a declansat cel mai mare caz de insolventa produs in Austria dupa cel de-al Doilea Razboi Mondial. Alpine a cerut intrarea in insolventa la sfarsitul lunii iunie. Compania este inchisa si vanduta pe bucati, dupa ce proprietarul FCC si bancile creditoare au refuzat sa asigure fonduri de 3 milioane de euro pe zi pentru a continua lucrarile la proiectele de constructii in lucru.

Alpine Holding este detinuta de Fomento de Construcciones&Contratas (FCC), cea mai mare companie de constructii din Spania, de asemenea prezenta in Romania.

Senatorul PDL de Arad Traian Igas, fost ministru al Administratiei si Internelor, sustinea recent ca abandonarea santierului a produs deja probleme la terasamente. "La fata locului se poate vedea cu ochiul liber ca nu se lucreaza nimic. Mai mult, daca ne va prinde toamna cu lucrarile blocate, terasamentele vor fi afectate de ploile abundente, pentru ca deja au inceput sa se deterioreze", spunea Igas.

Pentru finalizarea lucrarilor la primul lot al autostrazii Nadlac - Arad, de 22 de kilometri, CNADNR estima ca va desemna in august constructorul, urmand ca proiectul sa fie incheiat intr-un an de la data semnarii contractului.