Daca anul acesta s-a remarcat pana in prezent printr-un singur anunt negativ venit din partea proprietarului Napolact care a decis sa inchida fabrica din comuna Taga unde era produsa branza de Nasal (cu 15 angajati disponibilizati), istoricul inchiderilor de unitati in piata bunurilor de larg consum este sumbru.

De departe cea mai afectata industrie a fost cea a berii, unde in decursul celor cinci ani de criza atat producatori locali cat si jucatori internationali au inchis mai multe unitati de productie. Asa se face ca din 1994, cand existau 125 de centre de productie in Romania, au fost inchise peste 100, astfel ca, in prezent mai sunt doar 20 de fabrici. Cel mai negru an pentru aceasta industrie a fost 2010 cand productia s-a oprit pe rand in Hateg (Heineken – 100 angajati), Blaj (Bergenbier – 172 angajati) si Cluj (Ursus – 150 angajati). Prima veste proasta a aparut insa din 2008, cand Albrau a inchis fabrica de la Iasi, lasand pe drumuri 120 de angajati.

Cum arata lista neagra a inchiderilor din FMCG?

2008
• Ianuarie: Bunge a hotarat sa desfiinteze fabrica de ulei de la Iasi, disponibilizand astfel 300 de salariati.
• Iunie: Boromir a inchis fabrica de dulciuri Feleacul (Cluj). Peste 100 de angajati au ramas atunci fara slujbe.
• Albrau a inchis fabrica de la Iasi, lasand pe drumuri 120 de angajati.
• Septembrie: Nestle a mutat productia de inghetata de la fabrica din Glina (langa Bucuresti) la unitatea de productie din Varna (Bulgaria). La Glina lucrau 76 de angajati.
• Octombrie: Friesland Food a anuntat ca pana la finele anului 2008 va inchide fabrica de la Huedin (Cluj). Productia a fost mutata la Baciu (Cluj), dar 50 de persoane au intrat in somaj.
• Noiembrie: Coca-Cola Hellenic Bottling a pus lacat pe fabrica din Oradea, 102 angajati fiind afectati de aceasta decizie. Unitatea a fost ulterior folosita ca centru zonal de distributie.
• Decembrie: Colgate Palmolive a inchis fabrica de la Brasov, pe fondul reorganizarii activitatii. Productia realizata pe plan local s-a mutat in Polonia, iar cei 45 de angajati ai fabricii brasovene au fost disponibilizati.
• Decembrie: Kraft Foods a hotarat sa desfiinteze fabrica de ciocolata de la Brasov, din cauza limitarilor impuse de spatiu si de amplasare. Productia a fost mutata in Bulgaria, iar cei 440 de angajati din Brasov au fost pusi "pe liber".

2009
• Februarie: Lemarco a anuntat ca inchide fabrica de zahar de la Liesti (Galati). In unitatea de productie lucrau 400 de persoane
• Mai: Ursus Breweries a informat ca va inchide fabrica de bere de la Azuga, recent preluata. In 2008, fabrica avea circa 200 de angajati.
• Orkla a anuntat ca va concedia 100 de angajati ca urmare a deciziei de inchidere a fabricii de la Craiova. Productia a fost mutata la fabrica din Bucuresti.
• Noiembrie: Coca-Cola Hellenic Bottling a renuntat la a doua fabrica, la cea din Iasi, productia fiind transferata in Republica Moldova. Fabrica a fost transformata in centru de distributie, dar 75 de angajati au fost concediati.

2010
• Februarie: Perfetti van Melle a inchis fabrica de bomboane si jeleuri din Cluj-Napoca. Compania a facut atunci 168 de disponibilizari.
• August: Bergenbier a luat decizia sa concentreze intreaga activitate de productie la Ploiesti si sa desfiinteze fabrica de la Blaj. 172 de salariati ai fabricii de bere au ramas fara serviciu.
• Ianuarie: Heineken a hotarat sa lichideze activitatea de productie de la Hateg. Aproape 100 de angajati ai fabricii de bere au plecat acasa.
• Noiembrie: Ursus Breweries a anuntat ca va pune lacat pe fabrica de la Cluj-Napoca si ca va trimite in somaj 150 de angajati de acolo.

2011
• Iulie: Caroli Foods si-a concentrat productia de mezeluri in unitatea de la Pitesti. Astfel, fabrica din Tulcea este inchisa, iar cei 170 de angajati – concediati.
• Iulie: Lactalis a confirmat inchiderea fabrici de branza Cottage din Suceava, productia fiind mutata in Polonia. In fabrica de la Dorna Arini lucrau 25 de angajati.

2012
• La mijlocul anului, fabrica Tnuva a fost scoasa la licitatie pentru 16,4 mil.euro, nici jumatate din investitia initiala si dupa sapte ani de la intrarea pe piata romaneasca. Circa 300 de angajati au fost afectati.

2013
• In luna mai producatorul de lactate a luat decizia de a inchide fabrica de la Taga, unde era produsa branza de Nasal. Decizia a afectat 14 angajati.

Citeste si:

Putine vesti bune: doar 2 deschideri de fabrici in ultimii doi ani

In anul 2011 grecii de la Olympus deschideau fabrica de lactate de la Halchiu, Brasov, in urma unei investitii de 55 mil. euro. Numarul angajatilor a ajuns in prezent la 180 de angajati.

Tot din industria lactatelor mai vine o veste buna: turcii de la Sutas au achizitionat fosta fabrica a Tnuva si vor sa inceapa productia cel tarziu anul viitor. Aproximativ 300 de angajati ar urma sa lucreze aici, potrivit informatiilor furnizate de companie.

Cea mai mare investitie facuta in criza apartine insa gigantului american Procter&Gamble care a inaugurat in 2011 fabrica de sampoane si balsamuri de par de la Urlati, un proiect Greenfield in valoare de peste 100 mil. dolari. In prezent, in fabrica lucreaza circa 300 de angajati.

Semnale pozitive au venit anul acesta din partea unor companii precum Carmolimp si Rio Bucovina, care si-au anuntat intentia de a achizitiona producatori mai mici din pietele in care activeaza. Astfel, Rio Bucovina isi doreste sa achizitioneze o fabrica de imbuteliere din Bucuresti, in timp ce Carmolimp are pregatite 2 mil. euro pentru achizitia unor producatori.

Nici 2013 nu arata mai bine: concurenta va fi mai puternica iar investitiile mai rare

“Sectorul FMCG a evoluat in perioada de criza asa cum a evoluat si economia sau alte sectoare de activitate. Si in acest domeniu s-au inregistrat falimente, restructurari sau schimbari in comportamentul furnizorilor si al consumatorilor. Participantii au devenit mai rationali modificandu-si abordarea fata de calitatea produselor, aprovizionare, cererea sau consumul de bunuri de baza. Cresterea economica inregistrata pana in 2008 s-a bazat pe importuri si consum exagerat sustinut de indatorare. Dependenta acestui domeniu fata de consum si ajustarea consumului in perioada crizei au facut ca acest domeniu sa fie printre cele mai afectate de criza. Criza actuala a fost si este una profunda iar cei care s-au restructurat la timp si au avut un model prudent de business au reusit sa supravietuiasca”, spune Dan Armeanu, profesor in cadrul Academiei de Studii Economice.

De asemenea, inclinatia spre consum s-a deteriorat, deficitul de cerere s-a accentuat iar bugetele restranse au actionat si actioneaza atat asupra preturilor si a raportului calitate-pret cat si asupra productiei.

“Fiind un domeniu determinat de consum care a crescut in perioada pre-criza pe indatorare, nu avea cum sa nu plateasca o factura scumpa in criza in conditiile scaderii veniturilor si a capitalurilor. In aceste conditii, companiile nu au avut cum sa nu-si diminueze productia”, explica Armeanu.

In opinia sa, perioada urmatoare va fi marcata de o intensificare a concurentei si un numar restrans de investitii.

“Cresterea economica din acest an se bazeaza mult pe productia agricola. Daca se elimina efectul agriculturii probabil ca economia va cunoaste o scadere in acest an fata de precedentul. Exporturile vor contribui la cresterea economica dar acestea nu se bazeaza pe cresterea productiei din sectorul FMCG. Majorarea salariilor bugetarilor si a salariului minim precum si decelerarea cresterii salariului mediu brut pe economie, in special in mediul privat, unde salariile brute scad in termeni reali de 3 trimestre, vor avea un impact scazut asupra consumului. Investitiile in general se afla pe un trend descrescator, nefiind sustinute de cheltuielile guvernamentale, fondurile europene sau investitiile straine directe”, conchide Dan Armeanu.