Astfel, daca in anul 1999 in Romania erau 7.708 medici stomatologi, numarul acestora a depasit 10.000 in anul 2005 si a ajuns la 13.772 de persoane in anul 2012, potrivit datelor furnizate de Ministerul Muncii la solicitarea wall-street.ro.

"Cresterea numarului medicilor stomatologi se explica prin faptul ca, in mentalul tinerilor, s-a creat mirajul castigului financiar asociat cu practicarea unei profesii liberale, care da posibilitatea medicului sa aiba un program flexibil, sa lucreze atat cat vrea, sa fie propriul sau sef si, totodata, sa obtina un statut social recunoscut", a declarat Dragos Popescu, co-fondator si general manager al clinicii DentalMed.

De asemenea, potrivit acestuia, un alt aspect care sustine acest trend este ca, odata cu aderarea Romaniei la spatiul UE, diplomele medicilor romani au fost recunoscute in majoritatea tarilor din interiorul Uniunii.

Pentru tinerii absolventi de medicina dentara, diploma de absolvire reprezinta astfel, pasaportul spre o viata prospera, dorita, in mod firesc, de catre orice tanar medic entuziast!

"E firesc sa creasca numarul medicilor in general, si al stomatologilor in special. Se pune tot mai mult accentul pe «imagine» si, din aceasta imagine, face parte si un zambet frumos. Totodata, creste gradul de educatie a populatiei, oamenii inteleg tot mai mult importanta sanatatii orale si odata cu aceasta si adresabilitatea lor catre cabinetele de medicina dentara", a explicat Anca Patru, general manager Glamour Dent.

Astfel, ea considera ca date fiind aceste premise este de asteptat sa creasca numarul medicilor stomatologi si, implicit, al cabinetelor medicale de profil.

"Educatia superioara medicala (studiul medicinei) a fost si va ramane una de elita si, credem noi, in spiritul adresabilitatii crescute a pacientilor, precum si datorita aspectului material, este normal ca un numar tot mai mare de tineri absolventi de liceu sa se indrepte catre universitatile de medicina", a adaugat Anca Patru.

Cum ii atrage antreprenoriatul pe tineri

Atrasi de posibilitatea de a-si organiza singuri programul, dar si de conditiile usor de indeplinit in deschiderea unui cabinet, multi tineri aleg calea antreprenoriatului.

"Stomatologii au fost printre primii medici antreprenori din Romania anilor 1990, cand s-au si infiintat primele cabinete private. Un factor favorizant pentru medicii stomatologi, in demersul de a face din meseria lor o afacere, il reprezinta faptul ca practicarea acestei profesii nu este conditionata, decat pentru o serie foarte restransa de tratamente, de existenta unui spital sau a unei logistici foarte complicate. De fapt, practicarea procedurilor de baza in stomatologie se poate realiza, fara probleme, intr-un cabinet cu dotari de baza, care nu necesita investitii majore. Nefiind dependenta, ca majoritatea ramurilor medicinei (chirurugie, ortopedie, endocrinologie etc.) de logistica si de functiunile unui spital, medicina dentara a permis medicilor stomatologi care au avut posibilitatile financiare si curajul de a-si creiona singuri destinele, sa aleaga calea antreprenoriatului", a explicat Popescu.

Citeste si:

El considera ca fata de perioada de inceput, cand si deschiderea unui cabinet, cu un singur scaun stomatologic, era privita ca o dovada de curaj, astazi lucrurile au evoluat foarte mult, existenta clinicilor stomatologice, cu cel putin trei unit-uri, facand parte din peisajul curent al “industriei dentare” romanesti.

"Profilul specific al acestei meserii este unul antreprenorial, iar cuvantul cheie care caracterizeaza medicul stomatolog antreprenor este libertatea. Cat timp lucrezi, castigi, iar cat timp nu lucrezi, iti asumi pierderea pacientilor si, implicit, pe cea financiara. Astfel, libertatea de a alege: ce, cat, cum - referitor la volumul de munca - reprezinta, din punctul meu de vedere, provocarea dentistului antreprenor", a mai spus Popescu.

Zonele rurale sufera inca din lipsa specialistilor

Specialistii in domeniu cred ca piata din Romania incurajeaza antreprenoriatul in domeniul stomatologiei, insa multe zone din tara inca sufera din cauza numarului mic de specialisti.

"Piata din Romania, in general, da, la numarul de medici pe cap de locuitori stam inca foarte prost. Situatia este mult mai rea in orasele mici si la tara unde, desi exista numerosi potentiali pacienti, dorinta medicilor de a lucra in aceste zone este foarte redusa. Cu totul alta este situatia in orasele mari, cu atat mai mult in Bucuresti, unde densitatea cabinetelor stomatologice este foarte mare", explicat Anca Patru.

Dragos Popescu sustine, de asemenea, ca piata locala este in continuare tentanta pentru specialistii in domeniu, chiar si pentru cei mai putini pregatiti.

"Piata variaza in functie de puterea de cumparare, insa, tinand cont ca un om are 32 de dinti, probabilitatea ca un dinte sa doara este foarte mare! In concluzie, piata dentara este tentanta pentru medicii care sunt pregatiti sa atraga pacientii. (...) In contextul in care piata romaneasca privata a serviciilor dentare este una foarte competitiva, multe dintre clinicile dentare romanesti concurand cu succes clinici din tarile cu traditie in stomatologie, intrarea unor noi jucatori, nepregatiti sa ofere servicii dentare de foarte buna calitate, ii face pierzatori din start. Fata de zorii antreprenoriatului in stomatologie, despre care vorbeam mai devreme, stacheta nivelului calitativ a crescut foarte mult, facand nu doar conditiile de admisie mult mai grele, dar punand presiune si asupra cabinetelor si clinicilor existente, pentru o permanenta imbunatatire. Practic, cel mai mare castigator al acestei evolutii este pacientul, care isi creste semnificativ sansele de a primi un tratament foarte bun", a precizat Popescu.

Sfaturi pentru tinerii antreprenori

"Cred ca in orice business, nu numai in acesta, inceputul este cel mai dificil. Pana creezi o strategie potrivita, calea cea mai buna de a atrage pacientii si de a le castiga increderea, pana iti faci un nume. Apoi, desigur, este foarte important sa te mentii la standarde inalte, sa aduci mereu ceva nou, sa nu faci rabat de la calitatea lucrarilor si a serviciilor", spune Anca Patru.

De asemenea, potrivit acesteia, in contextul in care din cauza crizei oamenii sunt tentati sa neglijeze sanatatea orala, medicii stomatologi trebuie sa vina cu solutii pentru a oferi pacientilor servicii de calitatea la preturi mai accesibile.