Potrivit studiului, companiile din intreaga Europa au fost nevoite sa inghete salariile in anii trecuti, aceasta fiind una din situatiile mai fericite, insa chiar daca situatia se imbunatateste pe plan economic, in special companiile din zona Europei de vest sunt in continuare retinute si extrem de precaute in acordarea de cresteri salariale.

"Politicile de control ale costurilor se mentin, iar tendinta conservatoare din anii trecuti se extinde si in acest an. Rezultatele studiului ne indica cresteri salariale cu aceleasi valori ca anul trecut sau chiar mai mici, astfel incat putem vorbi de valori procentuale acordate de companiile private din Romania intre 3% - 6%, in functie de industrie", se arata in comunicat.

Pe de alta parte, bonusurile variabile reprezentate ca si procent din salariul anual de baza, nu prezinta schimbari ca si potential de acordare fata de anii trecuti, mentinandu-se la aceleasi valori inca din 2010: top management - 20% din salariul anual, mid-management - 15% din salariul anual si specialisti intre 10% si 15% din salariul anual.

Cu toate acestea, obiectivele sunt atinse sau depasite de doar 50% dintre angajati, atinse intr-o masura mai mica fata de anii trecuti, cand cel putin 65% dintre angajati isi atingeau obiectivele si chiar le depaseau.

Citeste si:

„Daca in ultimii doi ani identificam o tendinta conservatoare a companiilor privind cresterile salariale, acum putem confirma ca vorbim deja despre o practica care se repeta si anul acesta. Aceasta infatiseaza o noua realitate, bazata pe prudenta si rigurozitate. Bugetarile cresterilor salariale si aprobarea acestora au fost din totdeauna o provocare pentru specialistii din departamentul de resurse umane, insa ultimii ani demonstreaza o mult mai mare concentrare a acestora pe criterii si sisteme de analiza a performantei, si rasplatirea angajatilor in consecinta”, precizeaza Roxana Feregan, consulting manager in cadrul companiei de resurse umane Consulteam.

Companiile cauta forme noi de recunoastere a angajatilor

O alta tendinta evidentiata de studiu arata orientarea companiilor spre idei noi pentru a imbunatati metodele de recompensare si recunoastere a performantei, acestea isi segmenteaza angajatii, identificand top performeri - angajati cu rezultate foarte bune si angajati cu potential de dezvoltare foarte ridicat.

“Chiar daca sunt nesesare si se impun reduceri de costuri, companiile trebuie sa aiba in vedere ca astfel de masuri pot duce la scaderea sau lipsa angajamentului din partea angajatilor. Motivarea angajatilor este vitala si se traduce in eforturi crescute din partea organizatiilor spre zona de dezvoltare a carierei si gasirea celor mai bune metode de retentie”, adauga Roxana Feregan.

Studiul Salarial Mercer 2013, finalizat la sfarsitul lunii august, cu o participare a peste 170 de companii din majoritatea industriilor, marcheaza tendinta companiilor catre precautie in acordarea de cresteri salariale considerabile si acordarea acestora (in majoritate) ca rasplata a performantelor.