“Doua dintre cele mai importante tendinte in managementul strategic sunt schimbarile tehnologice si procesul de globalizare. Spre exemplu, structura de costuri se schimba in Asia, in conditiile in care salariile sunt in crestere continua. Structura costurilor are de suferit in comparatie cu Europa si America si, in acelasi timp, vedem o dezvoltare in industria din Africa”, spune Thomas Debbink- profesor de strategie la Tiffin Executive MBA, unde preda cursul Management Strategic. Spre exemplu, Ghana este una din tarile stabile din Africa. “Daca ne uitam la intentiile Wal-Mart, Pepsi sau Coca-Cola, vedem ca Africa reprezinta o piata in crestere, iar unul dintre lucrurile care ne preocupa este numarul consumatorilor in crestere de acolo.”

Inainte de a lucra in cadrul Universitatii Tiffin, Prof. Dr. Debbink a lucrat la Divizia Delphi Chassis din cadrul General Motors, unde a indeplinit atributii in productie, controlul calitatii si inginerie, administrarea personalului salariat si achizitii. Printre sarcinile sale s-au numarat supervizarea angajatilor, managementul uzinei cu responsabilitatea autorizarii cheltuielilor de capital si operationale si evaluarea si imbunatatirea sistemelor de productie si calitate pentru o varietate de furnizori din SUA, Canada, Mexic, Brazilia, Finlanda si Germania.

“Scopul cursului de strategie este sa integram alaturi de studenti ce au studiat in alte cursuri. Discutam despre aspectele financiare ale unei companii, un mix de marketing si finante. Strategia cursului este holistica si inglobeaza toate aspectele unei firme”, afirma Thomas Debbink.

Citeste si:

De asemenea, Thomas Debbink abordeaza la cursul sau subiecte actuale despre falimente si reorganizari prin intermediul studiilor de caz despre organizatii care au cazut si apoi si-au revenit. Unul dintre studiile de caz elocvente este Netflix, “pentru ca ei chiar au dat-o in bara”. “De asemenea, folosesc multe exemple din industria auto, caci am lucrat multi ani pentru General Motors.”

La cursuri dezbate alaturi de studentii romani foarte multe subiecte despre etica, de altfel un subiect foarte serios in scolile de business. “Vad o imbunatatire la nivelul transparentei in mediul de business romanesc, mai ales in randul multinationalelor. In urma cu noua ani, 60-70% dintre studentii mei lucrau pentru multinationale. Acum proportia managerilor care lucreaza pentru corporatii este mai redus.”

In opinia lui Thomas Debbink, diferenta dintre antreprenor si manager tine foarte mult de temperament. “Am vazut antreprenori extraordinari aici in Romania. Am observat lucruri diferite in randul studentilor din Romania: am avut, spre exemplu, un student care avea cinci. Pe de alta parte, aversiunea fata de risc a antreprenorilor este foarte ridicata, o mostenire a comunismului, in opinia mea.”