Pe linga acestia apar tot timpul noi jucatori, cum ar fi Carlsrom Beverages. Piata autohtona a bauturilor racoritoare si a apelor minerale este estimata la peste 500 de milioane de euro anual.

CONSUMATORII, DIN CE IN CE MAI ATENTI LA SANATATE

Piata racoritoarelor se adapteaza cerintelor consumatorilor si noilor tendinte de consum. In privinta consumului de bauturi racoritoare pe cap de locuitor, carbonatatele detin primul loc, cu 49,6 l, necarbonatatele inregistrind un consum de 11,6 l, potrivit estimarilor si cercetarilor efectuate de URBB si Carlsrom Beverage, care comercializeaza Orangina.

„Consumatorii de bauturi racoritoare sint din ce in ce mai atenti la sanatate, la produsele pe care le consuma si la efectul pe care acestea il au asupra organismului. Companiile produca toare si importatoare de bauturi racoritoare sint in permanenta atente la tendintele pietei si la evolutia preferintelor consumatorilor”, este de parere Shachar Shaine, Presedinte URBB si Carlsrom Beverage.

Anul trecut, piata bauturilor racoritoare din Romania a atins o valoare totala de 2,190 milioane de litri, in timp ce consumul de bauturi racoritoare pe cap de locuitor a fost de 104,2 litri, sub valorile inregistrate in alte tari esteuropene: 149,4 litri in Polonia, 205,5 litri in Ungaria. Claudia Iacobuta, PR Manager la Quadrant Amroq Beverages, considera ca in perspectiva aderarii la UE, concurenta va fi din ce in ce mai acerba, datorita diversificarii produselor, cit si cresterii competent ei consumatorilor de a alege.

De aici si potentialul mare de majorare a pietei bauturilor racoritoare din Romania. „Pe termen lung, va fi o cursa cu doar citiva juca tori: cei care vor respecta normele de calitate impuse de UE si care vor avea branduri puternice”, ne-a declarat Claudia Iacobuta.

SE CUMPARA DIN CE IN CE MAI MULT BRANDURI IMPORTANTE, INTERNATIONALE

Piata de profil a bauturilor racoritoare din Romania prezinta numeroase oportunitati, fiind o piata dinamica. Mugurel Radulescu, Public Affairs & Communications Manager la Coca-Cola HBC Romania, spune despre romanii consumatori de bauturi racoritoare ca urmeaza unele din tendintele manifestate la nivel global, dar au si caracteristici ce tin de specificul local influentat de cultura, istorie, regiune geografica, stil de viata.

„Evolutiile regionale ale pietei se reflecta in preferintele consumatorilor romani, iar strategia de marketing si investitii a grupului Coca-Cola HBC se adapteaza cerintelor acestora”, arata Mugurel Radulescu. Potrivit acestuia, noile tendinte remarcate pe piata bauturilor racoritoare sint legate de cresterea consumului de bauturi racoritoare necarbonatate.

„Sistemul Coca- Cola si-a diversificat in ultimii ani oferta catre consumatori. Astazi avem o gama larga de produse din care pot alege: bauturi carbonatate si necarbonatate, nectar, nectar fara zahar adaugat. Pentru fiecare produs toate informatiile sint prezente pe eticheta, astfel incit fiecare consumator sa-si poata exercita optiunea individuala de consum”, explica reprezentantul Coca-Cola HBC Romania.

La rindul lor, oficialii Quadrant Amroq Beverages, companie care produce Pepsi Cola, spun ca atit studiile periodice de piata si cele asupra consumatorilor, cit si statisticile, arata ca in Romania se manifesta o schimbare a obiceiurilor de consum in toata piata produselor alimentare si o tendinta catre „viata sanatoasa, produse fara calorii si necarbonatate”.

Acestea se reflecta si in evolutia pietei din 2005 fata de 2004. Astfel, segmentul bauturilor carbonatate fara zahar a inregistrat o crestere de 28%, bauturile necarbonatate au avut o crestere de 23,4%, in timp ce cresterea segmentului bauturilor carbonatate a fost de doar 10%.

„O alta tendinta in consum este preferinta bauturilor functionale, care raspund unor asteptari clare ale consumatorilor: revigorare, vitamine”, afirma Claudia Iacobuta, PR Manager Quadrant Amroq Beverages. In ceea ce priveste bauturile de tip cola, consumatorii romanii cumpa ra din ce in ce mai mult branduri importante, internationale, segmentul bauturilor cola cu putine calorii prezentind o cres- tere mult mai rapida fata de totalul categoriei.

ROMANII APRECIAZA SUCURILE DE PORTOCALE ROSII

In plus, consumatorii devin din ce in ce mai atenti la consumul alimentar, preferind alimentele si bauturile care nu dauneaza func- tiilor organismului si care aduc un plus de substante nutritive (vitamine, minerale, proteine). „Noile tendinte incurajeaza consumul de bauturi naturale cu un continut scazut de zahar. De asemenea, este binecunoscut faptul ca fiecare cultura are preferintele ei in materie de alimente si bauturi”, declara Shachar Shaine, Presedinte URBB si Carlsrom Beverage.

Potrivit acestuia, romanii apreciaza in foarte mare masura sucurile de portocale, iar in ultimul timp, conform studiilor, s-a observat o preferinta din ce in ce mai ridicata pentru portocalele rosii. „Orangina corespunde acestor tendinte, fiind o bautura care imbina apa carbonatata cu sucul, pulpa si uleiul din coaja de portocala cu un aport scazut de zahar.

Citeste si:

Prin lansarea Orangina Rouge, am incercat sa ne adaptam tendintelor pietei si sa imbinam reteta unica Orangina cu savoarea portocalelor rosii”, subliniaza Presedinte URBB si Carlsrom Beverage. Tot ca urmare a tendintelor constatate pe aceasta piata, compania a lansat recent sucurile Granini, produse 100% naturale – nu con- tin conservanti, coloranti, arome artificiale sau fructe si legume modificate genetic.

Gama de sucuri cuprinde sapte sortimente: suc de portocale 100% cu pulpa, nectar din portocale rosii, nectar de piersica cu pulpa, nectar de mere si cirese, nectar de portocale si mango, nectar de coacaze si suc de rosii.

SALT DE 22 % PENTRU SUCURILE NATURALE

Piata de sucuri naturale din Romania a inregistrat o dezvoltare puternica in ultimii ani, prin cresterea sustinuta a consumului: +9% in 2003, +35% in 2004, +20% in 2005, fata de anii precedenti. Shachar Shaine spune ca, pentru anul in curs, estimarile indica o crestere de 22%.

„Evolutia este concretizata in dublarea pietei din punct de vedere cantitativ, in comparatie cu nivelul anului 2000 si ilustreaza tendinta de crestere a cererii pentru bauturi sanatoase”, a declarat Shachar Shaine . In schimb, Claudia Iacobuta arata ca, potrivit Canadean, cresterea pietei de bauturi racoritoare din Romania in 2006 va fi de 5%.

„Pe o piata dominata de apa si bauturi carbonatate, bauturile necarbonatate au o pondere de 9%-5% still drink si 4% nectar si juice, insa rata anuala medie de crestere 1999 versus 2005 arata ca acesta este segmentul cu cea mai mare crestere, 20-25%, nu numai in valoare absoluta, dar si raportat la pondere”, conchide Iacobuta.

AFACERI IN CRESTERE

Din cauza concurentei acerbe, multe dintre firmele de bauturi racoritoare se feresc sa faca publice cifrele de afaceri. „Conform raportului financiar al grupului Coca-Cola HBC, Romania a avut o contributie majora, constanta pe parcursul anilor trecuti la mentinerea si imbunatatirea rezultatelor financiare ale grupului. Anul 2005 a fost al cincilea an consecutiv de crestere puternica la nivelul grupului Coca-Cola HBC”, spune Mugurel Radulescu.

Printre factorii care au influentat performant a financiara a reprezentantei Coca Cola in tara noastra se numara atentia acordata moderniza rii echipamentelor de product ie, eficientizarii distributiei si optimizarii investitiilor, precum si adaptarea la cerintele consumatorului aflat permanent in cautare de nou, mai arata Radulescu.

In schimb, Claudia Iacobuta, PR Manager Quadrant Amroq Beverages, spune ca anul trecut, compania QAB a avut o cota de piata totala de 14 % si a inregistrat o crestere a cifrei de afaceri cu 48% fata de anul 2004. La rindul lor, distribuitorii marcii Orangina arata ca, in 2005, cifra de afaceri a companiei a inregistrat o crestere de 40% fata de anul trecut, iar pentru anul in curs estimarile oficialilor companiei arata o crestere de 25% a cifrei de afaceri.

Coca-Cola este prezenta in Romania cu: > bauturi carbonatate: Coca-Cola, Coca- Cola light, Sprite, Fanta, Schweppes; > bauturi necarbonatate: Cappy Tempo, Cappy Nectar, Cappy Premium, Nestea; > ape minerale naturale: Dorna, Izvorul Alb, Poiana Negri; > bauturi energizante: burn.

Pentru Coca Cola Romania, cea mai consumata marca ramine clasica bautura Coca-Cola. Carlsrom Beverages A debutat pe piata romaneasca a bauturilor racoritoare cu marca Orangina, lansata in urma cu un an. Si cele doua noi arome, Orangina Rouge si Orangina Light, se bucura de succes din partea consumatorilor si confirma astepta rile companiei.

Prin parteneriatul cu Eckes-Granini, reprezentantii Carlsrom isi propun sa creasca gradul de accesibilitate a marcii Granini pe piata romaneasca. In martie a.c., compania a lansat doua noi arome, Orangina Light – fara zahar si Orangina Rouge – cu portocale rosii.

La inceputul lunii iunie, portofoliul companiei a fost completat cu brand-ul Granini, produs 100% natural. Brandurile Romaqua Borsec - apa minerala si plata, familia Giusto, cu bauturi ce contin minimum 4-5% suc natural de fructe: portocale, grapefruit, tropical, mojito, piersici, portocale rosii, grapefruit roz, lamaie si lime, Vital. Familia Cola are sortimentele: Cola Caffe, Cola Mojito, Cola & Cola, Cola Lemon.

Iar familia FUN - compusa din bauturi racoritoare care contin urma- toarele arome: soc, lamiie, struguri rosii, mar verde. Gama Giusto NATURA ofera aromele deja clasice: portocale, grapefruit si tropical, cit si noile arome de visine si ananas. Compania QAB Are 7 branduri in portofoliu: Pepsi, Prigat, Lipton, Gatorade, 7 UP, Roua Muntilor, Talea, Mirinda.

Pepsi este cel mai bine vindut brand, datorita faptului ca segmentul bauturilor carbonatate este cel mai mare in Romania si, ca urmare, are cea mai mare cerere. European Drinks Brandurile grupului sint Fresh, Izvorul Minunilor, Adria Cola, American Cola, Adria, Frutti Delicia, Fruttia Nectar, Fruttia Juice, Vita Tonic.