Sectorul imobiliar, publicitar si industria restaurantelor fast-food sint domeniile unde se pot gasi cele mai multe afaceri in franciza. In schimb, cele mai bune oferte de afaceri in franciza le ofera in special retailul si distributia. De curind, piata romaneasca a devenit tot mai interesanta in ceea ce priveste ofertele de afaceri in franciza. Comparativ cu francizele internationale, sint si mult mai ieftine. La aceasta concura atit costurile initiale de achizitie, cit si cele aferente distributiei. Spre exemplu, investitia pentru o afacere in franciza autohtona este de maximum 20.000 de euro, indiferent de profilul ales. Politica manageriala si profitul impuse de francizorul extern reprezinta alte cauze pentru care a crescut numarul cererilor de francize autohtone.

Francizele inca pot fi cumparate la preturi relativ mici. Marcile autohtone sint „inchiriate“ mult mai ieftin decit cele de import.

Cele mai active pe piata sint francizele in domeniul imobiliar, in cel publicitar si in domeniul fast food. In 2005, ofertele de afacere in franciza romaneasca, la fel ca si cererile, au crescut cu aproape 50%, potrivit firmei de consultanta specializata in franciza Francise& Business Brokerage. Desi numarul ofertelor de afaceri in franciza a crescut, ele se axeaza mai mult pe retail si pe distributie, marea majoritate apelind la franciza pentru a-si crea o retea buna de distributie.

Francizele romanesti, mai accesibile

Oamenii de afaceri romani se orienteza tot mai mult catre francizele romanesti, deoarece acestea sint mai aproape de cererea pietei.

O afacere in franciza autohtona este mai rentabila decit cea importata atit din punct de vedere al achizitionarii, cit si a preturilor practicate. „Este mai avantajos deoarece costurile de achizitionare sint mai mici“, spune Eugen Driga, reprezentant Francise &Business Brokerage. Totodata preturile de distributie sint mai accesibile, fiind mai apropiate de piata romaneasca. Nu acelasi lucru se poate spune despre francizele importate. „Francizorii straini importa si pretul practicat in afara o data cu franciza si nu fac discounturi de nici un fel, astfel pretul este mult prea mare pentru buzunarul romanului“, explica Driga. Politica manageriala cit si profitul impuse de francizorul extern reprezinta alte cauze pentru care a crescut numarul cererilor de francize autohtone.

Citeste si:

Taxe si facilitati

Investitia pentru o afacere in franciza autohtona este de maximum 20.000 de euro indiferent de profilul ales: mobila, mincare sau servicii.

La aceasta se adauga o taxa anuala de aproximativ 5.000 de euro, taxa ce reprezinta chiria pe franciza care in unele cazuri se materializeaza in colaborare, lucru practicat tot mai des de agentiile de publicitate. In cazul celorlalte francize taxele percepute cit si obligatile fata de firma mama difera in functie de politica acesteia. Astfel, pentru a lua franciza de pizzeria Bella Italia, doritorii trebuie sa investeasca aproximativ 11.000 de euro si sa platesca o taxa anuala de 5.000 de euro reprezentind taxa pe franciza, taxa care nu este perceputa de toti francizorii. Un exemplu este Elvila, producatoare de mobila, taxa unica fiind o investitie de 15.000 de euro.

Scoli, lanturi hoteliere si firme de consultanta disponibile la import

Oferta de francize pe piata romaneasca s-a dublat in 2005 fata de 2004. Scoli de engleza, lanturi hoteliere, agentii de publicitate, cit firme de consultanta in afaceri si-au expus oferta de francizare in Romania anul acesta. Nici moda si cosmeticele nu s-au lasat mai prejos. Conditiile difera de la o franciza la alta. Astfel, pentru a lua franciza scolii internationale de limbi straine Alexander Language Schools ai nevoie de 10.000 de euro, iar pentru a infiinta un centru de training si consultanta de afaceri sub marca Fokus, suma necesara este de aproximativ 25.000 de euro pentru franciza, iar pentru utilizarea masterului suma poate ajunge pina la 50.000 de euro, avind posibilitatea de a achita in rate. O alta oportunitate o reprezinta franciza unui hotel american numit Americinn. Contra sumei de 35.000 de euro la care se adauga o taxa anuala de 5% din incasari si pentru publicitate francizorul beneficiaza de servicii in domeniul constructiei, aprovizionarii si marketingului.