"Ce s-a angajat Guvernul sa faca mai departe e sa incerce sa caute un investitor strategic (pentru CFR Marfa - n.r.). Termenul 2015 este unul maxim, in mod clar daca se poate face mai devreme acest lucru se va face si va fi bine vazut. Este important ca aceasta privatizare sa se faca faca cum trebuie si, intre timp, este important ca echipa de conducere a companiei sa ia masuri de restructurare pentru eficientizarea acesteia si pentru evitarea acumularii de noi arierate, a unor rezultate financiare proaste care sa fie preluate de bugetul de stat", a declarat seful misiunii FMI in Romania, Andrea Schaechter, in conferinta de prezentare a rezultatelor vizitei in Romania, scrie Mediafax.

Ea a aratat ca Guvernul s-a angajat sa sustina echipa de conducere a CFR Marfa, cautand in acelasi timp un investitor strategic.

Totodata, ea a precizat ca obiectivul Executivului este de a creste eficienta sectorului de transporturi, fiind foarte important sa atraga investitii private in acest sector.

Intrebata daca s-a luat in calcul intrarea in insolventa a companiei, seful misiunii FMI a spus ca deocamdata a fost luata in calcul restructurarea, cu continuarea procesului de privatizare, insa in cazul nereusitei Guvernul trebuie sa analizeze si alte optiuni.

"Obiectivul in mod clar este stabilit, Guvernul trebuie sa ia in considerare toate optiunile, cea care s-a luat in calcul la acest moment este restructurarea. Daca acest plan, cu restructurare si continuarea procesului de privatizare, nu va functiona, Guvernul trebuie sa-si reconsidere optiunile", a mai spus Schaechter.

Ministrul Finantelor, Daniel Chitoiu, a declarat luni ca Guvernul va trebui sa elaboreze o noua strategie de privatizare aCFR Marfa, care sa fie supusa avizului Consiliului Suprem de Aparare a Tarii (CSAT), si ca elaborarea noii strategii este "atributia Guvernului", nu a Presedintiei.

Declaratia ministrului survine unei afirmatii a premierului Victor Ponta, care in urma cu trei saptamani anunta ca Guvernul va incepe procedurile pentru o noua privatizare a companiei CFR Marfa, fara sa mai fie insa "blocat" de catre CSAT.

Intrebat, la finalul discutiilor cu Fondul Monetar International, daca Guvernul va schimba modalitatea de privatizare aCFR Marfa, ministrul Chitoiu a aratat ca in prezent se lucreaza la elaborarea unei noi strategii de privatizare.

Ministrul Finantelor a aratat de asemenea ca noua strategie va trebui sa obtina avizul CSAT.
Intrebat insa daca noua strategie va fi realizata in colaborare cu Administratia Prezidentiala, Chitoiu a afirmat ca elaborarea documentului este "atributia Guvernului".

Noul termen pentru finalizarea privatizarii CFR Marfa este jumatatea anului 2015.

Citeste si:

Vanzarea a 51% din CFR Marfa catre Grup Feroviar Roman, companie detinuta de omul de afaceri Gruia Stoica, nu a putut fi finalizata pana la termenul limita, 14 octombrie, pentru ca unele banci creditoare ale CFR Marfa nu si-au dat acordul pentru schimbarea actionariatului, iar Consiliul Concurentei nu a avut timpul necesar pentru a se pronunta asupra tranzactiei.

Strategia de privatizare a CFR Marfa a fost subiectul unor controverse intre Guvern si Presedintie, legata de rediscutarea documentului in CSAT.

Surse oficiale au declarat in urma cu o saptamana ca Guvernul si delegatia FMI au convenit sa reanalizeze toate etapele procedurii de privatizare a CFR Marfa, pentru a identifica motivele care au condus la nefinalizarea operatiunii.

La intrebarea daca aceasta presupune o eventuala schimbare a procedurii de licitatie sau a conditiilor de privatizare, sursele citate au precizat ca, vineri, nu a fost luata nicio decizie in acest sens, dar ca vor fi analizate impreuna cu FMI toate variantele, urmand sa se stabileasca cum vor proceda autoritatile romane.

Privatizarea CFR Marfa a fost initiata printr-o procedura de vanzare de actiuni prin metode combinate cu criterii de precalificare, constand in negociere pe baza de oferte preliminare si neangajante, urmata de licitatie cu oferta in plic pentru un pachet majoritar de 51% din capitalul social al companiei.

In luna mai, Ministerul Transporturilor a reluat privatizarea CFR Marfa si a relaxat unele conditii impuse ofertantilor, nivelul cifrei de afaceri solicitat fiind redus de cinci ori, de la 100 milioane euro la 20 milioane euro, insa nu a modificat pretul de pornire, de 180 milioane euro, sau termenul de desemnare a castigatorului.

Nici valoarea garantiei de participare, de 10 milioane euro, nu a fost modificata, cumparatorul avand obligatia sa achite si un avans de 20 milioane euro intr-un cont escrow, reprezentand 10% din valoarea actiunilor CFR Marfa preluate.

Modificarea a fost efectuata dupa ce niciunul dintre cei trei investitori care depusesera documentatia de participare, respectiv compania americana OmniTRAX, Grup Feroviar Roman si asocierea dintre Transferoviar Grup si Donau-Finanz GmbH & Co KG Austria, nu s-a precalificat pentru etapa urmatoare, in urma verificarii si analizarii documentelor.

In final, in ultima etapa a privatizarii a participat doar Grup Feroviar Roman, deoarece asocierea romano-austriaca Transferoviar Grup - Donau Finanz si compania americana OmniTRAX s-au retras.