Explicatia: cifre de afaceri ridicate, datorate cresterii economiei tarii dar si a strategiilor de marketing adoptate, care au excelat prin lansarea de servicii care sa acopere o cota cat mai ridicata din cererile clientilor.

In momentul de fata piata este impartita in trei segmente: cel al curieratului pe Bucuresti, pe segmentul national si cel international. Principalii jucatori internationali care s-au remarcat pe piata romaneasca de curierat sunt de talie mondiala: TNT, DHL, UPS si FedEx. Liderii acestui segment sunt TNT si DHL, cu o pondere de 80% din piata, urmati de Trans Courier Service, cu 10%.

Datorita unei cresteri a vanzarilor cu 20% fata de anul trecut, companiile se pot mandri cu cifre de afaceri care sa le motiveze pentru viitoarele investitii.

Daca ne ghidam dupa cifrele de anul trecut, ne oprim in primul rand la cele ale companiilor private de curierat: cele 20 de astfel de companii au reusit sa atinga o cifra de afaceri de aproximativ 100 milioane de euro. De asemenea, valoarea pietei de curierat expres international pe care opereaza companiile prezente in Romania este estimata la 30 - 40 milioane de euro.

Multinationalele se bat pe piata in cifre de afaceri

Compania de curierat rapid TNT Romania, filiala firmei de origine olandeza TNT, a inregistrat in primul trimestru al acestui an o crestere a cifrei de afaceri de 30% , fata de aceeasi perioada a anului trecut.

"In ultimii ani am investit masiv in dezvoltarea companiei si vom continua cu aceasta strategie. Scopul nostru este reprezentat acum de cresterea ratei de profitabilitate. Pentru anul acesta estimam o crestere a veniturilor de peste 30%, in timp ce profitul operational va creste cu 50%, fapt care ar face din divizia romaneasca a TNT un pol de interes si furnizor de profit foarte solid," a declarat pentru Wall-Street Bogdan Enache, country manager al companiei.

Optimisti, reprezentantii DHL, al doilea jucator de pe piata, sustin ca “cifra de afaceri va continua sa creasca si in 2006, pe de o parte ca urmare a cresterii pietei curieratului international express si a competitivitati ofertei DHL iar pe de alta parte datorita introducerii unor noi servicii si abordarea unor segmente de piata diferite”, cifra ajungand la peste 20 de milioane de euro, dupa cum a afirmat pentru Wall-Street Alexandru Gheorghe, commercial manager al DHL Romania.

Pentru compania DHL, cota de piata variaza in functie de segmentul pe care acesta actioneaza, astfel ca pentru servicile de curierat express pe teritoriul national cota este de 4%, pe segmentul reprezentat de transporturile internationale rutiere, cota este de 1% iar cota maxima de 45% este atinsa pe segmentul de curierat express international.

Cresteri de 25% pana la 50% pentru urmatorii doi ani

Cum se explica totusi cresterea masiva a pietei de curierat rapid in Romania, explica datele oferite de Asociatia Operatorilor de Curierat din Romania (AOCR). Conform acestora, principalul motiv este extinderea pietei si cresterea volumului de activitate a companiilor care se “lupta” pe segmentul de curierat. In anul 2005, volumul de expedieri crescuse deja cu aproximativ 20%, preconizandu-se ca pentru urmatorii doi ani cel putin, se va inregistra o crestere semnificativa de la 25% pana la 50%.

Pe langa multinationale, 50% din piata este ocupata de companii romanesti de curierat si expeditii, precum Cargus, Alo Curier, Concorde si Pegasus.

Cu o vechime de 15 ani pe piata de curierat romaneasca si cu o cota de piata de 35% pe curierat intern respectiv de 10% pe cel extern, “incasarile Cargus au evoluat spectaculos, mai ales datorita campaniei de comunicare integrata, radio - online - direct marketing, precum si cresterea pietei de expeditii si curierat in Romania”, a precizat pentru Wall-Street Alexandru Ticaloiu, PR Manager la Streamline Communication.

Citeste si:

Cargus a inregistrat in primul trimestru a anului curent o crestere a vanzarilor de 50% in comparatie cu aceeasi perioada a anului 2005. In incercarea de a revolutiona piata romaneasca de curierat, compania a lansat servicii noi pentru a aduce clientilor sai, un minim de efort in expediere dar si un maximum de siguranta.

Cat si unde se investeste pe piata de curierat

Daca va intrebati in ce constau investitiile intr-o astfel de afacere, raspunsul eate simplu: buget ridicat pentru extinderea afacerii, investitia in birouri, autoturisme si personal.

“Bugetul de investitii din acest se apropie de 2 milioane de euro si va viza in principal extinderea flotei auto prin achizitionarea a 104 noi autoturisme de transport marfa, extinderea retelei de distributie domestica si operarea unei noi aeronave de transport marfa, lansarea de noi servicii”, a specificat pentru Wall-Street, Alexandru Gheorghe.

Nici TNT-ul nu se lasa mai prejos, Bogdan Enache precizand ca valoarea investitiilor va depasi anul acesta 2 milioane de euro, si asta spune el, datorandu-se in primul rand potentialului pietei. “Va trebui sa marim capacitatile de transport, in mod special catre zona de vest a tarii. De asemenea, capacitatile operationale de sortare (magazii) necesita o atentie deosebita pentru ca volumele au crescut foarte mult," adauga acesta.

Mai mult decat atat, directorul general al companiei TNT a precizat ca s-a stabilit deja un plan de investitii pentru urmatorii doi ani, care va fi in valoare de 5 milioane de euro. Compania detine momentan in Romania 190 de vehicule de curierat, 400 de angajati si 20 de sedii situate in principalele orase ale tarii.

Anul trecut, compania Cargus a avut un buget de investitii de 2.5 milioane de euro. Compania detine 650 de masini si peste 1200 de angajati in toata tara, iar obiectivul stabilit pentru 2006 este continuarea investitiei in parcul auto si in deschiderea de noi sedii. “Pana in toamna, Cargus pregateste lansarea unui pachet consistent de servicii premium si normale, dorind sa ne axam pe dezvoltarea portofoliului de servicii si clienti”, a conchis Alexandru Ticaloiu.

Posta Romana si-a crescut cota de curierat cu 50%

Un jucator important pe piata romaneasca, care nu se lasa mai prejos decat ceilalti este Compania Nationala Posta Romana, care si-a propus pentru 2006 o crestere masiva a trimiterilor postale de tip curierat fata de anul trecut, cu 50%.

Aceste cresteri constau in “20% din cresterea naturala a pietei si 30% din dezvoltarea unor pachete de servicii”, dupa cum declara Cristian Buciu, directorul Directiei de Exploatare Postala din cadrul Postei Romane. Compania nationala este operatorul cu cea mai mare retea de retail din tara, cu peste 7.100 de subunitati postale si peste 7.500.000 de clienti.

Posibilitatea de extindere pe acest segment al pietei exista, mai ales daca ne ghidam dupa situatiile din tarile vecine. Ungaria, cu o populatie de doua ori mai mica decat a noastra are piata de curierat estimata la 150 de milioane de euro in timp ce Turcia, cu o populatie dubla, are o retea dezvoltata pe partea aceasta de piata de 10 ori mai mare decat a noastra.

De asemenea, numarul ridicat de furnizori de servicii postale poate aduce un plus la cifrele obtinute pe acest segment. La sfarsitul anului 2005, pe piata existau 138 de furnizori de servicii postale, dintre care 107 ii reprezentau pe cei activi.

Ce se va intampla insa cu piata de curierat din Romania dupa aderare, optimismul atinge si in acest caz cote ridicate, prezumtia fiind aceea de crestere semnificativa afacerilor pe acest sector si investitiilor. Ca miscari care vor favoriza dezvoltarea acestui segment de piata ar fi fuziuni, noi achizitii sau intrari pe piata a altor jucatori precum si falimente, toate acestea fiind specifice unei piete concurentiale in plina dezvoltare.