In lipsa unor masuri reale de stimulare a economiei si in special a industriei, statul se dovedeste absent din ecuatia segmentului constructiilor, cel putin asa este de parere Constantin Hariton, directorul general Saint-Gobain Construction Products, companie care gestioneaza la nivel local brandurile Isover, Weber sau Rigips.

“Statul este absent din ecuatia sectorului constructiilor. Autoritatile nu iau masuri eficiente care sa sporeasca si sa dinamizeze piata, ele nu sprijina constructiile sociale, iar proiectele legislative elaborate nu se resimt deloc in bunul mers al pietei”, sustine Hariton.
El a precizat ca in Romania ar trebui aplicate o serie de masuri si a precizat necesitatea scaderii taxei pe valoare adaugata (TVA) in cazul constructiilor noi.
“In Franta, Germania, dar si in celelalte state ale Uniunii Europene, taxa pe valoare adaugata in cazul constructiilor noi a scazut chiar si de peste trei ori. Este o masura care s-a dovedit eficienta si care aplicata in Romania ar putea impulsiona consumul, in special in zona rezidentiala, cea mai afectata din lipsa constructiilor noi de locuinte”.
Hariton a precizat de asemenea si necesitatea incurajarii investitorilor prin programe derulate eficient si care sa aduca o contributie si o stimulare sanatoase in piata.
“Trebuie oferite avantaje atat pentru constructiile noi cati si pentru termoizolari sau lucrarile de mentenanta. Doar in acest fel piata se va motiva, mobiliza si va cunoaste din nou dinamica de dinainte de 2008. De asemenea, investitorii trebuie incurajati sa deruleze investitii, iar programe de tipul Prima Casa vor trebui gestionate eficient – nu doar de catre Primarii si fara un control amanuntit".

O piata care s-a injumatatit in criza

Piata locala de rigips (gips-carton) a inregistrat o scadere de circa 45% intre 2008 si 2013, arata datele diviziei de rigips a grupului Saint Gobain Construction Products.
“Piata constructiilor per ansamblu nu evolueaza deloc intr-o directie favorabila si nici anul 2013 nu a cunoscut o evolutie pozitiva. In ceea ce priveste piata de rigips, intre 2008 si 2013, piata de profil a scazut cu 45% in valoare si volum, la 88-90 de milioane de euro, repectiv sub 40 de milioane de metri patrati”, a declarat Constantin Hariton
Potrivit reprezentantilor companiei principala explicatie a scaderii pietei de profil tine de o scadere continua a sectorului constructiilor, o crestere a costurilor de productie, dar si a orientarii clientilor catre produsele cu preturi mici.
“O alta cauza a scaderii pietei este aceea a executiei lucrarilor de proasta calitate, cu oameni neexperimentati, care nu respecta standardele de proiectare si constructie, precum si absenta unui sistem de control serios si o piata a muncii care nu ofera suficient personal calificat. Toate acestea sunt cauze si factori care impiedica o progresie mai dinamica a pietei de profil”, a completat seful Saint Gobain Construction Products.

2013, un an de stagnare

Reprezentantul companiei estimeaza pentru acest an un rulaj similar cu cel de anul trecut, la o valoare de circa 64 de milioane de euro.
Structura cifrei de afaceri este alcatuita din contibutia sistemelor uscate, ceea ce reprezinta peste doua treimi din business si a sistemelor umede, care ocupa o treime din afacerile Saint Gobain Construction Products.
Potrivit acestuia, vanzarile de gips-carton reprezinta peste 50% din totalul productiei SGCP.
Compania investeste anual intre 1,3 si 2,3 milioane de euro in eficientizarea proceselor si in retehnologizarea unitatilor de productie.
In 2012 compania a investit circa 450.000 de euro intr-un sistem de colectare, filtrare si evacuare a apelor din cariera, iar in 2013 a deschis un nou depozit si un sediu administrativ la fabrica de ipsos din Turda, o investitie totala de circa 1,3 milioane de euro.
Pentru anul care urmeaza, Saint-Gobain Rigips si-a bugetat investitii de peste 2 milioane de euro in proiecte de protectia mediului, eficientizarea procesului de productie si retehnologizare

Asteptari de la 2014

Intrebat cum vede piata si evolutia business-ului in anul care urmeaza si ce premise de crestere exista, Constantin Hariton a precizat ca 2014 nu va fi cu mult diferit fata de 2013.
“In momentul de fata nu se intrevad cresteri in industrie. Piata rezidentiala cel mai probabil va stagna, iar infrastructura va continua sa fie segmentul care va aduce stabilitate in piata”, a completat Hariton.

In Romania, Saint-Gobain numara cinci societati - Saint-Gobain Construction Products cu diviziile Isover, PAM, Rigips si Weber - Saint-Gobain Glass Romania, Saint-Gobain Abrazivi, MTI Impex Brasov si Brodrene Dahl - insumand circa 1.000 de angajati.

Cele cinci societati numara inpreuna 11 unitati de productie in sase situri industriale localizate in Brasov, Branesti, Calarasi, Ploiesti, Satu-Mare si Turda.

Principalii concurenti ai SGCP pe piata locala sunt AdePlast, Henkel, Duraziv sau Baumit.

Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »


Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Companii »


Setari Cookie-uri