"Exportam homeopatie in India, cea mai mare piata si unul dintre cei mai mari producatori de homeopatie din lume. Printr-un concurs de imprejurari au ajuns la ei niste tuburi de medicamente homeopate PlantExtrakt, le-au analizat si ne-au trimis inapoi un fel de felicitari cu o cerere pentru productie la final. Am inceput o colaborare, si aici surpriza a fost cand a venit prima comanda si a trebuit sa recurgem la al doilea schimb in fabrica pentru a acomoda comanda lor, care pentru noi era gigantica. Am avut comenzi de 40.000 – 50.000 de tuburi. Probabil pentru ei era o nimica toata. In scurt timp ne-am acordat la solicitarile partenerului din India, insa a fost nevoie sa solicitam un lead-time mai mare pentru o comanda. Dar, tot nu suntem 100% linistiti cand vine o comanda din India, insa reusim sa facem fata", a declarat directorul executiv al producatorului, Rares Strugaru.

Exporturile reprezinta circa 10-12% din cifra de afaceri a companiei, iar 90% din acestea sunt generate de contractul cu India. India este tara cu cei mai multi practicieni de homeopatie, aproape 200 de scoli de profil si 11.000 de paturi in spitale dedicate homeopatiei.

PlantExtrakt mai exporta medicamente homeopate in Germania si produse gemoterapice in Germania, Austria, Italia, Anglia si Japonia. Inainte de a exporta remedii homeopate, PlantExtrakt a avut o perioada, intre 1992 si 1995, in care activitatea firmei consta exclusiv in exportul de materii prime pentru homeopatie.

"Noi nu exportam produse finite de foarte mult timp. Aceste cereri din strainatate au venit peste noi de-a valma in ultimii ani. Am participat la cateva targuri internationale de profil, dupa care a fost perioada de unu-doi ani in care nu s-au cumparat volume, au fost testate produsele si apoi inregistrate in statele respective. Au fost multe tatonari. Romania nu este o tara din care sa cumperi cu ochii inchisi. In ceea ce priveste exporturile, nu prea avem un termen de comparatie fata de care sa ne impunem un obiectiv, cert este ca putem spune ca acestea avanseaza accelerat", a mentionat Strugaru.

Planuri pentru 2014

In aceste conditii, seful PlantExtrakt spune ca producatorul ar putea relua anul viitor proiectul constructiei unei noi fabrici in parcul Tetarom din Cluj, amanat de cativa ani din cauza unor contracte paguboase, sau in cel mai pesimist caz va construi un laborator.

"Trebuie sa ne revenim dupa cateva colaborari mai putin fericite si sa ne reluam proiectul in Tetarom la Cluj. Dar nu e usor. Ceea ce era simplu de facut in 2007-2008, acum trebuie muncit dublu pentru jumatate din bani. Nu va fi simplu sa reluam proiectul, dar pe de alta parte nu stim pe altcineva caruia sa-i externalizam parte din productie, sub marca si formula noastra", a precizat Strugaru.

PlantExtrakt are in concesiune o suprafata de circa 10.000 metri patrati in parcul Tetarom, iar investitia anuntata in 2010 era de 2,5 milioane euro, fonduri care in prezent ar fi insuficiente.

"S-ar putea sa fim nevoiti sa ne restrangem la aceasta suma, iar in acest caz vom face altceva, un laborator, care sa ne ajute. Ar fi bine sa lasam homeopatia la Radaia si sa mutam fito-gemo acolo", explica Strugaru.
La randul sau, directorul de marketing si vanzari al firmei, Izaura Nitoi, spune ca producatorul are capacitatea a fabrica multe tipuri de produse, dar "nu arunca" foarte multe in piata, pentru ca nu se pot ocupa de ele.

"Avem pipeline plin si ne abtinem sa facem lucruri, pentru ca nu avem forta sa le promovam si e pacat sa punem produse in piata de care nu putem ocupa apoi. Ar trebui sa ne clonam, si am avea inca pe atatea produse in portofoliu, asa de mult este de lucru", a aratat Izaura Nitoi.

Ca pondere in productie, 50% sunt remedii homeopate si 50% produse gemoterapice si fitoterapice. La nivelul cifrei de afaceri, homeopatia reprezinta circa 35%, iar restul sunt produsele fitoterapice, tincturile si extractele gemoterapice.

Noi am vrea sa ramanem asa pe veci, dar nu stim cu globalizarea asta

In prezent, portofoliul PlantExtrakt cuprinde circa 4.000 de medicamente homeopate, 67 de extracte gemoterapice simple si 20 complexe, 40 de tipuri de tincturi si un portofoliu larg de produse fitoterapice.
Pe de alta parte, Strugaru spune ca proprietarul firmei, un roman stabilit din anii '70 in Germania, vrea ca acesta sa ramana neschimbata.

"Noi am vrea sa ramanem asa pe veci, dar nu stim cu globalizarea asta. Acesta este un business de familie, al unui singur om, si asta e bine. In PlantExtrakt, drumul de la pacient pana la decident si de la decident pana la productie este foarte scurt", a aratat seful PlantExtrakt.
PlantExtrakt si-a inceput activitatea in 1991 ca un laborator de homeopatie care exporta exclusiv in Germania. Fabrica este situata intr-o locatie "la doi pasi" de materia prima - planta si un izvor de apa folosita la fabricarea produselor.

Potrivit sursei citate, PlantExtrakt este singurul producator de profil din Europa care acopera tot lantul unui produs, de la cultura plantei la productie, cercetare si dezvoltare, comercializare si marketing.

Citeste si:

"Pentru un astfel de business trebuie sa fi un pasionat. De la crenguta la remediu. De aceea noi nu putem sa explodam ca vanzari. Depindem de natura si nu vrem sa producem doar de dragul de a vinde. Este un singur actionar, iar asta este viata lui. La inceputuri au fost adusi niste specialisti care lucreaza si acum in fabrica, iar cu timpul s-a dezvoltat si fabricarea de produs finit pentru piata romaneasca. Experienta acumulata de acesti oameni nu poate fi inlocuita. Remediile homeopatice, fiind medicamente, sunt avizate de ANM, iar fabrica indeplineste standardele GMP. Culturile de plante sunt ecologice, inclusiv alcoolul folosit in procesul de fabricatie provine din plante cultivate ecologic", povesteste Strugaru.

Peste 90% din plantele folosite pentru fabricarea medicamentelor homeopate, extractelor gemoterapice si tincturilor vin din culturi proprii, firma avand circa 45 de hectare de culturi bio de plante medicinale. Importurile sunt reprezentate in majoritate de plantele exotice, precum smochinul sau cedrul.

"Unele (plante - n.r.) vin in doua ore la fabrica. Sunt oameni specializati, care cunosc natura si care stiu cand se culeg sper exemplu mugurii de coacaz negru. Nu numai ca nu se culeg in orice zi, toate sunt stabilite la nivel de ora de culegere. Pentru ca un mugure se transforma in frunza in 24 de ore, odata ce este frunza vorbim de alte principii active si pierdem ceea ce noi cautam in gemoterapie", a spus Nitoi.

In ultimii doi ani, proprietarul, Igor Peev, a investit si intr-o ferma agricola ecologica de vite, care produce si ingrasamintele necesare pentru culturile de plante medicinale. Din 2009, dupa ce a vandut 12 branduri catre producatorul farmaceutic Labormed Pharma, PlantExtrakt s-a axat in special pe dezvoltarea de produse gemoterapice.

Obligatoriu sa crestem mai mult decat piata de suplimente naturale

Recent, cele 12 branduri au reintrat in portofoliul PlantExtrakt, iar seful producatorului spune ca in numai cateva zile a vandut 7.000 de cutii de Imunogrip. PlantExtrakt va incheia acest an cu o cifra de afaceri de 4 milioane euro, in crestere de la 2,8 milioane euro (12,5 milioane lei) anul trecut.

"Obligatoriu sa crestem mai mult decat piata de suplimente naturale. Ar trebui sa ne dublam cota de piata in urmatori doi ani", a mai spus Strugaru.
El estimeaza piata de suplimente naturale (gemoterapie si fitoterapie) la 40-50 milioane euro in acest an. In ceea ce priveste remediile homeopate, acestea reprezinta sub 1% din piata farmaceutica, adica putin peste 10 milioane euro.

"Homeopatia creste cu o rata de 5-10% pe an in Romania, fiind legata in primul rand de numarul de medici care prescriu, pe cand piata de suplimente nutritive naturale creste cu o rata mult mai mare si atunci jumatatea aceea din portofoliul noastru creste mai accentuat si va depasi homeopatia", explica Strugaru.

In Germania homeopatia reprezinta 10% din piata farmaceutica, iar in Polonia 8%.

Potrivit Izaurei Nitoi, in Romania sunt circa 1.000 de medici cu competenta in homeopatie, media fiind de 150 de noi homeopati la fiecare doi ani. De asemenea, sunt circa 30.000-40.000 de pacienti romani care se trateaza numai cu remedii homeopate.

"Din aceste generatii de homeopati, intre 10% si 15% ajung sa prescrie si sa foloseasca macar in proportie de 50% homeopatia. Si sunt din ce in ce mai multi medici care iau in calcul si aceasta varianta de terapie. Ei simt limitele medicinii conventionale. Sunt multe cazuri in care fac totul ca la carte si cu toate astea nu reusesc sa obtina rezultate si atunci se blocheaza. In mainile unui medic homeopatia poate fi o alternativa pentru rezolvarea acestor cazuri", arata Nitoi.

Printre principalii competitori ai firmei se numara Boiron, Aboca si Erba Vita.