"Pentru mine, din punctul meu de vedere nu este chiar cea mai buna solutie (intrarea insolventa, n.r.). S-a pus problema ca CFR Marfa sa intre in insolventa si CFR Calatori, toate companiile. FMI-ul a propus si eu am respins ideea din start ca in scrisoarea de intentie, deci in scrisoarea agreata cu FMI-ul, sa se spuna acest lucru, ca trebuie sa intre in insolventa. FMI-ul a acceptat aceasta obiectie pe care am avut-o, cu conditia ca noi sa restructuram, sa rentabilizam, sa dovedim ca putem si fara sa intram in insolventa", a afirmat ministrul la emisiunea "Dupa 20 de ani", difuzata duminica de Pro TV, fiind intrebata daca ar fi de acord cu intrarea in insolventa a companiilor din subordinea ministerului care acumuleaza datorii.

Manescu a spus ca la Ministerul Transporturilor sunt "o gramada de datorii" si multe probleme nerezolvate de ani de zile pe care le-a "mostenit" la preluarea mandatului, noteaza Mediafax.

"Eu am o gramada de datorii la Ministerul Transporturilor. (...) Nu am reusit sa le platesc pentru ca domnul Voinea (ministrul delegat pentru Buget, Liviu Voinea, n.r.) nu mi-a dat bani si pentru ca bugetul Romaniei nu a fost... Sigur ca am vorbit (cu Voinea, n.r.). Eu sper ca nu mi i-a dat ca nu are bani, pentru ca daca are bani si nu mi i-a dat ar fi foarte grav. Cinstit", a declarat ministrul Transporturilor.

Ministrul Transporturilor a afirmat ca desi este dificil pentru cei care construiesc bugetul sa "aranjeze" cifrele in asa fel incat sa nu fie depasit deficitul, in conditiile in care nivelul datoriilor este atat de ridicat, solutia ar trebui sa vina si de la Buget.

"La Ministerul Transportului, sumele sunt foarte mari si bugetul nu a reusit sa gaseasca. In momentul acesta, 560 de milioane de lei doar pentru energie, 350 de milioane de lei plati restante - arierate acumulate de CFR Calatori si pe cale de consecinta CFR Infrastructura, din plata asigurarilor sociale si ajutoare catre persoanele cu dizabilitati, pensionari. Deci 350 de milioane de lei, plus o multime de datorii catre companiile care pe ex-ISPA au finalizat deja lucrarile de reabilitare, lucrari deja executate si nu au fost platiti, bani pe care tot asa, ii cerem la Ministerul Bugetului si incercam sa-i obtinem. Deci foarte multe datorii", a spus Manescu.

Pe de alta parte, termenul de rentabilizare este finalul anului viitor, a aratat ministrul Transporturilor, adaugand ca spera ca managerii companiilor in cauza sa vina cu planuri de rentabilizare.

"Pot deveni profitabile, dar pentru asta managementul privat trebuie sa vina cu planuri de restructurare si de rentabilizare, planuri care intr-adevar sa produca efecte. Pana in momentul acesta nu au venit. Le-am cerut si sper sa vina cu aceste planuri. Daca nu vin cu aceste planuri, se va face o evaluare la sfarsitul acestui an, si in functie de performantele pe care managementul privat din aceste companii de stat le-a avut, vor ramane sau vor pleca", a spus Manescu.

Citeste si:

Ea a aratat, confirmand afirmatia unuia dintre moderatori, ca in cazul CFR Marfa si CFR Calatori, singurele propuneri venite din partea managerilor au fost pana in prezent majorarea preturilor la bilete, reduceri de personal si inchideri de linii.

"Sunt singurele masuri, propuneri, cu care au venit, nu am vazut inca niciun fel de masura prin care ei isi pot rentabiliza din punct de vedere economic, al cresterii numarului de clienti – daca vorbim de CFR Marfa, contracte noi pe care sa le poata lua si care sa le aduca profit in viitor. Nu am vazut inca un plan de restructurare, reorganizare si rentabilizare a acestor companii care sa fie intr-adevar convingator, asa cum am discutat cu FMI. Eu inca astept. (...) In momentul acesta se desfasoara cateva controale la cele trei companii si in foarte scurt timp vom lua o decizie si cu privire la modul in care si-au indeplinit contractul de management, pentru ca este sfarsit de an, trebuie sa facem un bilant si sa vedem in ce masura ei au performat, au indeplinit criteriile de performanta. Daca le-au indeplinit, bine, daca nu, trebuie sa lase locul persoanelor care pot face acest lucru. Daca este vorba de reorganizare si de o restructurare, putem incepe de sus in jos", a precizat Manescu.

Guvernul a convenit cu FMI ca pana la finele anului sa decida inchirierea sau inchiderea a peste 700 kilometri linii de cale ferata si sa aplice aceleasi proceduri pe parcursul anului viitor pentru alti 900 kilometri linii CFR, pentru a obtine economii calculate la 70 de milioane lei anual.

Cifrele sunt incluse in scrisoarea de intentie convenita cu Fondul Monetar International (FMI) in negocierile din luna noiembrie.

Pe de alta parte, Guvernul si FMI au decis ca CFR Marfa sa fie restructurata "agresiv", prin reducerea costurilor de personal, vanzarea vagoanelor invechite ca fier vechi si oprirea de livrari catre clientii care au acumulat datorii fata de companie.

Pentru CFR Marfa a fost stabilita o noua tinta trimestriala de arierate, care sa ajunga la zero datorii, excluzand dobanzile si penalitatile pentru arieratele existente, se arata in scrisoarea de intentie.

"In luna noiembrie veniturile merg bine, dar s-au realizat si ceva cheltuieli mai mari. In primul rand s-a realizat capitalizarea CFR Calatori, de unde banii nu stim exact cand se intorc la buget", a declarat la 25 noiembrie ministrul delegat pentru Buget, Liviu Voinea.