"Eu nu cred ca aveau banii sa plateasca, chiar nu cred ca aveau banii. Probabil ca aveau promisiuni. Probabil ca aveau deja angajamente cu banci, cu banci de investitii, dar nu cred ca aveau toti banii la momentul respectiv", a afirmat ministrul la emisiunea "Dupa 20 de ani", difuzata duminica de Pro TV, raspunzand unei intrebari pe aceasta tema, potrivit Mediafax.

Ea a afirmat ca garantia de 10 milioane euro nu a fost deocamdata inapoiata Grup Feroviar Roman (GFR). "Eu nu negociez nimic. De lucrul acesta se ocupa in continuare domnul Ghibu (Cristian Ghibu, secretar de stat in ministerul Transporturilor si sef al comisiei de privatizare CFR Marfa, n.r.), care este in subordinea mea si care are discutii cu GFR-ul. (...) Eu i-am dat mandatul, asa cum au spus consultantii privatizarii, sa inapoieze aceasta garantie. Acum, probabil ca inca discuta cu GFR-ul, nu stiu sa va spun daca pana la urma se va da aceasta garantie, nu se va da aceasta garantie", a spus Manescu.

Ministrul a spus ca dupa preluarea mandatului de ministru la Transporturi nu trebuit sa poarte negocieri legate de privatizare, intrucat acestea erau deja finalizate. "Nu a trebuit sa iau decat o singura decizie, daca pe 14 octombrie mergem mai departe sau ne oprim cu aceasta privatizare. Asta a fost singura decizie pe care am luat-o si cred ca am luat decizia corecta", a spus ea.

Manescu a afirmat ca din punct de vedere legal procedura nu ar fi putut continua pentru ca au existat unele clauze neindeplinite - lipsa avizului de la Consiliul Concurentei si a acceptului din partea unor banci creditoare -. iar pe de alta parte termenul convenit cu FMI nu putea fi prelungit. Unul dintre moderatori a afirmat ca in cazul Consiliului Concurentei exista un termen legal pentru luarea unei decizii iar autoritatile implicate in privatizare ar fi trebuit sa-l cunoasca. Intrebata daca in acest caz a fost o scapare sau o greseala a statului, ministrul a raspuns: "Putem spune si asa".

Hotararea de Guvern privind privatizarea CFR Marfa prin vanzarea a 51% din actiuni catre GFR a fost publicata la 14 august in Monitorul Oficial, termenul de finalizare a tranzactiei fiind stabilit la 60 de zile calendaristice de la data intrarii in vigoare a actului normativ, respectiv jumatate lunii octombrie. Pe de alta parte, reprezentantii Consiliului Concurentei au precizat la inceputul lunii octombrie ca o analiza obisnuita dureaza maxim 45 de zile daca notificarea tranzactiei este completa, iar in cazul unei analize mai complicate, termenul legal este de maxim 5 luni.

Citeste si:

Manescu a precizat ca procedura de privatizare a fost reluata, cu termen de finalizare in mai 2015, pana la sfarsitul lunii februarie a anului viitor urmand sa fie selectat consultantul. "Ar fi de preferat ca acest consultant sa aiba pe de o parte o experienta dovedita in transporturi. Din punctul meu de vedere consultantul ar trebui sa fie un consultant de nivel international, un jucator mare. Sa aiba experienta in transporturi, sa aiba experienta in astfel de tranzactii, privatizari, achizitii si acest consultant, in afara de faptul ca trebuie sa creeze aceasta poveste a companiei in asa fel incat sa poata fi vanduta cat mai bine si sa putem obtine un pret cat mai bun, as vrea ca acest consultant sa fie si un consultant care sa poata sa vina cu solutii pentru rentabilizarea, restructurarea companiei, impreuna cu managementul privat, in asa fel incat compania atunci cand va fi privatizata sa arate altfel, macar sa nu mai fie pe pierdere", a spus ea.

In luna iunie, compania GFR a fost declarat castigatoare in procesul de privatizare a CFR Marfa, oferind un pret de 202 milioane euro pentru 51% din actiuni. Tranzactia nu a fost finalizata insa pana la termenul limita, 14 octombrie, pentru ca unele banci creditoare ale CFR Marfa nu si-au dat acordul pentru schimbarea actionariatului, iar Consiliul Concurentei nu a avut timpul necesar pentru a se pronunta asupra operatiunii.

GFR a depus o garantie de 10 milioane de euro si a depus un avans de 20 milioane de euro intr-un cont escrow, reprezentand 10% din valoarea actiunilor CFR Marfa pe care urma sa le preia. Daca privatizarea s-ar fi incheiat cu succes, GFR trebuia sa achite inca 172 milioane de euro. Gruia Stoica, proprietarul GFR, declara la 15 octombrie ca a cerut comisiei de privatizare a CFR Marfa restituirea de urgenta a garantiei de 10 milioane de euro, precum si a avansului de 20 de milioane de euro depus pentru a indeplini conditiile de preluare a companiei.

Ministrul Transporturilor declara la 22 octombrie ca a fost deblocat contul escrow de 20 de milioane de euro al GFR, companiei urmand sa-i fie returnata si garantia de 10 milioane de euro aferenta licitatiei pentru CFR Marfa.