Piata romaneasca a berii s-a consolidat in ultimii ani si a atins maturitatea, intre producatorii autohtoni existand astazi o concurenta puternica la nivel de marca. Industria de profil este dominata de patru jucatori interna-tionali, grupati in Asociatia Berarii Romaniei (ABR). Heineken, prin Brau Union România SA, InBev, cu subsidiara Interbrew Romanian SA, Carlsberg Breweries A/S, cu United Romanian Breweries Bereprod SRL (URBB), si SABMiller Plc, prin subsidiara Ursus Breweries SA, domina vanzarile atat in volum, cat si ca valoare, avand impreuna o cota de piata ce depaseste 70%. Cele patru companii au împreuna peste 4.250 de angajati si au platit anul trecut taxe si impozite catre statul român de peste 167 milioane euro.

Romanii inghit 16 milioane hectolitri

Piata berii s-a ridicat anul trecut la 15,2 milioane hectolitri, fiind consemnata o crestere de 4,7% fata de anul anterior, pe ansamblul pietei si de 7,4%, pentru membrii asociatiei. Vânzarile producatorilor multinationali de bere pe piata romaneasca s-au majorat în primele cinci luni cu 16% fata de aceeasi perioada a anului trecut, iar nivelul livrarilor este asteptat sa creasca în continuare în urmatoarele luni, când se estimeaza o marire a consumului pe toate segmentele. „Tendinta actuala continua ritmul de crestere consemnat în primele trei luni ale anului, când membrii asociatiei au înregistrat o majorare a livrarilor de 16%, comparativ cu o medie de 11% pentru ansamblul pietei“, a declarat, pentru SFin, Constantin Bratu, directorul general al ABR.
Potrivit opiniilor celor mai importanti producatori romani, anul acesta consumul de bere va creste cu pana la 5%, depasind, cantitativ, pragul de 16 milioane de hectolitri.

„Rezultatele primului trimestru ne-au depasit asteptarile. Compania URBB a inregistrat o crestere cu 30% in volum a vanzarilor de bere, fata de aceeasi perioada a anului trecut“, spune Catalin Ignat, directorul de marketing al URBB. Cota de piata a URBB este 9,5%. Si Interbrew Romania a avut rezultate notabile. „In primele 5 luni din 2006 am inregistrat volume in crestere cu 38% fata de aceeasi perioada a lui 2005. Conform datelor furnizate de MEMRB Romania, cota de piata a companiei a ajuns, in mai 2006, la 22%“, arata Liviu Eremia, directorul de marketing al societatii. Andra Samson, Corporate Affairs Manager URSUS Breweries, spune ca „societatea si-a îmbunatatit performanta în anul financiar aprilie 2005-martie 2006, atingând o cota de piata estimata la 23%“. În perioada analizata, compania a înregistrat o crestere a cifrei de afaceri de 22%, comparativ cu anul anterior. Din urma vine puternic European Food, ale carei vanzari de bere au crescut anul trecut cu 30%. In conditiile in care fabrica a atins capacitatea maxima in 2005, reprezentantii companiei estimeaza o crestere a vanzarilor cu pana la 10%, anul acesta.
In batalia pentru castigarea unor cote de piata cat mai mari, producatorii romani investesc sume tot mai importante. URBB intentioneaza sa dubleze, pana in anul 2011, capacitatea de productie a fabricii Tuborg, care va atinge astfel 2,3 milioane hectolitri. „Din investitia totala prognozata, care se va ridica la 50 milioane dolari, anul acesta vor fi investiti 15 milioane“, ne-a declarat directorul de marketing al URBB. Daca la finele anului 2005 investitiile cumulate ale Interbrew totalizau 150 milioane euro, reprezentantii companiei spun ca anul acesta estimeaza o crestere de 8-10%.

Regulile jocului se vor schimba

Pana acum, berarii stateau cu ochii pe portofelele romanilor si cu urechea la prognozele meteo - vanzarile fiind puternic influentate de veniturile clientilor si de sezonalitate. Dar de anul viitor grijile sporesc. In ecuatia vanzarilor apar inca doua necunoscute: concurenta producatorilor regionali si modificarea comportamentelor de consum.
Aderarea la UE este un moment important care ii va obliga pe berarii romani sa evalueze conjunctura de pe piata berii la nivel regional, nu doar local.

„Eliminarea taxelor vamale, odata cu 2007, va facilita, pe de o parte, patrunderea pe piata autohtona a unor noi branduri de import, iar pe de alta parte - exporturile firmelor locale catre UE“, explica directorul de marketing al URBB. „Odata cu disparitia taxelor, producatorii locali sau zonali vor putea intra pe piata de aici. Este posibil ca unii dintre jucatorii de pe piata berii din Romania sa intampine dificultati pentru ca regulile jocului se vor schimba“, adauga Liviu Irimia. „Economia româneasca va suferi un soc în momentul aderarii la Comunitatea Europeana. Vor rezista doar acei care mizeaza pe calitate si eficienta economica“, este de parere si Ioan Micula, presedintele European Food.

Pe de alta parte, nici consumatorii nu raman in tiparele in care au fost incadrati cu ani in urma. „Pe piata berii se manifesta deja doua tendinte, care se vor face simtite si in continuare. Ma refer, pe de o parte, la preferinta tot mai mare manifestata de consumatori pentru segmentul berilor premium, o consecinta a cresterii puterii de cumparare, iar pe de alta parte, la migrarea unor consumatori spre segmentul berilor locale, pe fondul cresterii consumului de bere la PET“, spune Catalin Ignat. Si profilul consumatorului pare a se modifica. „Ne asteptam sa avem un consumator mult mai sofisticat. El va fi expus unor posibilitati de alegere numeroase, atât din punctul de vedere al ofertei de marci de bere în particular, cat si al altor bauturi, în general“, arata Andra Samson. In momentul in care consumatorii vor putea alege noi tipuri de bere, lucrurile se vor schimba. „Berea de tip «stout» sau «ale» va deschide apetitul romanilor lideri de opinie, care isi vor exercita puterea de influenta si asupra celorlalti consumatori“, considera directorul de marketing al Interbrew Romania.

Concurenta acerba de pe piata va obliga firmele din aceasta industrie sa gaseasca resurse tehnologice si financiare suplimentare. În acest context, batalia dintre jucatorii mari

- locali sau regionali - se va accentua, iar producatorii mici ar putea sa dispara din peisaj.