Brandul Koliba a intrat pe piata din Romania in anul 2008, compania slovaca fiind prezenta si in Cehia, Ungaria si Croatia. Operatiunile din Romania sunt conduse de Francisk Emerik Iabloncic, 34 de ani, un roman de etnie slovaca. Inainte de a prelua conducerea producatorului de lactate, Iabloncic a ocupat functia de director general al Art Crystal Turda, o companie cu capital ceh.

“Am preferat sa raman in tara pentru ca Romania are un viitor stralucit si, contrar parerii multora, daca vrei sa realizezi ceva, in Romania se poate”, sustine Francisk Iabloncic.

Vanzarile producatorului slovac au atins anul trecut valoarea de 3,5 mil. euro, evolutie sustinuta in mare parte de categorii precum cascaval, cascaval afumat si unt. Brandul Koliba este prezent in magazinele Billa, Kaufland, Auchan, Carrefour si Metro Cash&Carry.

Potrivit lui Iabloncic, materia prima folosita provine integral de la fermieri slovaci. Intrebat despre posibilitatea deschiderii unei unitati de productie in Romania, oficialul Koliba sustine ca pentru moment o astfel de investitie nu se justifica intrucat “in Romania nu se produce o cantitate suficienta de lapte si chiar cei care produc aici importa o mare parte din materia prima”.

Una dintre tendintele observate de oficialul Koliba in ceea ce priveste consumul de lactate in Romania este atitudinea reticenta a consumatorilor fata de produsele internationale.

“Consumatorii romani sunt fideli produselor autohtone si multi nu sunt dispusi sa dea macar o sansa si altor branduri. Sunt greu de convins cand vine vorba sa incerce produse internationale, ceea ce este un dezavantaj pentru brandurile care incearca sa isi faca loc pe piata din Romania”, spune Iabloncic.

Citeste si:

Obiectivul pentru acest an vizeaza cresterea cu 57% a cifrei de afaceri, pana la 5,5 mil. euro.

Koliba a fost infiintata in anul 1993, procesand laptele colectat din doua provincii slovace. La inceput compania procesa zilnic 3.000 de litri de lapte din care erau realizate unt, lapte in ambalaj de plastic, branza dulce si cascaval afumat.

Compania intra in competitie pe piata locala cu nume precum Danone, Albalact, FrieslandCampina si Covalact, dar si cu marcile proprii ale marilor retaileri.

Conform studiului Euromonitor 2012, romanii ocupa penultimul loc din Uniunea Europeana la consumul de lapte de vaca ambalat, cu numai 32 de ml de lapte pe zi de persoana, desi specialistii recomanda cel putin o cana de lapte pe zi. In acest clasament, Romania este urmata doar de Bulgaria, cu un consum de aproximativ 23 de ml de lapte ambalat/zi de persoana. Primele tari sunt Irlanda (396ml/zi/persoana), Finlanda (341ml/zi/persoana), Suedia (251ml/zi/persoana) si Spania (245ml/zi/persoana). La polul opus, cel mai scazut consum de lapte de vaca ambalat din UE este inregistrat in Cipru (64ml/zi/persoana), Romania (32ml/zi/persoana) si Bulgaria (23ml/zi/persoana).

Potrivit estimarilor jucatorilor din industrie, piata locala a lactatelor (incluzand si piata gri) se ridica la 1,3 miliarde de euro.