Eric Grigoire (foto), director general in cadrul Fayat Group Romania, spune ca acest sistem trebuie neaparat schimbat, iar momentul nu mai trebuie amanat, asta daca ne dorim sa avem sosele ca in Vestul Europei.
“Fenomenul vine ca urmare a scaderii puterii de cumparare. Constructorii lasa deoparte tot ce inseamna tehnologie si reputatie in domeniu si se axeaza in special pe componenta pretului mai mic si al ofertei mai bune. Este o problema intalnita mai ales pe piata din Romania. Se cauta utilaje mai ieftine, care fac rabat la tehnologie si inovatie in domeniu. Acest lucru se va resimti pe viitor in calitatea lucrarilor, in calitatea asfaltului. Romania are mult de pierdut pe viitor daca va proceda in continuare alergand dupa pretul cel mai mic. Acum acest lucru nu se vede acum, dar in 10 ani toate autostrazile facute azi vor trebui reabilitate si va costa o avere. Va fi un impediment pentru soferi in urmatorii ani”, a declarat reprezentantul Fayat in Romania.
“Piata este dificila din cauza sistemului din Romania”, a tinut sa sublinieze managerul francez. ” Este cu totul diferita fata de alte state dezvoltate. Cand se discuta despre realizarea unui proiect in Franta – reabilitarea unui drum national sau autostrada – se fac analize si calcule pentru anul urmator. In tot acest timp, clientul ne contacteaza pe noi, se stie cine a castigat licitatiile, companiile de constructii stiu de ce au nevoie, la fel si producatorii de utilaje stiu sa se pregateasca din timp si sa puna la dispozitia constructorului numarul de echipamente cerut. (...) In Romania este total diferit. Un constructor castiga o licitatie, se depun contestatii, se refac licitatiile, proces care dureaza cateva luni – ajungem in final la o intarziere de 7-8 luni dintr-un termen de finalizare de 12-14 luni pentru un proiect. Avem 12 luni pierdute din cauza acestui sistem. Noua ca si producatori de utilaje de constructii ne trebuie cel putin 4 luni pentru dezvoltarea unui echipament la cerere, iar in Romania nu ne sunt alocate decat 30-40 de zile. Este aproape imposibil sa facem fata intr-un astfel de ritm”, a completat Eric Grigoire.

Un business care a cunoscut ce inseamna criza, cand piata a scazut cu pana la 60%

Eric Grigoire s-a alaturat grupului Fayat in 2009, an care a marcat si intrarea oficiala a francezilor pe piata locala. Compania este specializata in productia de echipamente si utilaje pentru constructii de amploare. Grupul Fayat aduce utilajele de constructii din tari precum Italia, Franta si Germania. In ceea ce priveste preturile unui astfel de utilaj, managerul francez a precizat ca o statie de asfalt poate porni de la un milion de euro, iar o masina de mentenanta are un pret care porneste de la 300.000 de euro.
Desi compania si-a deschis operatiunile in plina criza globala, Gregoire isi aduce aminte cu placere de anii de inceput.
“Cand am intrat in 2009 in Romania, am vazut o piata usoara, insa acum este una foarte dificila, cu mult diferita fata de cea din Franta sau din alte state europene. Numarul de utilaje vandute in criza a scazut cu cel putin 50-60% in ultimii cinci ani. Inclusiv noi am fost afectati. Am luat in calcul posibilitatea de a iesi de pe piata din Romania chiar anul trecut, deoarece nu am simtit nicio siguranta in piata. Am avut o viziune destul de negativa privind viitorul companiei la nivel local, mai ales dupa regresul business-ului, dar am asteptat, iar semnalele sunt pozitive in prezent. Vom mai analiza piata in urmatorii doi ani, iar abia atunci vom putea stabili cu exactitate planurile grupului in Romania”, a precizat seful reprezentantei locale Fayat.
Privind optimist situatia pietei de constructii din Romania, managerul francez spune ca se asteapta in acest an la o triplare a vanzarilor fata de anul 2013, an in care compania a inregistrat cele mai mari pierderi de la intrarea pe piata din 2009.
“Noi preconizam o crestere a vanzarilor grupului pentru anul 2014-2015 – datorita lucrarilor de anvergura aflate in derulare. Previziunile noastre arata ca daca anul 2014 va merge in ritmul anuntat la inceputul anului, vanzarile grupului pe plan local ar putea creste la 10 milioane de euro”.
Conform reprezentantului Fayat, filiala locala a grupului a inregistrat la nivelul anului trecut afaceri de aproximativ 3 milioane de euro.
“Anul 2013 a fost unul extrem de slab pentru vanzarile noastre de echipamente pentru constructii. Business-ul a suferit o contractie la 3 milioane de euro. Realist vorbind, in 2014, ne asteptam la un rulaj cuprins intre 5 – 5,5 milioane de euro, dar suntem optimisti dupa ce am vazut volumul de cereri pentru echipamente de constructii in acest an”.
Grupul Fayat aduce utilajele de constructii din tari precum Italia, Franta si Germania.
Grigoire a precizat ca o statie de asfalt poate porni de la un milion de euro, iar o masina de mentenanta are un pret care porneste de la 300.000 de euro.
Fayat numara in Romania circa 7 angajati, iar 65% din vanzari sunt catre companiile straine de constructii, in timp ce 35% revine vanzarilor catre companiile de constructii din Romania. Spedition UMB este cel mai mare client al companiei, cu circa 12% din veniturile inregistrate la nivelul anului trecut.
Grupul Fayat este prezent pe piata din 1957, fiind specializat in productia de utilaje si echipamente pentru constructii. Compania numara peste 18.000 de angajati si are activitate in 120 de tari la nivel global.
Din 2009 compania activeaza si pe piata locala.